lørdag den 1. august 2015

Hvad koster det at have selskab eller virksomhed

Et ofte gentaget spørgsmål er: Hvad koster det egentlig at have et selskab, eller en personlig virksomhed? 
For selskaber, vil svaret let vise sig at være ca 6- 10.000 kr om året, for personlig virksomhed en god del mindre.
Bare i rene omkostninger - uden vi tænker løn til ansatte, husleje osv.
KUN de omkostninger der er ved, at have en virksomhed eller et selskab UDEN drift.

Det afhænger oplagt nok, ganske meget af hvad man kan selv. Kan man lave regnskab koster regnskabet f.eks. intet. Kan man ikke, har det en pris.

I selskaber er der som 100% minimum omkostningen til en lovpligtig arbejdsskadeforsikring som SKAL omfatte enhver aktiv ejer i Danmark/direktør. 
Den er også lovpligtig for holdingselskaber, så har man drift og holdingselskab, skal begge CVR omfattes.
Den koster typisk mellem 1500 og 2000 kr

Hertil er der krav om erhvervskonto i bank. Det vil i dag ofte betyder oprettelsesgebyr og kvartals gebyrer.

I vil se, man i selskaber let havner på ca. 10.000 kr i faste omkostninger, inden driften og i personlig virksomhed kan man holde den fra 0 til 4.000 kr om året relativt let. 
Lad i alle fald være med at undervurdere, at der ER omkostninger.

Det er som nævnt forskelligt hvad det koster, at drive personlig virksomhed - og drive ting i selskabsform som f.eks. IVS eller ApS. Lad os se lidt på forskellene:

                                                                Selskab                                 Personlig virksomhed
Stiftelse - nogen kan selv - andre skal
ha hjælp til selskaber                               fra 670 - 3.000 kr                   0

Lovpligtig arbejdsskade                           ca 1800 kr pr år/pr person     0  ingen pligt
                                                                 der er aktiv uanset løn

Erhvervskonto i bank                               Oprettelse fra 0 - 2.000 kr     Ikke pligt, ellers som
                                                                 Gebyr årligt 0 - 2.000 kr        for selskaber

AER/AUD og barsel -                               Lønafhængigt                        0 kr

Regnskabsprogram                                  0 - 1.800 kr p.a.                     0 - 1.800 kr p.a.

Bogholderhjælp                                        0 - 4.000 kr p.a.                     0 - 4.000 kr p.a.

Årsregnskab og skat 
Nogen klarer det selv
men specielt i selskaber er der ofte 
behov for assistance - jeg anslår 
ca tal bare                                                0 - 5.000 kr                             0 - 2.000

Visitkort - hjemmeside - SEO + div          ?                                             ?    

Lønsystem                                               ?                                             ?

Løn koster jo så ikke noget uden drift. Ved drift koster f.eks. Danløn som lønudbetaling til ejer i selskab (og for ansatte) 20 kr + moms per lønkørsel. 

I personlig virksomhed bruger man ikke løn men hævninger og har dermed ikke den lille omkostning. Se evt hvorfor der ikke er løn i personlig virksomhed her i LINK 

ATP betales kun hvis man hæver løn men kan ikke ses som omkostning - det er opsparing.

Erhvervsaffald afgift skal kun betales ved omsætning over 300.000 men gebyr kan kræves af kommunerne bare for administration
Uden drift, så regn 0 kr i begge fald til affaldsafgiften, men de kommunale forskelle opleves i krav om visse, der kræver et mindre gebyr som de lovligt må. Du får her LINK til ansøgning i alle kommuner om fritagelse.

Husk i alle fald administrative pligter så der ikke kommer en bod til. Mange glemmer indberetninger, og skal af med penge for glemsomheden.

Alt fra 0 indberetning af moms, til ejerregister i selskaber, årsregnskab, nemKonto tilknytning til CVR, E-box til virksomhed, checke skattekonto hos skat ligesom arbejdsskadeforsikringen for selskaber er dyr at glemme osv. 

Husk, at mange af disse omkostninger er per selskab - f.eks stiftelse, bankkonti med erhverv, lovpligtig arbejdsskadeforsikring uanset løn og omsætning, regnskabshjælp.

Holding er dermed også en omkostning. Det skal også omfattes af arbejdsskadeforsikring ekstra erhvervskonto - og sambeskatning mellem drift og holding betyder ofte ekstra behov for hjælp med årsregnskab og selvangivelse

Selv uden aktivitet, kan du nemt risikere omkostninger i størrelsesorden 6 - 10.000 kr PER selskab du ejer - per år.


FORSKEL PÅ VIRKSOMHED OG SELSKABER I ØVRIGT:


'

Og så er hele spørgsmålet om personlig virksomhed eller selskab gennemgået langt dybere i denne tråd personlig eller selskab, fordele og ulemper. 

Til slut skal blot bemærkes et par andre ting der kan have betydning for, om man vil kaste sig ud i at være selvstændig.

Har man andet arbejde, så bør man checke om det, at man stifter CVR er i orden med ens arbejde. En del kontrakter kan sige, at man skal bruge sin fulde arbejdstid på jobbet og i alle fald, vil det altid kunne skabe store problemer, hvis man starter op med noget der konkurrerer med arbejdet.

Man skal også være klar over, at man som udgangspunkt ikke får OK til fuldtids CVR hvis man er på dagpenge, ligesom et CVR ofte skal lukkes inden man kan komme på dagpenge siden.



SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil væreSELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag


"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

Søg i denne blog