mandag den 26. maj 2014

Hvad består virksomhedens resultat til skat af?


Dette indlæg har fokus først og fremmest på ejere af personlig enkeltmandsvirksomhed (og type I/S) og selskaber er kun svagt berørt:

Hvordan regner jeg mit resultat til skat ud?

Det simple og korte svar er, at det i personlig virksomhed er alle dine indtægter minus alle dine fradragsberettigede udgifter. Dette gælder helt uanset du driver registreret virksomhed - og om du er med eller uden moms.

Moms

Moms er ikke en del af dine indtægter og udgifter. Moms er bare beløb du opkræver for skat hos slutforbrugerne og opbevarer indtil du skal indbetale, og der trækker du din egen købsmoms fra din salgsmoms. Se evt BASALT OM MOMS OG SKAT

Brug regnskabsprogram, så du får både DRIFT og STATUS

Et regnskab består af en driftsdel som er alle indtægter og alle udgifter, og en status del som er ændringer i beholdninger. Status delen påvirker slet ikke dit resultat, det gør kun de ting du bogfører i driften, og et hvert moderne regnskabsprogram vil gøre det meget let for dig at vide, hvad du skal bogføre hvor.

Egne penge der indskydes eller hæves?

Skyder du selv penge ind, så skyder du dem ind i virksomheden i status. Du skyder dem ind i egenkapitalen (det som nogen kalder mellemregning) på en konto som kan hedde privat indskud fra ejer og samtidigt med at den får pengene ind, bogfører du beløbet som indsat i banken f.eks. Herved sikrer du, at penge du selv skyder ind, kun er i status og fremgår af kontoen for indskud fra ejer og derved kommer du jo så heller ikke til at betale skat af de - allerede beskattede - penge som du skyder ind, og du kan hæve dem uden skat.
Hæver du selv penge så foregår det også i egenkapitalen om f.eks. hævet privat til ejer. Igen sker det i status og det har ingen som helst betydning for dit resultat. Skat er helt ligeglad med om du hæver en masse penge, for det sker i status og har ingen betydning for dit resultat, som stadigt er alle indtægter minus alle udgifter. 
Hæver du for meget, så kan du ikke betale din moms eller dine leverandører og andre forpligtelser, og det er jo skidt, men det er ikke noget skat blander sig i.

Til bedre at forså hvorfor hævning af penge ikke påvirker, kan du her læse om hvorfor der netop ikke er noget der hedder løn i en personlig virksomhed. LINK - HVORDAN BESKATTES MAN I VIRKSOMHED

For selskaber sker private indskud ved at man låner sit selskab penge og her skal der beregnes og betales en rente fra selskabet til aktionæren svarende til markedsrente - og ejeren/anpartshaveren må IKKE låne penge / hæve penge privat i selskabet.

Renter: 

skal ikke med i din personlige virksomheds resultat, de kommer på din personlige selvangivelse sammen med dine personlige rente indtægter og udgifter
For selskaber som f.eks. IVS og ApS er renterne med i selskabets resultat og har ikke noget med personen at gøre.

Afdrag:

Er aldrig en udgift. Det er bare, at du bringer gæld ned. Det koster penge, men der er ikke nogen påvirkning af dit resultat, kun flytter du penge fra penge i banken f.eks. til konto for gæld, så gæld går lige så meget ned som penge i banken - og dermed er der balance, og intet sker via drift.

Varelager korrektion:

Hvis man bare køber sine varer ind som en udgift til varekøb, så påvirker det jo resultatet. Køber man får 10.000 kr varer, så tager man en udgift på 10.000 kr, og hvis vi siger der slet ikke var solgt noget, så ville resultatet jo være minus 10.000 kr, og det ville gi skattefradrag i anden personlig indkomst for ejere personlige virksomheder. 

Den går ikke. Varelageret har jo en værdi af 10.000 kr, så hvis når man skal kende sit resultat, så skal man regne indkøbsværdien af ens varelager ud, og den værdi skal man lægge til resultatet. Man kan gøre det manuelt men normalt er det klogt at flytte fra varekøb i drift (den konto man har bogført udgiften til købet på) og over til en post for varelager i status. Derved viser regnskabet direkte ens resultat. Man bør løbende holde øje med varelageret så man har overblik over, om man tjener penge eller ikke.

En del regnskabsprogrammer og webshops har indbygget lagerstyring som kan anvendes også.

Køb af aktiver:

Aktiver der som sammenhængende aktiv har en værdi af op til 12.600 kr i 2014 priser kan afskrives som udgift på en konto for småaktiver. Aktiver der har større værdi skal afskrives over flere år. Man må gerne driftsmæssigt afskrive ud fra en bestemt forventet levetid, men skattemæssigt skal man som udgangspunkt afskrive med 25% af aktivets værdi, indtil det samlede beløb man afskriver på rammer 12.600 hvor hele resten så kan afskrives på en gang. Google skattemæssige afskrivener for yderligere hvis du køber aktiver der koster over de 12.600 kr
Købes aktiver som man også bruger privat, f.eks. en bærbar man har i hjemmet, så skal der ske deling af momsen som angiver i dette link om DELT MOMS

Skattekorrektion:

En korrektion til skat glemmes nok af en del, men når året er slut skal man lave en skattekorrektion til ens resultat. Det kan være man har kørepenge til gode efter statens takster, og det beløb skal trækkes fra virksomhedens resultat når det opgives på selvangivelsen, så man opnår fradrag for beløbet. (se evt KØREPENGE

Der kan være mange andre ting der skal korrigeres for til skat, typisk gaver, repræsentation, bespisning og andet som ikke har fuld fradragsværdi. Jeg synes denne liste fra DANSK REVISION er ret god at gå til for at finde de konkrete fradragsværdier (og moms fradrags værdier)

Forskudsopgørelse og udvidet selvangivelse:

Man skal ved start af ny virksomhed selv angive sit forventede overskud i rubrik 221 i forskudsopgørelsen lige som man får udvidet selvangivelse fremover. Her er FORSKUDSOPGØRELSE MED INSTRUKTIONSVIDIOER og her er UDVIDET SELVANGIVELSE MED INSTRUKTIONSVIDEOER  Disse er i skrivende stund de nyeste, men artiklen bliver jo ældre, så check gerne at der ikke er kommet nyere version af en del af det hos skat.

Hvor meget skal jeg så betale i skat?

Du skal altid betale 8% arbejdsmarkedsbidrag lige fra den første krone. Når din indtægt fra virksomheden OG evt fra andet arbejde overstiger dine fradrag, så skal du helt frem til topskat regne med samlet ca 44% af overskuddet skal gå til skat inkl. arbejdsmarkedsbidrag.

Jeg er ikke revisor og påtager mig ikke ansvar for fejl opstået i artiklen, som dog er udarbejdet så nøje som muligt :)

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 

Facebook råd

lørdag den 3. maj 2014

Fradrag i indtægt og moms ved tab på kunder

Fradrag for tab - for selve tabet - og momsen, ved tab på kunder/debitorer:


Tab af selve beløbet - uden moms:

En virksomhed har som hovedregel ret til at fradrag indtægten - og få moms retur, når et tab på en kunde eller andre fordringer er konstateret.

Selve tabet skal fradrages i samme regnskabsår som tabet konstateres. Det vil sige, indtægten kan være være fra en faktura man sendte i 2019 men tabet konstateres i 2020, og fradraget tages ved, at beløbet modregnes indtægten i 2020.

For fordringer på fakturaer med moms, udgør selve kravet i sagens natur 80% af det samlede beløb og 20% momsen.

Dette fradrag - og en bunke andre fradrag, som alle med firma, ofte har mange spørgsmål til, er kort og koncist gennemgået - alfabetisk ordnet, let og forståelig i bogen fradrag - med alle 2023 OG 2024 taksterne






Krav under 3.000 kr inkl. moms:
Her kan beløbet afskrives hvis du selv eller en advokat eller inkasso selskab har fremsendt rykkere og konstaterer, at beløbet ikke vil blive betalt.

  • For fordringer under 3.000 kr. er det normalt tilstrækkeligt, at debitoren forgæves er rykket for betalingen.
  • For krav mod konkursboer kan der foretages regulering, når der foreligger en erklæring fra kurator om størrelsen af den forventede dividende.

Krav over 3.000 kr inkl. moms


  • For fordringer mellem 3.000 kr. og 10.000 kr. uden for konkurs kan der foretages regulering, hvis fordringen har været igennem en intern rykkerprocedure, og den efter en konkret vurdering af debitors betalingsevne må anses for tabt. 
  • For fordringer over 10.000 kr. skal fordringen som minimum være forsøgt inddrevet af en uafhængig inkassovirksomhed, og/eller der skal foreligge en insolvenserklæring fra debitoren, eller der skal være foretaget forgæves fogedforretning mod denne.
Det normale udgangspunkt for fradraget af selve indtægten er, at man har opbrugt alle sine muligheder for at få pengene ind via inkasso m.m. En undtagelse er dog, hvis det helt tydeligt ikke kan lade sig gøre, at få sit tilgodehavende ud, grundet på, at den der skylder pengene helt åbenlyst ingen betalingsevne har.

Det kan være påvist ved at debitor er forsvundet og man har eftersøgt denne aktivt og forfulgt de muligheder der er for sporing. Det skal kunne påvises, at debitoren er fraflyttet Danmark og ikke kan spores umiddelbart i udlandet.

Det vil også række at man har rykket aktivt . Kravene er:
  • Der skal foretages en konkret vurdering af den enkelte debitors betalingsevne, idet en procentvis nedskrivning på den enkelte debitor ikke tillades. Det følger heraf, at en procentvis nedskrivning på den samlede debitormasse ligeledes er udelukket som grundlag for fradrag i momsgrundlaget. 
  • Det er endvidere en forudsætning, at fordringen er uomtvistet og endelig og at der er foretaget tilstrækkeligt til fordringens inddrivelse, idet der skal være et rimeligt forhold mellem fordringens størrelse og de omkostninger, der er forbundet med inddrivelse af fordringen. 
  • Endelig er det normalt en forudsætning, at handelsforbindelsen med den pågældende debitor er ophørt, før fradraget foretages, men dette er dog ikke nogen absolut betingelse
Er skylder konkurs eller dennes selskab tvangsopløst eller er personen i en personligt ejet virksomhed død, kan tabet fradrages uden man skal i retten. 

Tabet kan tages når man fra boet/kurator har fået besked om den manglende dækning eller på tidspunktet for en tvangsopløsning

Skyldner må heller ikke har protesteret mod fordringen naturligvis, så skal den protest før afklares. Det ligger også i, at et sådan protesteret krav ikke bare kan køres gennem simpel inkasso men først skal efterprøves.

Hvis skylder er forsvundet, og man kan påvise, man har gjort hvad man kan for at finde denne, checket registre og ex politiet, så kan tabet også betragtes som konstateret.

Momsmæssigt fradrag af tab:

Som udgangspunkt gælder samme regel som for tab af selve beløbet, nemlig at momsen kan fradrages når tabet er konstateret. Momslovens § 27 stk 6 styrer dette. I slutningen af indlægget er der link til skat med deres gennemgang.

Der er der er dog ganske kraftige krav til dokumentation af, at tabet er endeligt og klart.

Lettest er det, hvis det samlede tilgodehavende inkl. moms ikke overstiger 3.000 kr. Her er det muligt at fradrage hvis man kan dokumentere, at man har rykket forgæves mange gange (sørg for klar dokumentation) og at man ikke længere har nogen som helst form for handelsforbindelse med skyldner længere.

Tilgodehavender på over 3.000 kr. inkl moms kræver at tabet kan konstateres som for selve tabet, at alle muligheder er opbrugt, inkasso, retslige skridt, debitor konkurs m.m. som nævnt i afsnittet om tabsfradrag på indtægten.

Forudsætning for momsfradrag er naturligvis, at fordringen var momsbelagt og at man har angivet momsen i den tidligere momsperiode.

Tabet skal angives i den momsperiode tabet konstateret os skal angives som en nedsættelse af firmaet salgsmoms i den periode. Denne man jo så blive et minus
.

Fælles for fradrag indtægt og moms:

Man skal være forsigtig med ikke bare at give meget lang kredit, eller ikke at rykke sine kunder. Hvis skat kan vurdere, at der ved den lange kredit er opstået noget der ligner et lån til kunden, og der er ikke som udgangspunkt fradrag for tab på lån. Jeg tror dog der skal en del til før skat anlægger sådan en holdning, men under alle omstændigheder er det klogt at rykke klart og tydeligt, også for at sikre en mere klar og stringent vej i retten, hvis det ender med inkasso.

Det siger vel også sig selv, at skulle man alligevel, helt mod forventning få sine penge igen, så skal momsen naturligvis igen betales - ligesom fradrag af selve indtægten jo så udlignes med den uventede betaling.

For almindelige virksomheder og selskaber, sker fradraget således efter konkret vurdering af det enkelte tab.

I en del indlæg kan man se forslag om, at man vel bare kan udstede en kreditnota hvis ikke man vil bruge tid på at kræve sit tilgodehavende ind.  Det er ikke lovligt. Man må ikke udstede kreditnotaer bare for at slippe for en korrekt konstatering af et tab, med det ene formål, så omgående at kunne få momsen tilbage og fradrag for tabet. 

En kreditnota må kun udstedes, hvis der har været fejl i en faktura, som skal betyde, at den oprindelige faktura var for høj, det må ikke bruges som middel til at konstatere tab.

Bogføring af tabet:

  1. Selve tabet - det fulde beløb med moms - bogføres i kredit (minus) på kundens debitorkonto i status, så denne ikke længere skylder noget
  2. En finanskonto i driften for "tab på debitorer" findes eller oprettes og her bogføres selve beløbet uden moms som debet (plus)
  3. Salgsmoms for perioden nedsættes (debet) for perioden. Er der ikke salgsmoms i forvejen, så kan salgsmoms dermed bliver negativ for den periode hvor man tager tabet.

Fradrag på bogført modtaget faktura som man er uenige om:

Får man en faktura man ikke på nogen måde kan anerkende, en falsk faktura f.eks. så skal man returnere den og ikke bare bogføre den. 

Omvendt, hvis fakturaen er udtryk for et udført arbejde, men der kan være en eller anden tvist omkring beløbet, så bør den bogføres for at vise hvilken gæld selskabet formentlig kan have.

Hvis der er en tvist omkring betalinger - som jo også kunne opstå grundet forudbetalinger og andet, så vil man enten skulle ha en kreditnota som tegn på at der er enighed, eller fakturaen må blive i systemet til man har vundet en tvist, og på det tidspunkt skal den naturligvis tilbageføres moms og skattemæssigt


FRADRAG EFTER LAGERPRINCIPPET

Det er muligt at foretage fradrag efter lagerprincippet - men det kræver ganske meget af ens principper og skal så vælges for alle indtægter - Det er næppe egnet for alm små virksomheden men I kan læse mere i dette link til BDO


I DETTE LINK kan man læses skats gennemgang af spørgsmålet om bogholderiets behandling af tab.

I DETTE ANDET LINK kan læses mere og tidspunkt for fakturering og tab

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

Søg i denne blog