tirsdag den 3. december 2013

Aktiver købt til blandet brug privat og firma og deres bogføring

Deling af moms er lovpligtigt for alle aktiver der anskaffes i virksomheden/selskabet men bruges delvist privat

Der er rigtigt mange der spørger på div. fora, hvordan de skal forholde sig til køb af aktiver, de vil kunne bruge både privat og i virksomhed, i små nystiftede personlige virksomheder.

Første sag inden jeg svarer mere konkret skal være at sige, at du skal drive virksomheden intensivt for at kunne få fradrag for underskud, og med det menes, at får du underskud, og vil kunne trække dette fra i skat i anden personlig indkomst, ja så skal du har drevet virksomheden intensivt efter skats regler, for ikke at risikere, at de nægter fradrag i anden personlig indkomst.

Den anden sag er et lille personligt råd. Køb det du virkeligt behøver naturligvis, men betragt aldrig det, at ha fået virksomhed som tilskyndelse til, at nu skal du ha ny smart-phone, ipad, computer og hvad ved jeg. Køb "need to have og ikke nice to have"


Alt for mange får startet op med optimisme og forventning om stor indtjening, men opdager at ikke alt er så let, og så kan man let risikere at gå kold, hvis man har brugt for mange penge og få besvær med underskud - som måske accepteres, måske ikke og som i alle fald koster.

Slut med moralen :) og over til konkrete regler om aktiver privat/firma og delt moms:


Lad mig starte med momsen for aktiver stillet til rådighed for ansatte: Fra og med 1/4-2017 skal der i nyt forslag beregnes fuld udtagelsesmoms = 25% af prisen ex moms skal tillægges salgsmoms - og dermed er der slet ikke fradrag for momsen af aktiver stillet til rådighed for ansatte,

For selvstændige med virksomhed gælder:
De fleste aktiver må man kun fratrække procent mæssigt i firmaet i forhold til den % del af brugen der er firmaets - og ikke den private forbrugs procent%

For computere og deres tilbehør, har Ligningslovens  § 16 stk 14 positivt nævnt, at en selvstændig ikke beskattes af privat brug - forudsat den er købt som behov for firmaet.
Selv om selve computeren således kan tages som udgift, skal der deles momsmæssigt, hvis den også skal benyttes privat:

Når man i enkeltmands virksomhed, I/S eller selskaber indkøber aktiver som er til rådighed privat - f.eks, en computer som befinder sig i hjemmet og dermed til rådighed, mobil telefon, printer, og meget andet, så skal man dele forbruget op i privat forbrugsdel og faktisk firma forbrugsdel. 

De fleste andre aktiver, vil man også skulle dele selve omkostningen ud på firmabrug/privat brug.

Reglen gælder også for ansatte som får et aktiv stillet til rådighed i hjemmet. F.eks. en computer til hjemmearbejde. Her skal arbejdsgiveren også dele momsen og kun fratrække den forventede firmabrug. Uden egentlig "dokumentation" godkender skat generelt oftest 50/50

Skat vil ikke godkende, at man f.eks. køber sådanne IT gadgets og tilsvarende, og har dem i hjemmet, uden at ansætte en rimelig fordeling. Er det eneste bærbare og eneste ipad m.m., så siger det sig selv, at formodningen om privatandelen øges, men hovedreglen er klar:

Man skal blot så godt det er muligt, vurdere fordelingen privat og firma, og er det rent firma, ja så skal der ikke deles.

Det er, så længe vi taler om ting der købes fordi de er klart nødvendige for at ha den indtjening man skaffer via virksomheden helt i orden, at de skattemæssigt købes via virksomheden, og så det er kun momsen der evt. skal deles. Delen bliver så ejet af virksomheden, og ved evt. lukning, skal den købes ud igen, med moms af virksomheden for at kunne overgå til privat eje.


Opdeling af moms gælder uanset personlig virksomhed eller selskab i forhold til aktiver der stilles til rådighed for ejer og medarbejdere og følger helt enkelt momslovens § 38 stk 2


Den praktiske deling af momsen i betyder at den del der ikke er moms fradrag for - i stedet er alm. udgift som jo også giver "fradrag"

Deling af momsen vil volde en del mennesker besvær regnskabsmæssigt. Jeg går i dette eksempel ud fra en fordeling privat og firma på 50% / 50% men brug en konkret vurdering.

Jeg er i eksemplet gået ud fra et aktiv der koster 8000 kr + moms 2000 kr = 10.000 kr ialt

50/50 betyder så, at 50% = halvdelen af momsen kan fradrages, i det valgte eksempel, 1.000 kr og resten af prisen = 9.000 kr, hvilket så er beløbet aktivet kan tages ind i regnskabet som udgift med. 

Den del af momsen som således ikke giver momsfradrag - i dette tilfælde 1000 kr  - giver således generelt altid fradrag som omkostning i regnskabet

Man kan ofte komme nemmest om det ved at oprette en ny konto - "aktiver med privat andel" som oprettes som ny konto "ved siden af" småanskaffelser og lade denne være uden moms.

Når den er oprettet, så kan man bogføre de 9.000 kr på denne, med bank eller hvor aktivet nu betales fra, som modkonto

I linje to i kassekladden bogføres så 1.000 kr på konto "købsmoms" og igen bank som modregning


Bogføring af udligningsmoms for ansatte vil blive debet udgift (ex samme som købet eller egen konto lige under) og kredit direkte på salgsmoms

Du kan også oprette en ny momskode i dit regnskab - til f.eks. halv moms. Dinero har anvisning på hvordan man gør hos dem LINK 

Gamle multimedie afgift er borte og afløst af kun skat på fri telefon

Kun telefon medfører idag skat af fri telefon med 2.600 kr p.a. (her LINK TIL SKAT AF FRI TELEFON) medens computer og IT i det omfang det er anskaffet ud fra nødvendigheden i virksomheden, ikke medfører personlig beskatning af nogen art. Det er dog ofte, sammen med mobiltelefon typiske aktiver som bruges delvist privat og derfor skal ha opdelt momsen.

Straksafskrivning:

Forudsat aktivet koster under 12.600 kr (2014) som samlet aktiv (f.eks. kan computer og skærm kun bruges sammen og skal ses som ET aktiv), så er der straksafskrivning af beløbet. Overstiger beløbet dette, skal det skattemæssigt afskrives over flere år, overordnet med 25% af rest summen hvert år, indtil den samlede værdi af aktiver under afskrivning er under 12.600 kr.


Virksomheden ejer så aktiverne og de må ikke beholdes privat ved lukning:

Aktiver købt til virksomheden ejes naturligvis nu af virksomheden. Man skal ved evt. lukning selv købe disse ud eller sælge til trediepart inkl. moms til korrekt markedspris.

Sælges alle aktiver i forbindelse med en lukning, skal dette ske uden moms, såldes at man ikke selv sammen med lukningen har en ekstra moms at indberette, og dermed er der naturligvis ikke en moms at fradrage for køber heller. 

Man bør altid kunne redegøre for aktiver købt via virksomheden, så de ikke bare pludseligt er borte. Hold en liste over alle aktiver, uanset afskrivning og dokumenter hvis de udgår enten gennem salg eller på andet vis.

JJeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

all advertising as comment is spam and will not be allowed

Søg i denne blog