lørdag den 30. august 2014

Momsregler for en del ydelselssalg til private i EU

Reglen om, at ALLE sælgere, uanset hvorfra i verden, skal beregne lokal moms i hvert EU land de har salg af elektroniske ydelser til private i EU, blev vedtaget 1/1-2015 og ændres nu 1/1-2019.


Betingelserne gælder alle i EU og alle udenfor EU - således at de omfattede ydelser, for private købere i EU, altid momsmæssigt behandles helt ens, uanset hvilket land man sælger dem fra. 

Reglen er indført, for at undgå, at sælgere vælger at sælge ydelsen fra de lande der har mindst momssats - eller for den sags skyld, ikke har moms - eller momsfrit. Dermed bliver sælgere i alle lande stillet helt ens, da køber altid har helt samme moms - købers lokale moms sats.

Hidtil har reglen omfattet alle der solgte elektronise ydelser til private i EU, men der en lempelse fra 1/1-2019.

Nye regler per 1/1-2019

Fra 1/1-2019 skal du ikke længere nødvendigvis være omfattet af one-stop-shop moms og registrere dine private kunder i EU land for land, og betale moms i hvert land.

Hvis du omsætter for under 10.000 €uro, så kan du nøjes med at være dansk momsregistreret og indberette og betale dansk moms af dit salg af elektroniske ydelser til private i EU. Alle dansk momsregistrerede skal således så lægge dansk moms på indtil 10.000 €uro grænsen.

Hvis du så alligevel, inden for et kalenderår (ikke de sædvanlige 12 lb måneder men kalenderår) alligevel omsætter over de 10.000 €uro, så skal du beregne salget efter hvor din kunde bor og indberette via one-stop-shop systemet i hvert EU land. Derfor må du nok lave din opsætning så du altid ved, i hvilket land kunden bor.

Det betyder også, at du som ikke momsregistreret, CVR som f.eks PMV eller CPR person, må sælge elektroniske ydelser til private i EU uden momsregistrering, så længe du momsregistreres i Danmark så snart, det er åbenlyst du vil sælge for over 50.000 kr på enhver 12 mdr periode, hvilket så bør ske når du rammer 4.000 kr om måneden i omsætning.


Omsætter du over 10.000 €uro skal du være registreret i one-stop-shop med det samme.


Da du jo ikke altid ved, om du vil komme over hverken den danske 50.000 kr grænse på alle 12 mdr perioder, eller EU 10.000 €uro grænse på et kalender år, så bør du indrette dit salg, så du har overblik over hvor din kunde kommer fra. Det kan f.eks gøres med IP adresseregistrering mm.

Dette vil nemlig være nødvendigt, hvis du kommer over 10.000 €uro grænsen, for så SKAL hele årets omsætning korrekt fordeles på moms efter købes land.


Leverandører fra uden for EU skal alle være momsregistrerede i EU lande for at sælge elektroniske ydelser til EU private - kun EU virksomheder har 10.000 kr grænsen

Du tilmelder dig hos Erhvervsstyrelsen via blanket fra skat - se her i link hvordan  Og fra Danmark - ved denne blanket 

-----------------------------

Fakturerings regler er samtidigt ændretHidtil har virksomheder i One-stop-shop ordningen skulle forholde sig til faktureringsregler i forbrugerens hjemland.

Fra 1. januar 2019 gælder i stedet faktureringsreglerne i det EU-land, hvor virksomheden er blevet tilmeldt One stop moms-ordningen, for dig jo dermed de danske faktura regler.

Tre hovedgrupper er omfattet:

Elektroniske ydelser – såkaldte e-services:

Omfatter bla.a.(ikke en fuldt dækkende liste) hosting af websites – elektronisk service og vedligeholdelse af IT software, salg og service af software samt salg af alle former for spil, billeder, musik, tekster og evt undervisning over nettet.

Diverse teleydelser:

Omfatter teleselskabers salg af telefoni, e-mails – net-opkoblinger og anden elektronisk kommunikation

Radio og TV:

Omfatter fakturering af udsendelse af TV og radio på tværs af EU.

ONE-STOP SHOP registrering = momsregistrering og indberetning for alle EU lande kan foretages hos SKAT i Danmark og skal foretages når du ved du vil nå 10.000 €uro salg på et kalenderår:

One Stop Shop kaldes også M1SS og MOSS (mini one stop shop)

Det betyder, at man kan indberette sin udenlandske moms – land for land -som indlogget hos skat.dk, og skat i Danmark vil så sørge for fordelingen af momsen til de øvrige EU lande ligesom systemet også betyder, at sælger kan registrere sig her i Danmark hos alle de øvrige EU lande.

Skat har forklaret det hele ret enkelt i DETTE LINK 

Det er i alle fald klart at:
  • Det bliver et ekstra arbejde med momsregistreringen og angivelsen land for land selv om det hele kan gøres via skat.dk.
  • Det bliver afgørende at man for disse elektroniske leverancer har fuldt overblik over i hvilket EU land kunden bor - OG at man har fuldt overblik over at det er privat personer det drejer sig om.

Indberetning og bogføring:

Indberetning af denne form for ydelsessalg skal ikke med i den sædvanlige rubrik B men derimod medtages det samlede beløb for salget i rubrik C på den almindelige momsangivelse og selve momsen skal så angives til de enkelt EU lande - enten via direkte registrering eller som foreslået - via dansk skats One Stop Shop

Indberetning skal ske kvartalsvis = for de som har f.eks. halvårsmoms skal der laves et udtræk af momsen til EU landene. En del regnskabssystemer er forberedt til det - f,eks Billys Billing hvor man dog selv skal ind og oprette nye konti og nye momssatser. Alternativt kan momsen køres i separat regnskab, f.eks Excel. 

I så fald bogføres alle salg UDEN moms på en konto for EU salg private - ydelser og i excel udregnes så de enkelt landes moms hvorefter man kan bogføre EU moms ind på en ny konto - under salgsmoms - som f.eks kan døbes EU moms one stop shop - f.eks. 

Salgspris kr 960 DKK  - heraf moms Østrig 20% = 160 kr

  1. På konto for EU salg private - ydelser bogføres kr 800 kredit
  2. På konto for salgsmoms EU one stop bogføres 160 kr kredit
  3. På konto for udestående debitorer/ubetalte fakturaer - eller hvis der er betalt, bogføres debet 960 kr
Man man naturligvis også oprette flere konti til salget per land og momsen for hvert land - i stedet for bare fælles konto til salg og en fælles salgsmoms EU one stop -

I så fald skal man oprette en sådan konto til hvert land - under omsætning EU ydelsessalg Tyskland -  EU ydelsessalg Belgien osv. - og så -  under salgsmoms en konto til momsen for hvert EU land man sælger til. 

Derved kan man jo direkte se hvordan der skal indberettes til de enkelte lande - men det vil også fungere, at bare ha et samlet beløb og styre de enkelte landes moms tilgodehavende i en tilhørende fil - f.eks. excel.
Dette vil en del som ikke har et program der håndterer det automatisk, nok vælge at gøre f.eks. en gang om dagen/ugen alt efter salgsfrekvensen.

Når kvartalet er gået, vil konto for salgsmoms EU one stop nu ha en saldo der svarer helt til den excel man har og hvor man kan sortere efter de enkelt lande, og som man bruger til at indberette momsen efter i one stop shop.

Selve indberetningen sker så med indberetning af det samlede beløb for salg per land og den samlede moms til hvert land i one stop shop systemet 

Det er helt klart, at dette vil være noget med at holde tungen lige i munden, så brug af regnskabsprogrammer der evt håndterer det automatisk vil være noget nær et must for de af jer der sælger mange af den type ydelser til private i EU. Min metode, som jeg ikke tør garantere for faktisk - har ikke selv testet den - bør fungere fuldt ud, men er nok kun egnet for nogen med begrænset mænge salg.

Formålet:

Formålet med den loven i EU er, at forhindre, at selskaber der leverer elektroniske ydelser for mere end 10.000 €uro per kalenderår etablerer sig i det land i EU med mindste moms sats (typisk Luxemburg) for derved at spekulere i, at holde deres priser mod private kunder nede.

EU landenes moms: (check altid om der er update)

Liste over alle landenes moms og bemærk at enkle har reduced rate for f.eks. broadcasting og et par ting der kan gå med under gruppen ydelser - LISTE HER

Jeg er ikke revisor eller skatteekspert og alle råd på bloggen er givet efter min bedste viden, men uden nogen form for ansvarspåtagelse, så undersøg altid selv tingene til bunds.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


mandag den 25. august 2014

Forbudt at drive virksomhed hvis man er under 18 og ikke har dispensation

 

Kun personer over 18 har som udgangspunkt ret til at drive virksomhed

For at drive virksomhed skal man være 18 som udgangspunkt. Fra man er 15 kan man søge dispensation hos statsamtet, og få tilladelse til at stifte personlig virksomhed. Det forudsætter, at ens forældre vil gå ind og påtage sig det fulde ansvar for en som virksomhed.

Det er også besvaret fra startvækst - som generelt har gode folk til at svare her i I LINK STARTVÆKST SVAR

Fremgangsmåden hvis man vil ha dispensation er beskrevet I DETTE LINK 

Det er som udgangspunkt kun muligt at få dispensation til enkeltmandsvirksomhed. Der gives ikke normalt dispensation til I/S som jo betyder, at forældrene skal påtage sig solidarisk hæftelse og aldrig til at stifte selskaber. Der sker jo i alle fald ikke noget ved at prøve at søge som I/S.

Hvorfor er det ulovligt?

Lad os først slå fast, at 17 årige godt må sælge ting direkte, f.eks. på et marked. Det gør de så ikke som virksomhed eller lignende men som unge personer. 
Du må ikke som under 18 påtage dig nogen gæld eller mulig gældsforpligtelse, men har du ting du vil sælge, må du godt det - direkte. Det store problem er f.eks. webshops.

Her vil det jo normalt slet ikke fremgå for køber, at det er en under 18 der driver shoppen og dermed vildleder man jo køber, som har ret til at forvente, at sælger har ansvar for det han sælger, både forbrugerretsligt, og på alle andre måder - sikkerhed - sundhed med mere. 

Det er det af den enkle grund, at en person under 18 ikke er strafferetsligt eller på anden måde ansvarlig over for 3. part i en handel. De unge kan ikke pålægges gældsforpligtelser når de ikke er myndige i forhold til værgemålsloven.

Unge under 18 - og uden tilladelse til CVR - kan ikke drive en webshop uden den risiko, for kunder har krav på at kunne returnere varer og skal ha penge retur i så fald - og der vil også kunne være andre ricisi - selv om den unge købte alt kontant.

Dertil kommer naturligvis, at der ofte vil være et behov for at importere ting til en shop fra uden for EU, hvilket kræver importregistrering og det kræver CVR.

Endeligt vil man ikke kunne lave aftaler om betalingsordninger - bankaftaler med mere.

Det er blandet andet værgemålsloven som reguleret, at den unge ikke må indgå sådanne aftaler. 

§ 43 er den som beskriver at for at drive næring (handle andet end privat indbo) skal der være givet dispensation. Citat

§ 43. Værgen for en umyndig, der er fyldt 15 år, kan med statsforvaltningens godkendelse tillade, at denne på egen hånd udøver næring eller anden virksomhed.
Stk. 2. En umyndig, der har tilladelse til at udøve næring eller virksomhed, kan på egen hånd indgå de retshandler, som falder inden for virksomhedens område.
Stk. 3. Værgen kan med statsforvaltningens godkendelse tilbagekalde tilladelsen. Tilbagekaldelsen får kun virkning for tredjemand, hvis denne kendte eller burde kende den.

Selve paragrafen er jo klar med, at der skal statsforvaltnings godkendelse til - uanset hvad - hvis der er tale om drive næring - købe ind for videresalg, og videresælge

Lad os tage et citat mere fra værgemålsloven - der må omhandle f.eks. netop den risiko for vildledning det vil være hvis en under 18 driver alm. webshop og sælger noget en forbruger ikke mener lever op til aftalen:

§ 45. Bliver en aftale ugyldig efter § 44, fordi den ene part er umyndig, skal parterne tilbagelevere, hvad de har modtaget, eller, hvis dette ikke er muligt, erstatte dets værdi. Den umyndige skal dog kun yde erstatning i det omfang, det modtagne skønnes at være kommet denne til nytte.

Stk. 2. Har den umyndige givet urigtige oplysninger om sin berettigelse til at indgå en aftale og derved forledt den anden part til at indgå aftalen, kan det, uanset om nogen opfyldelse af aftalen har fundet sted, i det omfang det findes rimeligt, pålægges den umyndige at erstatte det tab, som aftalen har medført.

Stk. 3. Har den umyndige ved aftalens indgåelse gjort sig skyldig i strafbart forhold, gælder de almindelige 
erstatningsregler.

Og stk 3 fører jo til straffeloven - som vi også ganske kort kan se på:

§ 279. For bedrageri straffes den, som, for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, ved retsstridigt at fremkalde, bestyrke eller udnytte en vildfarelse bestemmer en anden til en handling eller undladelse, hvorved der påføres denne eller nogen, for hvem handlingen eller undladelsen bliver afgørende, et formuetab.

Vi kan konkludere, at loven ikke giver mulighed for at unge under 18 optræder som virksomhed i salgs situationer. 

Løsninger?


Lad forældre stifte og så ansætte den unge?

Som personlig virksomhed:

Mange overvejer om så en forældre kan stifte virksomhed og ansætte den unge, og ja det er muligt men forældren har så det fulde ansvar og skattemæssige konsekvenser, ligesom der kan være konsekvenser i forhold til dagpenge og meget andet. Man bør i så fald ansætte den unge helt normalt, da denne jo skal ha løn for arbejdet, og det har så også den fordel, at den unge derved kan få en løn der ligner overskuddet, og dermed er det den unge der skal betale skat, og ikke en af forældrene, som dog stadigt skal indberette resultat til skat - indberette moms osv. 

Når den unge fylder 18 så skal der nyt CVR nummer til hvis den unge skal overtage og der vil ofte kunne være en del problematikker ved overdragelsen af aktiverne.

Jeg vil stærkt fraråde at to under 18 lader den enes far stifte personligt selskab for at de to så kan drive noget sammen - det vil kunne skabe masser af problemer, specielt for den der ikke er søn men bare ven.

Far eller anden stifte som selskab

En anden mulighed er at en forældre stifter selskab, IVS f.eks. Her kan den unge så ansættes. 

Det har så en del omkostninger, f.eks. vil der være lovpligtig arbejdsskade forsikring for begge, uanset den voksne slet ikke tager løn, ligesom der ofte vil være udgift til regnskabs assistance ved årsregnskabet. 

Man skal være klar over, at det ikke erhelt uden konsekvenser og tænk igen på dagpenge og meget andet, som det at stifte og være direktør (skal være den over 18 der er direktør) støder imod.

Fordelen er, at man har let ved at sælge anparterne til den unge når denne bliver 18 år, og så ejer den unge det hele og kører videre med samme CVR nr.

Et selskab som et ApS kan også bruges hvis f.eks. to unge vil drive noget sammen og den ene er over 18 og den anden under. Her kan den over 18 stifte ApS - og så efter stiftelsen sælge halvdelen af anparterne til den under 18.

Den under 18 må så bare være almindeligt lønansat indtil denne bliver 18 og den over 18 må så tage det fulde ansvar formelt for selskabet, som direktør i det.

Der skal i så fald, som for alle selskaber, tegnes en lovpligtig arbejdsskadeforsikring både til direktøren (også selv om denne måtte være uden løn) og til den ansatte. 

Husk lige, at der ER risiko også ved et ApS hvis man stifter gæld man burde ha kunne indse man ikke ville kunne betale, og regn med at det ikke alt tid er hverken let eller gratis at få erhvervskonto til et IVS med ejere på 18 og under 18 og 18 årig direktør, men det kan lade sig gøre.

Men der er mange der gør det??

Muligvis! Nogle stykker har jeg da set. Jeg tror ikke de kommer i store vanskeligheder så længe de ikke importerer fra uden for EU, ikke kommer i nærheden af 50.000 kr omsætning på 12 mdr. - og fører regnskab og betaler deres skat. 

Dertil kommer at de jo så altid SKAL sørge for at levere det bestilte eller give penge tilbage uden vrøvl (nok ofte via paypal hvor kunden jo kan protestere over handlen og få penge igen). 

På den led er der sikkert nogen der hverken stifter gæld og bytter alle varer uden vrøvl - ligesom pengene ligger med en del forbrugerbeskyttelse i Paypal.

Man godt forestille sig at man i shoppen ville bede kunden bekræfte at denne var bekendt med at man var under 18 og ikke kunne holdes ansvarlig - som del af købsprocessen, men det ville ikke fritage en shop for at følge forbrugerloven, og så har vi en klar konflikt, for det giver automatisk gældsrisiko.

Udgangspunktet er, at man ikke som umyndig må drive virksomhed uden dispensation, så få dispensation - og en webshop påfører en ikke myndig ansvar, som denne ikke må påtage sig.


Hvad med at sælge ydelser, lave websider og andet?

Ydelser - hvor man jo dels ikke påtager sig gæld og dels klart fremstår som under 18 - er der ikke problemer i at "sælge".  Det kunne være at hjælpe med en hjemmeside, affiliate, blogs, græsslåning og lignende.

Her skal man selv indberette en evt fortjeneste i selvangivelsens rubrik 15 - og i forskudsregistreringens rubrik 11 (skat har fuldstændigt tosset ikke samme numre i forskud og skat)  
Hvis det er penge man har tjent fra andre private og har man udført ydelsen/arbejdet for en registreret CVR virksomhed/selskab, så skal dette CVR stå for indberetning af honoraret - eller lønnen - til skat efter disse regler Indberetningspligt.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

 

onsdag den 6. august 2014

Regnskabsregulering fra drift til skat

Regnskabsregulering fra driftsregnskab til skat:

Uanset man driver virksomhed, type enkeltmandsvirksomhed eller I/S - eller driver i selskabsform som f.eks. IVS, ApS og A/S, skal man som oftes lave en regulering af regnskabsresultatet som opgives til skat.

Denne regulering er givet ganske overset af mange, men en ting skat er meget opmærksomme på ved kontroller.

Hvad er det man f.eks skal regulere for?

Kørepenge:

Der kan være mange ting. Lad os først tage et punkt som generelt kun skal reguleres for i personlig virksomhed, nemlig kørepenge efter statens takster. Forholder forklaret mere uddybende i dette link om KØRSEL/BEFORDRINGSGODTGØRELSE 

Kort beskrevet er det sådan, at i personlig enkeltmandsvirksomhed, må man ikke udbetale sig selv kørepenge for kørsel i privat bil for virksomheden. Man fører købebog og det beløb man kommer frem til, får man fradrag for i personlig indkomst. Fradraget fremkommer ved - skatteregulering. 
Man tager helt enkelt det samlede beløb, og trækker fra virksomhedens driftsresultat, når man laver skattereguleringen og dermed reducerer man resultatet med beløbet - og man får såldes fuldt personligt fradrag for det.
Man må godt hæve penge via mellemregning som altid, men man må ikke tage beløbet ind i regnskabet som en udgift og udbetale det, det skal tages via skatteregulering

For selskaber der udbetaler kørepenge efter statens takster til ansatte, tages dette som udgift over regnskabet og indberettes på modtagers skat som skattefri kørepenge. Ejer må kun tage det ud hvis ejer tager en løn der er klart højere (retfærdiggør at ikke løn erstattes) Uden løn ingen kørepenge.

Rigtigt mange ting der skal skatte-reguleres for:

Det er vigtigt lige at bemærke, at ud over at der er mange ting som der skal skattereguleres for, så er der for en del af dem også helt specielle regler for hvor stor andel af momsen der giver moms fradrag. Da dette omhandler skatteregulering, kommer jeg ikke med momsreglerne men de er rigtigt godt med i dette link fra DANSK REVISION 2014

Fælles regel for rigtigt mange punkter - nemlig:

Bespisning af forretningsforbindelser

Overnatning betalt for forretningsforbindelser

Omk. til jubilæum og receptioner m.m. for forretningsforbindelser 

Gaver til forretningsforbindelser 

Reklamegaver med navn til over 100 kr per stk

Fælles for disse gælder generelt - se igen linket til danske revision for detaljer:

Der er kun 25% fradrag for disse udgifter generelt. Derfor skal disse føres på en konto man dels har special moms på dels let kan finde igen, idet man ved årsafslutningen skal tage 75% af beløbet på disse konti, og tillægge firmaets resultat fra regnskabet, når man opgiver resultat til skat i selvangivelsen

Stiftelsesomkostninger til selskab:

Stiftelsesomkostninger, gebyr og evt advokat o.l. i forbindelse med stiftelse må gerne betales af selskabet MEN - der ikke fradrag for disse - så igen skal man føre dem på en konto man husker og beløbet skal lægges til, når man regulerer fra selskabets driftsresultat til resultat til skat.

Afskrivninger:

Kan være et andet punkt der skal reguleres for. I en del tilfælde vil man måske bare afskrive efter samme regler som skattereglerne, i andre tilfælde skal man, for at vise resultatet i drift korrekt, afskrive forskelligt driftsmæssigt og skattemæssigt, og igen skal der tages hensyn til dette ved selvangivelsen

Driller alt dette - kan det anbefales at anvende en bogholder - evt en via nettet - adgang til regnskabssystem og bilag i dropbox. Billedet her viser en bogholder og end da en med bog i 


Jeg er ikke revisor og tager ikke ansvar for evt fejl, alt er blot beskrevet bedst muligt og dækker heller ikke alle tilfælde.

venligst John Hannover  INDHOLDSFORTEGNELSE M.M.  FACEBOOK  GOOGLE+

Søg i denne blog