torsdag den 11. februar 2016

Facebook video om det at få erhvervskonto til IVS

Dette er link til min video på facebook, hvor jeg forsøger at forklare, hvorfor det kan være en udfordring for visse, at få erhvervskonto til et lille nyt IVS og - hvorfor der ofte vil være krav om sammenkobling til det personlige engagement - eller en personlig kaution

Facebook videoen vil åbne ved klik på DETTE LINK:

Overvej også gerne mere viden om IVS i e-bog eller paperback om selskabsformen. Bogen kan købes - efter f.eks. gennemsyn af indholdsfortegnelsen i DETTE LINK.



SE MEGET GERNE MINE 5 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil væreSELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+


onsdag den 27. januar 2016

Dankort handel stadigt STOR

Der eksisterer en myte - specielt blandt helt unge nye webshop ejere, at dankortet er dødt.
Man kan tit læse, at der kun er 5% af befolkningen som idag har rent dankort (korrekt tal) og at det er gamle mennesker som ikke bruger nettet.

Det er bare en total misforståelse, at det betyder at dankort ikke bruges via nettet, for alle VisaDankort bruges som Dankort, for alle shops der har Nets aftale.
Det betyder, at ca 70% af al handel, og lidt mere af al handel der kører via kort - sker via DANKORT i danske web-shops - 

Nogle af de sidste tal jeg har set er 1,5% rent dankort og ca 72% visaDANKORT som er til dankort gebtr

Det betyder i runde tal, at knapt 4 ud af 5 handler online gennemføres med dankort.

Årsagen er enkel. Næsten alle lidt større danske online shops har Nets aftale og tager mod dankort. Det gør de, fordi gebyret her er lang billigst, og fordi de ikke har bekymringer med at få indgået en nets aftale.

Det er korrekt, at kan man ikke tage mod dankort, så er der kun ca 3% danskere der ikke kan bruge ens shop, det er bare slet ikke det som afgør, om man skal tage dankort, det er gebyret som afgør det,

Mange små shops, springer over en sådan aftale, fordi det er for "svært" for dem. Det er bare tosset.

Det er OK at springe over, hvis man er en lille shop og ejeren måske ikke skal leve af den, men så snart den skal have en størrelse man kan leve af, så vil Nets næsten altid give billigste betalingsløsning.

Det vi bestemt heller ikke skade, i forbrugerøjne, at man har Nets aftale og man må vise VisaDankort logoet, og de shops konverterer generelt bedre end alle andre shops.

Udenlandske shops må ikke have dankort aftale og protesterer ofte via EU, da de anser det for konkurrenceforvridende.

Her et lille billede af udviklingen i omsætning og brug af Dankort - og her skal I huske, at VisaDankort er rent dankort men KUN når handlen gennemføres via nets. Grafen viser, hvor mange handler der kører via Nets og Dankort - Dansk handel står for denne graf:
Her ser en anden visning af stigningen - igen er det KUN når handlen er gennemført med dankort (eller dankort del af visadankort) og kun dermed kun via nets



Og en tredie graf 

Og nyeste tal fra Dankort selv - som viser at der naturligt nok er kraftig vækst i brugen af både kontaktløst Dankort og af mobile betalinger via dankortet fra LINK

Igen er der vel ingen tvivl. Dankortforbruget er meget stort - via dankort og visadankort - og Nets.

Nye tal viser også, at Mobilpay - som jo også er via kreditkort - ofte igen dankort (visadankort) tilknyttet er meget brugt - for mange 25% af kreditkort omsætning via mobilpay

Her er så lidt citater fra to personer der via deres fag har stor indsigt i Dankort - fra en Amino tråd om emnet:

Først skriver Quickpays Thomas Jensen: CITAT

Det er 77,8% af alle _transaktioner_ (uanset om det er kort, viabill, paypal, whatever) der er kørt som dankort mod Nets (til dankort gebyr-sats).
Det er transaktioner på tværs af alle merchants - dvs. også udenlandske merchants og udenlandske kortholdere - men naturligvis også danske kortholdere som vælger at betale m. ex mastercard.


Hver gang folk råber at de for alt i verden vil undgå Nets og siger at dankortet er ligegyldigt bliver jeg simpelthen bare så træt .)   CITAT SLUT

Og her så Ulrik Moe: CITAT

Med tal fra Dansk handel bl.a.

Ifølge FDIH's 2013-tal, som bygger på en spørgeundersøgelse blandt kunder, bliver dankortet brugt i ca. 70% af alle online betalinger og 80% hvis man kun kigger på betalingskortforbruget - i min egen webshop ligger det desuden ret konstant omkring de 81-82%. CITAT SLUT

Også Epay - går det fint igennem i DETTE LINK

I vil se at også Epay gør helt klart: 

  • At visaDankort bruges som rent dankort i netsaftaler
  • At dankort derved står for ca 80% af al online handel
  • At dankort gebyrmæssigt (herunde visaDankort i Nets) er klart billigst i gebyr

Jeg kan anbefale at bruge www.kortgebyr.dk til at teste med egne tal, om dankort eller ikke dankort er bedst.

I sætter flueben i dankort - og fjerner det - til i finder det bedste. Gebyrer og alt er med - tryk på VIS MERE for at se hvordan gebyrene er bygget op.

Den er her sat til 200 transaktioner a 200 kr per måned og med flueben i dankort. Fjerner i flueben i dankort, så ser i prisen uden, og I kan ændre priser og antal.

For små shops er der bestemt mulighed for, at det er for dyrt med Nets aftale, og selv for store kan det være klogt at supplere med alt fra Paypal, Mobilepay, Swipp - til udenlandske aftaler.

Jeg håber i det mindste, at have forklaret, at Dankort ikke her i 2017 er døende eller kun bruges af helt få.

At der så 2018 og 2019 kan være modstand mod dankort fra mange banker, som hellere vil have rent visakort og højere gebyrer, og det kan flytte billedet langsomt, er der nok ikke tvivl om.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende paperback eller som e-pub med alle former for virksomhed enkeltmands, I/S - selskaber som ApS  (og gamle IVS) og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


fredag den 22. januar 2016

12 anvisninger til ApS

12 GODE RÅD TIL DIG MED ApS

1 Stiftelse: Du kan selv stifte - Pris i gebyr: 670 kr, eller du kan betale andre, fra meget lidt til ofte maksimum 3.000 kr for arbejdet. Kvaliteten af det som leveres kan svinge meget, så ofte er det ikke det bedste sted at spare. Jeg anbefaler at lade en rutineret jurakyndig stå for stiftelsen.
Kapitalen på mindst 40.000 kr i et ApS skal bekræftes af revisor/advokat eller bank og tilhører så selskabet
Stiftelsesomkostninger giver ikke fradrag i selskabet - dog er der momsfradrag for evt. moms.

2 Pengene tilhører selskabet:  Når selskabet er stiftet, så må du ikke selv hæve af kapitalen til eget brug. Du må kun selv få penge ud af selskabet imod samtidig indberetning til skat som løn - eller, når din kapital siden tillader det, som udbytte.


3: Du må bruge kapitalen aktivt i driften. Du skal være opmærksom på, at hvis kapitalen falder til under halv, så skal du overholde en række regler. Læs mere her LINK om at anvende kapitalen i driften

4: Krav om erhvervskonto med NemKonto tilknytning. Du skal bruge en erhvervskonto i bank fra dag 1 som Lovkrav. Regn ca 2-5.000 kr pr i stiftelse og ca 1-2.000 kr i løbende gebyr per år.
Regn med det kan være et arbejde at få den konto på plads - så tag det op med banken inden stiftelsen. 

Regn også med at alle stiftere vil blive mødt med krav om at stille selvskyldnerkaution uanset lån eller ikke. 
Står du noteret som dårlig betaler i f.eks. RKI, skal du forvente at, det er vanskeligt at få en bankkonto (læs om bankkonti her).
Der er ikke fradrag i resultat til skat for udgiften til måneds/årsgebyr for erhvervskonto

5: Lovpligtige registreringer i 3 ejer registre: Du skal selv have ejerbog hos dig på selskabets adresse OG du skal fra start registrere alle ejere med over 5% af selskabet i det offentlige ejerregister og der er her tale om to registreringer - nemlig legale ejere (f.eks. hvis det er et selskab der ejer som holding) og reele ejere = personer med over 25% indflydelse (Link ejerregistre)

6: Lovpligtig arbejdsskadeforsikring: Du skal i ApS og IVS have arbejdsskadeforsikring uanset løn og omsætning og uanset drift eller holding. Prisen for ejer alene kan svinge - afhængig af job og evt deltid - ofte mellem 400 og 2000 kr p.a.

Boden for at mangle er 5.000 kr første gang 10.000 anden gang OG et beløb svarende til det du har sparet i mindst 3 år. Det bliver let 10-15.000 for at mangle.

Husk også her, at har du holdingselskab skal du have både holding og drifts CVR dækket med på policen, stadigt uanset løn/omsætning. Du kan ofte få både drift og CVR med på samme police.

Dette gælder også dig uden ansatte - da den registrerede direktør altid ses som ansat uanset løn/omsætning. Betaler du nogen uden for dit selskab for at udføre alt administration, regnskab, årsrapport moms og skat, så du intet selv skal udføre, kan du formentlig slippe for forsikring,

7: Tænk på evt udgift til regnskab: Du skal gennemtænke, om du kan lave en korrekt årsrapport med skatteregulering + selskabselvangivelse. Du MÅ gerne selv, men der er fejl i mere end halvdelen, så måske du skal bruge ca 4-8.000 kr på hjælp til den del. Holding med sambeskatning kræver "ekstra" viden - Skattereguleringer og overførsel af skatteunderskud ligeså.

8: Ejeraftale: Er du mere end 1 ejer så er en ejeraftale supervigtigt - Rigtigt mange går ned på at mangle en sådan. Mere om det i Link HER


9:  Husk momsregistrering ved stiftelsen. Al almindelig handel med varer og de fleste ydelser giver momspligt ved forventet omsætning 50.000 per 12 mdr.
Momsen er separat afkrydsning efter stiftelse. Husk derefter momsangivelse, i starten hvert kvartal, også hvis moms er 0. Hver gang du indberetter i SKAT, så benyt lejligheden til at gå ind under punktet skattekonto og se om der er noget at være opmærksom på.

10: Hæftelse: Du skal være opmærksom på, at du/I kan komme til at hæfte personligt, hvis ikke du/I respekterer kapitalkrav - eller fortsætt
er drift, hvis du burde have vidst, at du ikke ville kunne betale ny gæld. Mere om kapitalberedskabet i link HER.

11 NemID: Du skal hurtigt tilknytte nemID medarbejder/adm signatur til dit selskab - den skal bruges til alt med det offentlige. Tag backup af den. Er du kun EN ejer af et selskab, man personlig nemID bruges til næsten alt dog.

12 Virksomhedens digitale E-boks: Du skal ind i virk.dk under digital postkasse og sikre dig, at den er sat op til at sende dig en e-mail til din daglige brugs e-mail, ved nye beskeder. Ellers kan vigtige ting ligge der, og du opdager dem ikke. Mange får lukket et selskab, fordi de ikke opdager rykker for regnskab ligger i den e-boks.


Og: Hvis du fortryder du stiftede, skal du regne med ca 6-12 mdr. for at lukke (i ventetid på div. procedure med mere) Lukning via de 3 tilgængelige metoder, er gennemgået i link HER.


En bog om ApS findes i DETTE LINK.  Den omfatter også alt de nye om IVS med kravene til senere omregistrering. Du kan også klikke på billede af bogen:                          
                  
God vind med det nye selskab.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

onsdag den 18. november 2015

Lukke selskab

Det er vigtigt, at inden man i ”panik” vælger at lukke et selskab - at overveje alle muligheder. Det kan være rekonstruktion eller det kan være overdragelse til andre ejere som er del af løsningen.

LUKKE ET SELSKAB

Gennemgangen er kort og man skal søge revisor for uddybning men formålet er, at give alle et skarpt og kort indtryk af hvordan man lukker et selskab, ex ApS eller IVS

Specielt efter loven om, at eksisterende IVS senest 15. april 2021 skal have opbygget kapital på 40.000 kr (vil for de fleste kræve mindst 50.000 kr overskud før skat afsættes) vil mange nok skulle lukke IVS

Lad mig lige kort beskrive lukning af et selskab, for her tror jeg de fleste i alle fald vil ha en revisor eller rådgiver med ind over

Hvis selskabet kan opfylde løbende forpligtelser, hvilket vil sige det er solvent, så kan ejere styre lukningen i 3 forskellige løsninger:


Hvis selskabet ikke er solvent, så kan man anvende tvangslukningen, men er der eksterne kreditorer, bør den løsning ikke vælges uden revisor rådgivning, og et alternativ kan være, at ophøre ved egentlig konkursbehandling.


Uanset lukningsform, må du som ejer aldrig beholde nogen varer eller aktiver selv, helt uanset de måtte være afskrevet tidligere år. 

Du skal enten udtage ting selv med moms, til en pris du kan sandsynliggøre via andre sites 

Moms udgør her altid fuld moms i anskaffelsesåret og så minus 20% per år indtil moms år seks er 0. Den følger såldes ikke prisen.

Du kan også sælge til 3 part til den pris du nu engang kan få.

Salg til trediepart at ALLE aktiver/varer skal ske uden moms og anmeldes af sælger til skatteforvaltingen inden 8 daga med information om den nye ejers navn og adresse, samt salgsprisen for de overdragne aktiviteter (ML § 8 stk 1 pkt 4.)

Sælges dele af aktiver/varer og følger hele aktiviteten ikke med, sælges med normal moms.


Alt for mange, specielt IVS overlades bare til tvangslukning. Det kan være "en gratis omgang for ejer" men det koster samfundet, OG ejer vil så altid så i CVR som en, der har ladet et selskab tvangslukke op det offentliges regning.
Jeg anbefaler derfor at overveje at bruge Erklæringslukning FORUDSAT I ER SIKRE PÅ, AT SELSKABET ER GÆLDSFRIT:



LUKNING VED BETALINGS-ERKLÆRING: Selskabslovens kapitel 14  § 216 (for V.M.B.A. se LEV § 20 a)

Ved lukning ved erklæring skal man være sikker på, at der ikke er gæld af nogen art, for ved erklæringen påtager ejerne sig en ubegrænset solidarisk personlig hæftelse for al gæld som faktisk bestod på tidspunktet erklæringen blev underskrevet.

Er man sikker på der ikke er gæld, er det en god, i princippet gratis, og hæderlig måde at afslutte et selskab på.

Når selskabet er lukket via erklæring og dermed afmeldt til selskabsstyrelsen, udbetales provenu til ejerne

Først indhentes som nævnt en "skattekvittance" som man beder om hos skat, med henvisning til opløsning efter § 216. Det kan tage tid. SKAT siger selv pt. 3 mdr. men det holder ikke altid. I skrivende stund - december 2019, kan man få det lukket i selskabsstyrelsen, blot med bevis for at, man har anmodet skat om erklæring, og ikke modtaget denne inden for 3 mdr. Erklæring fra skat skal så blot eftersendes.
Her er link til den digitale løsning for indhentelse af skatteerklæring LINK HER

Og PDF version af blanketten er her - men I skal gøre det digitalt i dag

1. I afholder generalforsamling og der skal være enighed blandt jer som ejere, om at selskabet skal lukkes ved betalingserklæring.

2. I sikrer jer, at der ikke er ubetalte kreditorer - eller betaler alle udeståender, da I ellers vil hæfte personligt.

3. I skal have en SKATTEERKLÆRING som i henvender jer til skat (tlf og/eller logget ind under punktet kommunikation) og anmoder om.
Inden skal i have

  • Afmeldt alle pligter hos skat (moms, arbejdsgiver, og alt - inde på virk.dk
  • Afslut momsregnskabet - herunder indgår salg af alle selskabets aktiver til jer selv eller andre
  • Betal udestående skat/moms
  • Udarbejd et regnskab. Enten et periode regnskab eller, hvis du lukker inden for 4 uger fra officielt regnskab (ofte 31/12) det alm officielle regnskab. Ellers kræves nyt regnskab for perioden. Dette regnskab indeholder fortjeneste og tab for f.eks afhændelse af alle varer og aktiver.
4. Herefter indsendes selskabets selvangivelse. Denne skal indsendes senest en måned efter du har afmeldt alle pligter som angivet i pt. 3. Selvangivelse i forbindelse med ophør findes i DETTE LINK pt

5. Endeligt kan der nu hentes en "betalingserklæring" på Ervervsstyrelsens hjemmeside -pt i DETTE LINK

Alle selskabets ejere skal underskrive erklæringen og denne skal så registreres i Erhvervsstyrelsens systemer (du ser hvordan i linket)

Den udfyldte erklæring med underskrifter - med skattekvittancen som bilag indsendes på/til erhvervsstyrelsen

Registrering skal ske i styrelsen senest to uger efter betalingserklæringen er underskrevet af samtlige ejere.

Her november 2019 er der som beskrevet for lang ventetid på skattekvittancer. Af den årsag giver Erhvervsstyrelsen pt dispensation for indsendelse af denne, så den kan eftersendes, blot det dokumenteres man har anmodet om den.
Her link til BDO om dette


TVANGSOPLØSNING: Selskabslovens kapitel 14  § 225-§ 230

Jeg anbefaler ikke denne løsning. Den er et resultat man får, hvis man ikke overholder selskabsloven, ikke har en registreret direktør, ikke afleverer regnskab mm. og, da man for al tid nu vil stå i CVR som en med et tvangsopløst selskab bag sig, så vil banker, leverandører kunne være skeptiske fremover.

Det kan sammenlignes med, at komme af med det gamle køleskab, ved at smide det i vejkanten, og overlade det til det offentlige at få det skaffet bort, med de omkostninger der er. 
Tvangsopløsning koster det offentlige mange penge, let 15.000 per lukning som man påfører andre mennesker
 
Denne løsning kan være billigst, hvis ejerne eller ledelsen ved, at der ikke er aktiver til dækning af gælden og ikke til en frivillig likvidation. Løsningen er dyr, hvis der faktisk er aktiver, for i så fald vil alle omkostninger ved løsningen blive pålagt selskabet, og  jo dermed give mindre til overs til aktionærerne.

Man ”fremprovokerer” en tvangsopløsning ved at man f.eks. ikke indsender årsrapport (kan give bod til ledelse inden men den kan ofte gå med i tvangsopløsningen), eller ved at der ikke er lovpligtig ledelse. Det betyder, at hvis direktør (alle direktører) afmeldes – eller hvis selskabet i vedtægterne og efter reglerne  er underlagt revisorpligt, ved at revisor afmeldes.

Tilføjer man bemærkning om, at aktionærerne ikke vil vælge ny ledelse/revisor, starter tvangsopløsning relativt hurtigt. Hvis der ikke er aktiver af betydning, og selskabet insolvent, vil opløsningen ske uden direkte omkostninger for aktionærerne. 

Ledelsen vil ha pligt til at svare ærligt og korrekt på skifterettens spørgsmål, og kan ellers få personligt ansvar.

Hvis du afgiver urigtige oplysninger, kan du straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år, jf. straffelovens § 296 stk. 1 nr. 2. Kapitalejere hæfter personligt, solidarisk og ubegrænset for gælden, forfalden som uforfalden eller omtvistet, som bestod på tidspunktet for erklæringens angivelse, jf. selskabslovens § 216 stk. 4.

Løsningen kan være den bedste, hvis et selskab f.eks. alligevel er tomt. Evt bod for et for sent regnskab forfalder først når dette indsendes. Det betyder at hvis det slet ikke indsendes, så falder der ikke en bod. Dette kan dog være under ændring.

Evt bod for ikke at indsende selskabsselskangivelse eller moms kan gives personligt og kan derfor godt ramme ejerne efter en lukning.

KONKURS


En konkurs bør ikke vælges uden hjælp fra advokat.

Selskaber kan erklæres konkurs, hvis det ikke kan betale sin gæld og problemet ikke blot er midlertidigt. Det vil betyde, at det er insolvent.


Konkursbegæringen indgives til skifteretten, og kan indgives både af selskabet selv, eller af kreditor/kreditorer, som har penge til gode. Der skal vedlægges materiale til begrundelse.


Selve konkursanmeldelsen koster kun 750 kr. MEN den der indgiver konkursanmeldelsen, skal som udgangspunkt stille sikkerhed for omkostningerne ved konkursbehandlingen, og der kan være tale om ganske store sikkerhedskrav. Kravets størrelse fastsættes af skifteretten. 


Det vil der ofte ikke være at anbefale, at selskaber selv erklærer sig konkurs, og i alle fald ikke uden en god gennemgang med en advokat inden.


Skifteretten for det område hvor konkursen ligger, vil indkalde til møde hvor forholdene diskuteres, og udsteder så konkursdekret. Der udnævnes en kurator i boet (generelt advokat) og det er derefter kun denne, der kan disponere i boet.


Kurator undersøger, om alt er gået rigtigt til, herunder om der måtte være kreditorer der er blevet behandlet bedre end andre kort inden konkursen. Alle aktiver sælges og passiver gennemgås og søges dækket, hvorefter provenu (overskud) fra konkursen, fordeles mellem de tilmeldte kreditorer, i orden efter prioritet (f.eks. ligger løn før andet o.l.)


Kurator skal også undersøge, om der måtte foreligge ulovligheder inden konkursen.


Da omkostningerne til kurator, som kan være dækket af den krævede sikkerhedsstillelse ofte vil være ganske store, er det ikke usædvanligt, at en konkurs fører til meget begrænset betaling til ordinære kreditorer.


En konkursbehandling kan tage ganske lang tid.



FRIVILLIG LIKVIDATION: Selskabslovens kapitel 14  § 217-§ 224

Hvis selskabet er solvent – kan opfylde alle forpligtelser, kan det lukkes ved frivillig likvidation eller en betalingserklæring

Den frivillige likvidation er ganske tidskrævende, kræver generalforsamling og der skal vælges en likvidator – processen skal offentliggøres via erhvervsstyrelsen. Efter tidligst 3 mdr. kan der igen afholdes generalforsamling hvor likvidationsregnskabet godkendes, og udbetaling til ejerne kan ske.

Likvidator har ansvar for, at alle selskabets kreditorer får besked om likvidation - Det skal ske både ved direkte besked til kendte og ved annoncering i Statstidende. Herefter har kreditorerne 3 mdr til at komme med krav.


Likvidator sælger i mellemtiden alle selskabets aktiver og betaler alle kreditorer over disse 3 mdr. Likvidator skal også afgøre, om der kan være krav denne ikke kan godkende.

Herefter skal der laves likvidationsregnskab og her vises hvordan overskud skal fordeles. Det dækker periode fra seneste rapport til afslutningen.


Så holdes der afsluttende generalforsamling hvorejerne godkender regnskabt og så modtager de overskud/likvidationsprovenuet hvorefter likvidator via virk.dk afmelder selskabet i selskabsstyrelsen - ved at få selskabet slettet fra CVR.
.................................................................

HUSK FØRST AT CHECKE E-BOKS OG AFSLUTTE AL SKAT OG ANDET FOR NEMIID OG DIGITAL SIGNATUR STOPPER NÅR MAN LUKKER

Mange får problem med at de ikke kan se ting i e-boks og andet, efter en lukning - så husk at checke ALT da digital signatur for virksomheden slutter ved lukning.


Bemærk, at der her er tale om en gennemgang uden store detaljer, blot med det formål at give indblik i muligheder og regler

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

Lukke virksomhed

Det er vigtigt, at inden man i ”panik” vælger at lukke en virksomhed - at overveje alle muligheder. Det kan være rekonstruktion eller det kan være overdragelse til andre ejere som er del af løsningen.

LUKKE PERSONLIG VIRKSOMHED  - ENKELTMANDS ELLER I/S:


ENKELTMANDSVIRKSOMHED:

En enkeltmandsvirksomhed kan ikke overdrages i sin helhed. CVR er i det fald personligt og tilhører ejer. Lukker man vil samme ejer altid få helt samme CVR ved næste stiftelse, det følger en som CPR gør det.

En lukning betyder derfor, at man skal overdrage alle aktiver og evt. goodwill.  

Det er vigtigt inden lukning, at ha overblik over økonomien, så man ved om man kan betale al gæld. I den personlige virksomhed hæfter ejerne for al gæld personligt, også efter en lukning. Det er derfor også vigtigt, at at ha fokus på alle indgåede kontrakter, f.eks. med ansatte eller leverandører eller kunder, da disse kontrakter eller kan kræves opfyldt af personen også efter en lukning,.

Formelt set sker lukning ved afmeldelse af alle pligter, moms, import, eksport og arbejdsgiver f.eks. 

Du skal angive moms efter de normale frister - op til sidste dag med CVR

Du skal angive udvidet selvangivelse for året, hvis du nogen del af året har drevet virksomheden.

All aktiver skal ud af virksomheden - se afsnittet herunder.

Man bør udfylde den såkaldte ”ophørsblanket” som man kan hente hos www.webreg.dk i DETTE LINK i skrivende stund.

Også dette link til skat er godt

Salg af aktiver til en selv til markedspris + moms 

Lukker man uden at lade noget gå videre til tredjemand, så skal man selv købe alt ud af virksomheden. Intet må bare beholdes, men alt købes til markedsværdi som så skal godt dokumenteret -  plus moms.
Reglerne frem til midt 2021 er, at moms skal kun betales til og med år 5 efter købet. Momsen nedskrives med 20% per år og er helt væk efter 5 år (i det 6 år efter anskaffelsen)

1. juli  2021 er reglerne for udtagningsmoms = privates udtagning af aktiver fra virksomheden ændret:

Efter de nye regler skal der altid betales udtagningsmoms af markedsværdien af aktivet på det tidspunkt, hvor dette overføres til privatsfæren. Det gælder altså, uanset om aktivet ved overførslen har været ejet i tre, syv eller elleve år.
Dette betyder også, at man ikke kan donere varepartier man ikke kan sælge, til f.eks Røde Kors, da man så skal betale udtagelsesmoms af varens værdi

Er der tale om en bil, vil markedsprisen kunne findes ved opslag på bilbasen.dk, mens der for andre aktiver typisk vil kunne findes brugtpriser på andre handelsplatforme.


IT og telefon fra samme år, skal man regne med, at måtte tage ud til ikke langt fra købspris, men kodeordet er - markedspris, som man så skal kunne påvise ved f.eks. udklip fra DBA og andet. 

Du kan læse mere om regler fra 1/7-2021 her i link

Undtagelse er investeringsgoder købt til en værdi af over 100.000 kr ex moms - men her er lidt mere kringlede regler, så har du sådanne aktiver ved lukning, så gør dig selv en tjeneste, at bruge revisor. (momslov § 43/44)

Varelager købes ud til indkøbspris + moms hvis det er til en selv eller en ikke momsregistret. Her foretages ikke nedskrivning

I lukke-rubrikken hos virk/skat skal man idag skrive beløbene ind og her ses skats tekst til dette i sin helhed - omhandlende moms del af et sådan køb:

"Skriv i rubrik 5a og 5b, hvad der sker med maskiner og andre driftsmidler, herunder biler, med en købspris på under 100.000 kr. pr. enhed:

Oplys salgsprisen uden moms i rubrik 5a, når du som led i et samlet eller delvist virksomhedssalg sælger maskiner og andre driftsmidler, herunder biler, til en anden momsregistreret virksomhed

Når du privat beholder maskiner eller andre driftsmidler, som har været i virksomheden, skal du betale 25 procent moms af købsprisen. Du beregner din købspris ved at reducere anskaffelsesprisen med 20 procent pr. påbegyndt regnskabsår efter købsåret. Din beregnede købspris oplyser du i rubrik 5b.

Dernæst skal du beregne 25 procent moms af købsprisen opgjort i rubrik 5b og registrere beløbet i rubrikken Salgsmoms på momsangivelsen."


Salg til trediepart - til den pris man kan få og uden moms hvis trediepart er momsregistreret.

Vælger man at sælge til en tredjepart som ikke er momsregistreret, skal det ske med moms. Her, hvis det virkeligt er fuldt ud tredjepart, vil prisen dog ofte helt enkelt være den man kan få fra denne tredjepart. Man skal derfor ikke rode så meget med dokumentation af markedspris eller bruge egne indkøbspriser.

Sælges aktiver samlet - eller i samlede grupper, til momsregistrerede der vil videreføre ens "firma", så skal aktiver sælges uden moms, så man ikke selv får moms at indberette, og køber til gengæld heller ikke købsmoms

Sælger skal inden 8 dage efter overdragelse så informere told og skatteforvaltningen om den nye ejers navn og adresse, samt om salgsprisen for de overdragne aktiver. (ML § 8 stk 1 4. pkt.

Det er en betingelse for momsfriheden, at den nye ejer er eller bliver momsregistreret efter ML §§ 47, 49, 51 eller 51a.

Evt goodwill beregning ved virksomhedomdannelse eller salg til eget selskab:

Ved en omdannelse til selskab - eller et salg til eget selskab, vil der ofte være behov for at beregne en evt. goodwill. Man kan ikke bare slippe med, at sælge aktiver til et nyt selskab. 

Man skal ha beregnet en eventuel goodwill, som man beskattes af som ejer af den personlige virksomhed. En sådan goodwill kan generelt bestå af overværdi af aktiver men også af den fortjeneste virksomheden har kunnet optjene. 
Der er et bundbeløb som ligger omkring 270.000 i overskud, da det betragtes som det man SKAL kunne tjene ved alm fuld tid og dermed er det ikke goodwill, men overskud ud over det kan, efter en række kapitaliserings faktorer og med beregning af overværdier i aktiver betyder, at man beskattes af goodwill. Det vil være klogt at lade en revisor foretage en sådan beregning hvis ens virksomhed i den ene eller anden form omdannes eller sælges til videre førelse.

Evt virksomhedsomdannelse

Skulle den personlige virksomhed overføres til et eget ApS eller IVS f.eks. kan man overveje skattefri virksomhedsomdannelse, som netop gør, at beskatning af eventuelle overværdier/goodwill – først udløses når gevinsten en gang materialiserer sig i ens ApS – Skattefri virksomhedsomdannelse er dermed lige så korrekt en skatte-udskudt virksomhedsomdannelse.

Dersom virksomheden var været drevet under virksomhedsskatteordningen VSO eller kapitalafkastordningen -  er det meget vigtigt at man har fuldt overblik over hæverækkefølge og alle personlige konsekvenser, og rådet om revisor tager til i lydstyrke.


Regnskab efter lukning udarbejdes, moms indberettes og resultat indberettes til skat i udvidet selvangivelse.

Efter lukning angives moms ved periodens ophør ligesom lukningsregnskabet med eventuelle skattereguleringer, bruges til udfyldelse af den udvidede selvangivelse.

Mange får problem med at de ikke kan se ting i e-boks og andet, efter en lukning - så husk at checke ALT da digital signatur for virksomheden slutter ved lukning.

LUKNING AF INTERESENTSKAB – I/S 

Et I/S er i princippet en enkeltmandsvirksomhed med flere ejere. Man bør altid ha en interesentskabsaftale og en sådan bør regulere, hvorledes lukning eller udtræden af deltager skal foregå.

Enkeltdeltagere kan udtræde, forudsat der stadigt er mindst to tilbage. I så fald vil udtrædende som udgangspunkt ha krav på sin/deres del af overskud/værdi og eller skulle indbetale ved underskud. 

Formelt sker udtræden så ved dette MEN den udtrædende skal være opmærksom på, at denne hæver personligt solidarisk for at helt frem til dato for udtræden.

Udtræder så mange af I/S at der kun er EN tilbage, opfylder selskabet ikke længere betingelserne for I/S og det skal lukkes, og den ene der var tilbage kan så stifte personlig enkeltmandsvirksomhed til videreførelse

Et I/S kan også ophøre ved likvidation, men jeg vil ikke komme ind på detaljer her, søg revisor i så fald

For alle personlige virksomheder gælder, at deltager/deltagere, hæfter for alle forpligtelser indgået under selskabets levetid – for ”evigt” så se til selskabet er ”rent” ved lukning.

Mange får problem med at de ikke kan se ting i e-boks og andet, efter en lukning - så husk at checke ALT da digital signatur for virksomheden slutter ved lukning.

HUSK AT ALLE AFTALEPARTER ER INDFORMEREDE INDEN I LUKKER ET I/S (en træder ud og anden forsætter i enkeltmands) da det kan ses som aftalebrud, at lukke en personlig virksomhed med flere ansvarlige der hæfter - uden at have afklaret dette med evt kreditorer og aftaleparter

Her følger skats tekst direkte fra deres link - til enkeltmands - som god vejledning fra LINK:


Forskudsopgørelse (kun for personligt ejet virksomhed)

Log på TastSelv og ret tallene om virksomhedens resultat.

Frem til midten af september kan du registrere din virksomhed som lukket ved at sætte flueben i feltet Er du ophørt med virksomhed i år eller tidligere end i år?Efter midt september kan du først sætte flueben, når du får din forskudsopgørelse for det nye år. Den får du i november.

Alle rubrikkerne står i afsnittet Selvstændigt erhvervsdrivende og udligningsordning for kunstnere.

Skatteregnskab og avanceopgørelse

Du skal lave skatteregnskab for ophørsåret, uanset hvilken dato i året din virksomhed lukker.

Som en del af skatteregnskabet skal du lave en avanceopgørelse. Det er en skattemæssig opgørelse af fortjeneste eller tab på de ting, du selv har taget ud af virksomheden eller har solgt til andre, for eksempel computere, varelager, møbler, biler og maskiner.

Sælger du ejendomme, skal du også opgøre fortjenesten eller tabet på det tidspunkt, hvor du sælger ejendommene.

Fortjenesten eller tabet skal du oplyse på selvangivelsen.

Selvangivelse

Log på TastSelv og registrer dit resultat og dine regnskabsoplysninger på selvangivelsen under Ret årsopgørelsen/selvangivelsen.Fristen er senest 1. juli året efter dit ophør. Glemmer du fristen, koster det 200 kr. i bøde pr. dag (dog højst 5.000 kr.)

Momsregnskab

Du skal opgøre, indberette og betale moms til og med den dato, du har oplyst som ophørsdato, da du afmeldte din virksomhed. Det gælder også, selv om du ikke har solgt varer eller ydelser i perioden (0-indberetning). Glemmer du at indberette, skal du betale et gebyr på 800 kr.

Hvis virksomheden lukkede midt i en momsperiode, skal du indberette og betale sidste gang, når perioden slutter. For eksempel ved ophør 15. juni, så skal moms opgøres sidste gang 30. juni.

Har du solgt eller selv beholdt computere, varelager, møbler, bygninger, biler, maskiner eller andre aktiver, påvirker det dit momsregnskab.

Sælger du tingene til andre, skal du opkræve moms, hvis du sælger dem enkeltvis. Sælger du din virksomhed samlet, er det uden moms, og du skal opgøre den moms, der samlet overgår til køber. Beløbet skal oplyses ved afmeldelsen på virk.dk eller hos SKAT.

Beholder du ting fra virksomheden, skal du tilbagebetale for meget fratrukket moms. Denne moms afskrives over fem år med 20 pct. om året.

Sælger du tingene videre til en anden virksomhed, der er registreret for det samme som din, er det dem, der skal betale momsen tilbage.

NemID

Når du lukker din virksomhed på virk.dk, bliver din virksomheds NemID og dermed din medarbejderadgang også lukket, så du ikke har adgang til at indberette. Skal du indberette fx moms eller andet for sidste gang efter, du har lukket din virksomhed, skal du derfor bestille en TastSelv-kode på telefon 72 22 18 18.

Koden bliver sendt med posten, og der kan være op til 6 dages ekspeditions tid. Vær derfor i god tid, så du kan nå at modtage koden inden, du skal indberette.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Facebook

 

Søg i denne blog