fredag den 25. november 2016

Jeg har en idé - hvad nu?

Mange stiller i et utal af fora spørgsmålet:

JEG HAR EN IDÉ. HVAD ER DEN VÆRD OG HVORDAN KOMMER JEG VIDERE
Sandt og sige, så er en idé som hovedregel ofte intet værd. Der er masser af idéer til nye firmaer og utal af idéer til ny aps - som kan blive større og bedre end Facebook, Tinder og Twitter til sammen over natten, hvis bare lige........

Der er tre typiske forhindringer som stopper den gode idé som regel:
  1. Jeg kan ikke kode, så jeg skal have en anden til at kode for mig, hvor finder jeg sådan en? 
  2. Jeg har ingen penge, men jeg vil godt dele noget indtægt med en der vil arbejde gratis.
  3. Jeg er hunderæd for at fortælle om min 1 milliard kroner værdifulde idé, for så stjæles den.
For det første så skal du vide, at en god app der skal ligne Facebook osv, kan tage hundredvis af timer at udvikle, og selv mere simple apps, som skal fungere perfekt, tager mange timer. 

Der er meget få personer der er dygtige til at kode, som bare lige siger ja til at kode i timevis for at få andel i en eventuel fremtidige app, ganske som meget få skaber en stor hjemmeside til din drøm om at sælge designertøj, ganske gratis uden videre.

For det andet skal du vide, at der normalt slet ikke er nogen der vil være med, hvis ikke du er ret åben omkring din idé.

For det tredie, er det VANSKELIGSTE TIDSPUNKT AT SÆLGE EN IDÉ - DET TIDSPUNKT HVOR DEN KUN ER OPPE I HJERNEN PÅ DIG SELV.

MIT RÅD: Kom i gang selv alt det du kan, begynd at eksekvere. 
Det er klart, at kan du slet ikke kode så duer en app ikke, men der startes jo også virksomheder på mange andre idéer, og her gælder det virkeligt, at jo mere du kommer i gang selv, med blod, sved, tårer og egne arbejdstimer og jo tættere du er på, at forretningen har indtjening, jo lettere bliver det hele for dig selv. Jo lettere får du andre til at arbejde for fremtidigt overskud.

Nu er fremtidigt overskud jo ikke noget værd, uden man konkretiserer, derfor:
  • Start med at skabe en form for virksomhed som kan deles, eller i det mindste skitser, at det er det du vil. Det vil sige enten et I/S med en makker, eller et selskab, et ApS. Har du stiftet et selskab, er det langt lettere at tilbyde en makker en andel. Husk du ikke må give din makker en gratis andel som tak for arbejdet. Det skal vurderes konkret og beskattes som løn af den reelle værdi.
  • Derved har du skabt grundlag for, at en anden kan gå ind og få en andel fra start, og du har skabt grundlag for, at en anden kan have indsigt og kan vide hvad det er for et overskud der kan deles.
  • Opstil et budget, så en ny makker kan se hvad du selv har for tanker. Hvad tror du din idé kan give for indtjening, hvornår begynder den at tjene penge? Det kan godt være svært at sige noget om, men har du slet ikke tanke om den slags, så ryger du lige ud af "løvens hule" igen.
  • Beskriv din idé eller plan. Du behøver måske ikke fortælle det aller mest hemmelige ved møde nr. 1, men du skal kunne give en klar beskrivelser af hvad det, du søger makker til går ud på, i ganske store detaljer.
  • Beskriv hvad du selv byder ind med. Er du kun idémand eller kommer du med viden om produktion, markedsføring, SEO, økonomi og regnskab osv - OG kommer du selv med penge til projektet OG hvor mange timer ugentlig vil du selv lægge i projektet fra start.
Mange med en god ide, er super bange for at dele den med andre. Det giver naturligvis problemer, hvis man skal ha finansiering for at kunne udarbejde sin ide.

Lad mig slå fast, at man ikke kan tage patent på en ide. Patent kan tages på tekniske løsninger som er nye og har opfinderhøjde, men ikke selve tanken eller idéen

Man skal regne med, at det er vanskeligt, at få nogen til at underskrive fortrolighedserklæringer.  Det skyldes, at der er berettiget frygt for, at man derved kommer til at afskære sig fra noget, man måske i fremtiden kunne ha glæde af, eller at man underskriver fortrolighed om noget, man allerede arbejder med til anden side.

Du kan læse videre om fortrolighedserklæring her i dette blog indlæg om netop fortrolighedserklæring og NDA

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

all advertising as comment is spam and will not be allowed

Søg i denne blog