tirsdag den 31. marts 2015

SKAL jeg have ApS eller - er Personlig virksomhed fint nok?

Jeg skriver dette blogindlæg fordi jeg oplever så vældig mange spørgsmål på Amino og flere "Facebook iværksætter fora", som tror ApS er absolut nødvendigt, hvis man vil være selvstændig


Lad os lige slå fast - at lov vedtaget 15/4-2019 har sat stop for nye IVS og - stiller krav til eksisterende IVS, at de sparer 40.000 kr bunden kapital op inden 15/4 2021. Det vil kræve ca 50.000 kr overskud før skat for de fleste. Det kan for mange mindre IVS være en væsentlig del af overskuddet. 

Har man flere holding selskaber som ejere til det drift - så skal der kunne spares disse penge op til hvert holding, og det kan være meget vanskeligt, da der ikke må overføres udbytte før drift har sparet sin egen nye bundne kapital fuldt op.

ApS er derfor som udgangpunkt det valg du har idag, hvis du vil drive firmaet som et mindre selskab

Mange tilbyder meget billig hjælpstiftelse. HUSK at se om momsregistrering er med - og ligeså korrekt registrering af ejerbog på egen adresse, legal og reel ejerregister, og videresendelse af elektronisk post i IVS digitale postkasse.. Mange når ikke helt i mål og få så store problemer.

Der er mange gode grunde, til at ville ha selskab frem for virksomhed, men sandelig mindst lige så mange gode grunde, til at drive firmaet i personlig form.

Først og fremmest vil jeg med dette indlæg godt have, at alle der skal stifte selskab, skal overveje langt flere ting end tilfældet ofte er.

Lad os starte dybt forsimplet - og der er flere overvelser end disse - men her er i alle fald en basis:




Personlig virksomhed har som sin største bagside, at man hæfter personligt for evt tab. Fordelen er så, at man har personligt fradrag for det tab.

I selskaber har man ikke personlig hæftelse for tabet - man kan maksimum tabe det man har investeret i kapital. Forvent dog at banker næsten altid, og i visse fald leverandører, og på det seneste, også de fleste større betalingsindløsere, vil kræve personlig sikkerhed fra ejerne.

Inden jeg går mere i dybden, kan jeg lige i skemaform vise nogle af de store forskelle mellem personlig virksomhed og selskaber



Personlig virksomhed er lettere at gå til regnskabsmæssigt og - også på flere punkter billigere at drive i forhold til fastudgifter til lovpligtig forsikring, bank og årsregnskab, ligesom en lukning kan klares næsten fra dag til dag. Lukning af selskab er langt mere kompliceret. 

Personlig virksomhed betyder også, at regnskabet er fortroligt, i selskaber er regnskaber offentlige - ligsom man her kan hæve og sætte ind lige som man vil, uden det påvirker skat. 


I et selskab, må man kun sætte penge ind som lån man tager rente for og opgiver til skat, og man må intet hæve uden det er som løn eller skattepligtigt udbytte.


De som stifter med 1 krone skal generelt altid derefter til at låne selskabet penge, oprette gældsbrev og beregne rente til skat for sig selv og fradrag for selskabet allerede til lovpligt arbejdsskadeforsikring let låne selskabet 1500 kr - visitkort - hjemmeside og i almindelig erfaring masser af udgifter før den første krone ruller ind. 

Derfor skal man ikke stifte med for lille kapital. Dette link forklarer mere om hvorfor.

Der er ulovlige hævninger, regnskaber som er flikket forkert samme og slet ikke minder om lovlig årsrapport og oplever mange, at det at lukke er en lang og meget besværlig procedure

Det er derfor vigtigt at man kommer hele vejen rundt om spørgsmålet, behøver jeg et ApS eller klarer jeg mig i virkeligheden lige så godt med en personlig virksomhed, i alle fald i den lange opstart.

Man skal holde sig fra personlig virksomhed, hvis man mener,at det man driver kan medføre stor risiko, det er der ikke tvivl om. Omvendt kan en sådan risiko ofte begrænses. Dels ved at man ikke bruger penge før man tjener dem, og det forhold gælder jo også for selskaber, som jo heller ikke bare kan bruge flere penge end de tjener - ud over den investerede kapital. De vil nemlig ofte opleve, at der ikke er kredit at få.

Lever man derfor efter, at man ikke vil bruge flere penge end de penge der stille og roligt begynder at komme ind - ud over en eventuel startkapital man kan tåle at miste, uanset det er personlig virksomhed, eller selskab, så har man jo fjernet en masse risiko. 

Det vil mange opleve nødvendigt i alle fald, da banker med lånevilje og investorer ikke hænger på træerne, og der er derfor kun de penge at bruge, som indtjenes.

Visse typer virksomhed kan kun vanskeligt fjerne risiko. De som leverer noget der kan medføre større erstatningskrav - håndværker virksomhed og produktionsvirksomhed typisk, virksomheder der skal ha flere ansatte vil også ofte ha svært ved at undgå risiko. De typer skal klart overveje et selskab.

Selskaber er også mest oplagt, hvis man fra starten er flere og derfor vil undgå personlig solidarisk hæftelse i et I/S og - hvis man ved man let vil kunne tage nye partnere ind i samme CVR som man starter med. Der er derfor bestemt god grund til selskab i mange fald, men personlig virksomhed KAN omdannes til et ApS selskab og man skal ha alle bagdele i hovedet i alle fald.

Jeg vil mene, man skal regne med faste udgifter til erhvervskonto, lovpligt arbejdsskade forsikring og regnskab, herunder årsrapport, på mellem 6.000 og 10.000 år 1. Der kan findes gratis bank og man kan lave årsrapport selv, men for langt de fleste, vil det vise sig, at omkostninger er i den størrelsesorden. Den lovpligtige arbejdsskadeforsikring kan man sætte til ca. 800 -1.600 kr alene, per aktiv ejer uanset løn eller ej.


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

søndag den 29. marts 2015

Skal jeg lade mig momsregistrere?

Et alm spørgsmål er - SKAL JEG LA MIG MOMS REGISTRERE

Først kan jeg gøre klart, at man SKAL momsregistrere sig på det tidspunkt det måtte stå klart, at man vil komme til at omsætte/sælge for over 50.000 kr på 12 mdr i træk - ikke kalenderår men alle 12 mdr perioder. Gør man ikke det, så kan man blive dømt til at betale moms af det man solgte inden registreringen - igen forudsat - at det var oplagt, at man ville kommer over de 50.000 kr.

Man må lade helt være med at registrere virksomhed, hvis man ved man holder sig under de 50.000 kr.

Man kan også stifte et PMV SOM I LINK. Det betyder man får et CVR nr og det kan lette i forhold til visse betalingsløsninger og kan for nogen virke mere seriøst. Samtidigt har man den fordel, at hvis man kan se, at man nu vil komme over 50.000 kr fremover, så kan man momsregistrere, og køre videre som helt almindelig personlig virksomhed, og man beholder samme CVR nr som betyder samme aftale med alle man har indgået aftaler med.

Man må altid gerne momsregistrere når man vil. Det kræver ikke en bestemt omsætning, så man MÅ registrere fra den første krone og SKAL registrere når forventning klart er over 50.000 fremover på 12 mdr

Pligten til momsregistrering opstår når det er oplagt man vil komme over 50.000 kr i omsætning på 12 mdr LINK HER


Altid skat lige fra krone 1

Man skal altid betale skat af sin fortjeneste = indtægter minus de udgifter der alene kommer for, at man har indtægten = overskud til skat. Det udfylder man i udvidet selvangivelse

Moms har intet med fortjeneste at gøre. Indtægter og udgifter til beregning af fortjeneste er altid UDEN moms. Moms er ikke del af ens resultat, det er blot noget man opkræver og opbevarer for staten

Men bør man så stifte med moms eller ikke?

Ja først og fremmest vil det kunne afhænge af, om man sælger til private eller andre momsregistrerede.
Sælger man til private, så vil momsen jo skulle betales af køber, og derfor vil disse opleve, at man er momsen dyrere end ellers. 
Sælger man til andre registrerede så betyder momsen intet, da disse jo trækker momsen fra

Derfor er det oplagt at spørgsmålet om hvem man sælger til er af stor betydning.

Man skal ha et par andre fordele ved at momsregistrere med:

Man har momsfradrag for sine køb når man er registreret så det vil ikke være hele momsen man bliver dyrere mod private. Det er salgsmoms minus købsmoms kun

Man slipper for pludseligt at blive 25% dyrere hvis man har succes og kan se man snart kommer over 50.000 kr grænsen. Det er ret besværligt, at ha bygget en forretning op, og så pludseligt mod private skulle hæve prisen så meget


SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


fredag den 20. marts 2015

IVS eller ApS


Lad mig slå fast, at IVS er et anpartsselskab - helt som et ApS men der er dog nogle vigtige forskelle.
1
Et IVS kan man stifte med egen erklæring med en kapital på helt nede fra 1 krone op til 25.000 kr - i ApS kræver stiftelsen at kapitalen bekræftes af advokat eller bank.
2
I et IVS er man forpligtet til at opspare mindst 25% af overskuddet efter selskabsskat, til bunden kapital, indtil selskabskapitalen når 50.000 kr - det skal man ikke i et ApS
(der må gerne hæves løn og dermed ikke være overskud)
3
I et IVS må man ikke udbetale udbytte til ejerne før der er opsparet 50.000 selskabsbeskattet samlet bundet kapital.
4
Et IVS kan omregistreres til ApS når der er sparet en fri/bunden kapital på 50.000 kr op. Det er ikke spørgsmål om hvad der står i banken men, om der via overskud efter selskabsskat, er sparet en sådan kapital op.
Det vil mange givet foretrække men, det kræver revisor erklæring, og hvis man ikke har revision i forvejen, kan den typisk koste 5.000 - 10.000 kr.
Har man revision i forvejen vil den være billigere. Det er ikke en pligt at omdanne til ApS når de 50.000 kr er nået - det er så bare den nye "bundne" kapital - stadigt i et IVS
Hvis du på forhånd ved, du vil have et ApS, og det kan ofte være klogt, så stift ApS med det samme, også selvom du skal i banken og låne lidt penge.
5
IVS kan kun stiftes med kontant indbetaling - ikke som ApS ved apportstiftelse (stiftelse med aktiver som værdi) eller skattefri virksomhedsomdannelse fra personlig virksomhed. 
Ofte vil kontant stiftelse dog være den bedste løsning i begge fald, men det er dog en klar forskel.
6
Stiftes IVS for 1 krone - hvorefter de 50.000 kr så spares op som bunden kapital - og selskabet så sælges - lad os sige for 50.000 kr, så beskattes 49.999 kr som aktieindkomst. Den er så ud over de 22% betalt i selskabskat - mellem 27 % og 42 % yderligere, så samlet kan skatten så ramme topskatte-niveau.
I et ApS stiftet direkte med 50.000 kr, er disse 50,000 kr skattefrie ved salg.
Den samlede skat vil så, ved salg eller lukning have været ens - eller måske lidt højere ved at gå via IVS, så der er ikke sparet skat, ved at gå via IVS, men skatten kan være udskudt
7
Læg dertil, at man faktisk ofte skal bruge en del penge i et selskab, inden der kommer penge ind også. Det er derfor sjældent en god idé, at stifte med kun 1 krone i kapital.
Der er en del faste udgifter, f.eks lovpligtig arbejdsskadeforsikring, måske tilmed for flere ejere. Let 1800 kr per person. Bod for at mangle den forsikring er stor - nemlig 5.000 kr i første gangs fald og så 10.000 - og - man skal betale et beløb som deles til forsikringsselskaberne - svarende til det beløb man har sparet ved ikke at tegne forsikringen. Her gås formentlig dog maksimum 3 år tilbage. Kontrol regler er på vej. Arbejdsskadeforsikring er lovpligtig for alle aktive ejere. Både drift og holding SKAL være med på policer med CVR
Der er stiftelse som en eventuel udgift og måske betaling til stiftelses-selskab eller advokat.
Der vil ofte være gebyr til erhvervskonto i bank, hjemmeside, aktiver - måske varer og hvad ved jeg.
Man får meget let brug for noget mellem 10.000 og 50.000 kr inden der begynder at være flere indtægter end udgifter, og man må ikke bare skyde de penge ind som i personlig virksomhed. Skal der bruges flere penge skal de ind som et lån, med lovpligtig markedsrente, som ejer skal beskattes af som rente indtægt mens selskabet får fradrag for udgiften.
8
Bank: Rigtigt mange bliver overraskede over, at det slet ikke altid er let at få en bank med til en konto til et nyt IVS eller, at det i alle fald koster en del + der oftest er krav om personlig "selvskyldner kaution" - Læs mere om Bank og de problematikker her i LINK
Du kan læse meget mere om IVS eller om ApS i en af de to bøger du kan se herunder. Klik på den der interesser og du kan se indholdsfortegnelse og alt:


                      Iværksætter håndbogen Danmarks eneste - let læst og informativ  ApS bogen

Jeg siger ikke man ikke skal vælge IVS, - Det kan f.eks være fint nok til holding ofte, hvis ikke holding selskabet behøver stifte ApS og derfor alligevel skal bruge flere penge.

Man kan også drive et selskab med klart mindre kapital end 50.000 kr, men at tro man kan drive det for noget der ligner 1 krone, vil ofte bare føre til skuffelser.


Endeligt kan det her i 2018 slut slås fast, at ALT for mange IVS sendes til tvangsopløsning, formentlig for ejerne er alt for sløsede med regler for regnskab mm. 


Det KAN skyldes at det virker så let med 1 krone, og at det er lige meget for mange, om et IVS bare tvangslukkes, for der tabes måske højst den 1 krone. Statisk set er der LANGT flere IVS der tvangslukkes og sendes i konkurs, end ApS.

I rigtigt mange tilfælde, vil man faktisk komme bedre fra land med personlig virksomhed hvis man driver noget der ikke skaber den store risiko. 


Personlig virksomhed er billigere på en række områder og, et underskud kan som udgangspunkt trækkes fra skattemæssigt i anden personlig indkomst. I et selskab skydes underskud videre til næste år, og kan ikke bare udnyttes personligt.


Læs endeligt også lidt om forskel på personlig virksomhed eller selskab 


Læs i linket, om forskel i  hæftelse og de ganske store forskelle i omkostninger - eller læs gennemgang videre her:


Der er, som det vil fremgå, normalt færre faste omkostninger i en personlig virksomhed i forhold til et selskab, f.eks. er der ikke krav om lovpligtig arbejdsskadeforsikring og mulighed for at bruge personlig bankkonto. I selskab er arbejdsskadeforsikring lovpligtig, uanset ejeren eller ejerne hæver løn, og bankkontoen skal være en erhvervskonto.


Muligheden for både at hæve og indsætte privat i en personlig virksomheden med simpel bogføring og ingen renter af de private indskud og hævninger må tælle på positiv liste til personlig virksomhed..


Mindre krav til årsrapport og skatteregnskab - og hemmeligt og enklere regnskab i personlig virksomhed OG: 


Mulighed for fradrag i anden personlig indkomst ved tab i starten. Det vil specielt være af betydning for personer, der har anden personlig indkomst ved siden af firmaet.




SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

De følgene er alle links til bøgerne

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hard-cover bog med alle former for virksomhed, IVS+ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag


"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

tirsdag den 10. marts 2015

Småsag - Anlægge småsag

Jeg skal her prøve kort at beskrive hvad småsager er, hvornår de kan bruges - og hvordan de anlægges



Mindre økonomiske stridigheder kan klares uden at der skal involveres en advokat. Parterne kan få rettens hjælp til selv at løse en stridighed ved retten.

Det er kun stridigheder der handler om beløb op til 50.000 kr som kan klares som småsag.

Derved opnår man først og fremmest, at det kan blive billigere at gennemføre denne type retssager. Retten vil hjælpe parterne med at forberede sagerne og selv for personer eller erhvervsdrivende, uden større juridisk viden, bliver det muligt at klare småsager uden advokathjælp.

Retten går ikke ind som den ene parts hjælp, men skal støtte begge parter i forståelse.


Hvordan anlægges sagen:

Selve sagen andlægges ved at den der står som sagsøger, udfylder en skriftlig stævningsblanket til sagsøgers lokale ret normalt. 

Retten vil herefter anmode den anden par (betegnet sagsøgte) om en svarblanket, og på basis af dette materiale, vil retten hjælpe parterne med forberedelse af sagen.

Retten vil normalt sende en stævningsmand ud til sagsøgte personligt og aflevere stævningen. Det kan dog også ske ved telefonisk forkyndelse. 
Dersom sagsøgte ikke inden for 14 dage efter forkyndelsen har afleveret svarskrift, så vil retten snarest afsige en dom - som oftest vil være en såkaldt udeblivelsesdom som vil følge sagsøgers påstand helt enkelt - i de fleste tilfælde.

Samlet betyder det, at det skriftlige materiale udgør hovedbaggrunden normalt vil småsager. 

Retten vil i sin kontakt med parterne søge at få slået fast præcist hvad parterne er uenige om, ligesom retten vil sætte sig ind i hvad der foreligger af beviser i forholdet. Der kan være anledning til evt af få syn og skønsmand koblet på, for at få uafhængig vurdering af det parterne strides om og retten vil så hjælpe med at udforme spørgsmål til den sagkyndige.

Som nævnt søger retten at få mest muligt afklaret skriftligt og ved evt telefonkontakt, men det er også muligt, at retten vælger at indkalde parterne til et kort forberedende møde, inden retten når frem til at kunne afsige dom.

Formålet for retten er, at få parterne til at nå til enighed uden der skal falde dom.
Viser dette sig umuligt, så vil retten lave en skriftlig redegørelse over påstande og begrundelser fra begge parter, og denne samlede redegørelse gives så til begge parter, hvorefter retten normalt vil afslutte sagens forberedelse og beramme et egentligt retsmøde, betegne "hovedforhandling".

Her vil man kunne opleve at en eller begge parter trods alt vælger at tage bistand fra en advokat - men det er ikke et krav, og man vil på det tidspunkt i alle fald, ha sagen meget bedre belyst, både til egen forståelse, og til forståelse af en evt involvering af advokat.

Under hovedforhandlingen/retsmødet, kan parterne og eventuelle vidner så også afgive forklaring.

Fører alt dette stadigt ikke til, at parterne kan finde en fælles løsning, så vil retten lade sagen gå til doms og komme med rettens afgørelse i sagen, på skrift.

Retten sigter imod, at have afsendt dommen senest 14 dage efter hovedforhandlingen er afsluttet.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook råd

Arbejdstøj og fradrag

Arbejdstøj er ofte oppe i spørgsmål om fradrag - og reglerne er rimeligt klare - men også lidt forskellige for ansatte og for ejere af firmaer uden ansatte.




Forskellen mellem ansatte og en ejer uden ansatte:

De gejstlige til venstre på billedet er ansatte og deres arbejdsgiver kræver de skal bruge en uniform i jobbet - og de SKAL tage den på når de går på arbejde, og af igen i fritiden. Her har arbejdsgiveren fradrag

Jakken til venstre, som en ejer i firma uden ansatte ønsker at ha på i sin butik, - må han selv betale og der er ikke fradrag.

Vi kan starte med skat vejledning I DETTE LINK og tilmed lige citere fra det:

  1. Stiller du fri uniform eller arbejdsdragt til rådighed for en ansat, skal den ansatte ikke betale skat af det.Det skal være arbejdstøj, der er passende for det pågældende arbejde, og som medfører tilsmudsning eller betydeligt slid på tøjet.
  2. De ansatte skal beskattes af almindeligt tøj, som du stiller til rådighed, medmindre det er omfattet af bagatelgrænsen.Du skal sætte værdien til din købspris for det pågældende tøj. Værdien er B-indkomst.
  3. Udbetaler du godtgørelse eller tilskud til uniform, skal du tilbageholde A-skat og bidrag af godtgørelsen.
Hovereglen er således, at en medarbejder der får stillet tøj, sko eller anden beklædning til rådighed af arbejdsgiveren, er skattepligtig af markedsværdien af tingene. Det angives som B indkomst (bidragsfri som i DETTE LINK)

Bagatel grænsen for skattefri personalegoder som i pt 2 udgjorde i 2018 6.100 kr.

Som altid med skat er der dog undtagelser som er vigtige:

Hvis arbejdstøjet ikke er et personalegode, men et arbejdsredskab, så er dette ikke skattepligtigt. Det gælder typisk egentlige uniformer, kitler til sygehus eller butikspersonale, naturligt nok også sikkerhedstøj eller hvis der sker kraftig tilsmudsning - f.eks for en skorstensfejer - eller hvis arbejdet medfører et helt unaturligt slid på tøjet.

Hvad gælder så for en ejer uden ansatte:

En ejer af virksomhed eller selskab - uden ansatte - vil som minimum have væsentlig større krav på sig for at dokumentere, at tøjet og/eller uniformen er anskaffet grundet alvorlig tilsmudsning eller af sikkerhedshensyn o.l. 

Det vil derfor generelt IKKE være nok, at man anskaffer en jakke eller skjorte med et påsyet logo eller i en specialfarve, fordi man gerne vil ha sit firmanavn på ved kundebesøg eller butiksarbejde, hvis man er alene ejer.
Heller ikke et par tilhørende jeans med et lille logo vil man kunne forvente fradrag for.

Omvendt, hvis man er ene ejer og arbejder som skorstensfejer eller bedemand, hvor det vil være helt forkert at fortsætte direkte hjem til middag i samme tøj, så vil man kunne være omfattet af fradrag for arbejdstøj. Tilsvarende vil gælde for egentligt sikkerhedsudstyr, hjelm, sikkerhedssko og andet, som man ikke vil forventes bare at beholde på, når man har fri.

Generelt gælder altså, at for ejer uden ansatte anses alm profilbeklædning, uanset der påsættes logo, for at erstatte almindeligt tøj, og der er ikke fradrag.

Momsfradraget?

Arbejdsgiver der stiller beklædning som opfylder reglerne for fradrag vil kunne fratrække momsen helt som normalt

Generelt følger moms jo ikke altid helt skat, og man kunne tro, at en eneejer som trods alt anvendte beklædning i arbejdstiden, så måske kunne fratrække moms i forhold til firma brugs % men ifølge DENNE TRÅD er det ikke tilfældet, for SKAT´s udgangspunkt for firmaer uden ansatte er, at der kun gives momsfradrag, hvis det er helt kutyme inden for den enkelte konkrete branche, at de ansatte har arbejdstøj til rådighed.

SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØBMANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


lørdag den 7. marts 2015

Huskeliste ved oprettelse af ApS

Hermed en kort huskeliste over nogle vigtige punkter, INDEN man stifter selskab og under stiftelsen:

Stiftelse foregår på virk.dk i DETTE LINK  for A/S og ApS

1:
Start med at udarbejde en lille forretningsplan og et lille budget. Det er godt for dig selv at få tankerne ned på papir - og banken vil sætte pris på det, eller ligefrem kræve det, når du skal åbne bankkonto. Se mere her LINK 

2: Stift selskabet selv - eller via jurist eller stiftelses selskab. ApS kapitalen skal bekræftes, enten af advokat eller via bank som ofte også tager penge for bekræftelsen  Det koster omkring 1-4.000 kr til advokat og/eller bank - ud over stiftelsesgebyr til selskabsstyrelsen 670 kr. Bemærk at mange stiftelses selskaber har en standard pris, men at der så ofte kommer udgift ekstra på til f.eks. momsregistrering, ejerregister osv.

Kapitalkravet til ApS er 50.000 kr der som udgangspunkt skal komme fra beskattede frie midler, eller der kan apport stiftes med aktiver som værdi. Apport stiftelse kræver revisor bekræftelse og kan koste omkring 10.000 kr ekstra. 

Kapitalen skal bekræftes via bank eller advokat/revisor. Regn med, at banker ikke har lyst til at deltage i den del
Stift med penge til at klare alle udgifter indtil der kommer udgifter - og det gerne uden at bruge hele selskabskapitalen

Stiftelses omkostninger kan ikke fratrækkes som udgift, så hvis man lader selskabet betale stiftelsen, så skal selve beløbet lægges til selskabets resultat for året - Momsen derimod er der fradrag for.

3: Husk der skal laves vedtægter, vælges branchekode og oprettes ejerbog ligesom alle nye selskaber med det samme skal registrere alle ejere med mere end 5% ejerandel i det OFFENTLIGE EJERREGISTER som linket. Der skal også udnævnes mindst EN direktør for selskabet ved stiftelsen. Stifteren og Direktøren skal være over 18 år. Selskabet må sælges til personer under 18 (man bør så lige få forældre godkendelse for en sikkerhed skyld)

4: Anskaf Digital signatur med administrator ret. Flere muligheder HER I LINK. Se til, under virk.dk brugerrettigheder, at få sat alle nødvendige rettigheder, moms indberetning osv til den tilknyttede digital signatur.
Tilmeld også selskabet til E-BOKS erhverv som i linket (med din digitale signatur). Sæt e-boks erhverv til at sende besked om ny post til din daglige e-mail.
Begge dele er uden omkostninger.

5:
Husk momsregistrering under registreringen (for momspligtig aktivitet) eller evt lønsum for lønsumspligtige aktiviteter. Momsen er eget punkt under stiftelsen-.

6: Hvis du overvejer, at selskabet skal kunne importere fra uden for EU, så sæt kryds i importregistrering under stiftelsen, da det er lovpligtigt før der må importeres erhvervsmæssigt fra uden for EU - og sæt også kryds i eksportregistrering (sidstnævnte kan skulle bruges hvis varer skal sendes retur).


7: Opret erhvervskonto i banken. Det er et lovkrav for et selskab hvor en personlig konto IKKE må bruges.
Tag forhandlinger om erhvervskonto up-front, så du ikke skal rode med det - og måske have besvær efter du har stiftet.
Kontoen kan etableres som xxxx ApS/IVS under stiftelse. Så finder du også ud af, om der er et gebyr at betale eller andet, og kan forhandle med evt alternative banker. 

Regn med, at banken ofte kræver du skal ha dit personlige bankengagement samme sted OG, at de normalt kræver, du skriver under på selvskyldnerkaution, hvorved du personlig hæfter for evt overtræk på kontoen
Så snart du har fået dit CVR skal denne erhvervskonto fungere som NemKonto for selskabet i forhold til skat og banken tilknytter CVR automatisk når det er erhvervskonto.

Der er IKKE fradrag i skatteresultatet for års/månedsgebyr for erhvervskonto.

8: Opret en ejerbog som skal ligge på selskabets adresse til en hver tid OG opret alle ejere med over 5% ejerandel i det offentlige ejerregister (lovpligt)


9: Arbejdsskadeforsikring er lovpligtig for danskboende ejer uden undtagelse, uanset man er lønnet eller har omsætning. Check med forsikringsselskaber hvad de kan tilbyde.Tænk i retning af 1.600 kr per aktiv ejer.

Det betyder, at man skal regne med mindst disse ca 1.600 kr per aktiv ejer per år. At blive fanget uden er dyrt. Arbejdsskadeforsikring er også lovpligtig i holdingselskaber. Se evt LINK

10: Arbejdsgiver registrering? Med mindre du er sikker på slet ikke at ville hæve eller udbetale løn, så bør du registrere det nye selskab som arbejdsgiver med det samme og tilmelde det til ATP som lovpligtigt. Husk derefter 0 angivelse af løn for alle måneder selskabet evt slet ikke har en lønudbetaling.

11: Ejeraftale. Så snart der er mere end en ejer, så er det uhyre vigtigt at få udarbejdet en god ejeraftale. At drive selskab uden det, er som at sejle på en armeret sømine. Se lidt inspiration til en sådan HER i link.


12: Overvej tilmelding til et lønsystem, f.eks. Visma Dataløn eller Salary for at gøre udbetaling af helt almindelig løn til jer selv enkelt - Alternativt kan du under Skat.dk benytte e.indkomst/letløn gratis.

13: Brug lønsystem eller E-indkomst i skat til evt indberetning af skat af fri telefon mm. 

14: Overvej kontakt til bogholder eller revisor, og beslut, om du tror du kan klare årsrapport og indberetning selv. For mange vil det være godt med hjælp til årsrapporten og skatten. Regn uden revision med 3.000 til 6.000 og med revision en del mere.

15: Overvej om du vil have holding, for så skal det stiftes inden drift. Husk holding ikke i sig selv sparer skat - men i stedet koster penge i lovpligtige forhold. Det kan have klare fordele, men er bestemt ikke per automatik det rigtige. Læs meget mere om Holding eller ikke


16: Lav en huskeliste med reminder for alle datoer du skal huske. Momsindberetning og moms betalingsdato, årsrapport, selvangivelse, evt månedlig indberetning af fri telefon osv.



TO BØGER KAN EVT VÆRE EN GOD HJÆLP - EN TIL HVER TYPE



klik på billedet alt efter den selskabsform du skal stifte - du ser indholdsfortegnelsen - eller 

Dette er bare en huskeliste ud fra hvad jeg selv har fundet vigtigt. Jeg påtager mig ikke ansvar for fejl og mangler i disse råd - så undersøg endeligt videre selv


HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

torsdag den 5. marts 2015

Selvangivelsens rubrikker aktieindkomst

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN SOM DETTE LINK FOR MANGE ANDRE RÅD TIL IVÆRKSÆTTERE

YDERLIGERE FORKLARINGER TIL HVERT PUNKT, MED UNDTAGELSER M.M. FINDES I LINKET SKAT HVOR DE ENKELTE PUNKTER KAN FOLDES UD.

JEG TAGER FORBEHOLD FOR EVT FEJL OG MANGLER

SELVANGIVELSENS RUBRIKKER

Rubrik 63: Udbytte af udenlandske aktier optaget til handel på et reguleret marked i dansk depot, indberettet til SKAT. Udbytter af aktier i fx Frankrig, Grønland, Kenya, Malaysia og Spanien skal i rubrik 452 på selvangivelsen for udenlandsk indkomst.
Beløbet er taget med på årsopgørelsen, før der er trukket udenlandsk udbytteskat.

Rubrik 64: Udbytte af danske aktier, ikke optaget til handel på et reguleret marked, indberettet til SKAT

Rubrik 65: Beløb, der ikke er medtaget i rubrik 64, vedrørende udbytte af danske aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked, og udlodning af udbytte fra danske aktier i kontoførende investeringsforeninger.
Rubrik 66: Gevinst/tab på aktier, optaget til handel på reguleret marked, samt fra aktiebaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning og investeringsbeviser i akkumulerende investeringsforeninger (ikke investeringsselskaber). Tab angives med minus

Rubrik 67: Gevinst/tab på aktier, ikke optaget til handel på et reguleret marked, samt udbytte, der ikke er indeholdt udbytteskat i. 
Tab angives med minus.

Rubrik 68: Udbytte/udlodning af aktier optaget til handel på et reguleret marked og fra obligationsbaserede investeringsbeviser med minimumsbeskatning, hvor der ikke er indeholdt udbytteskat

Venligst    www.johnhannover.com

Selvangivelses rubrikker Fradrag i kapitalindkomst


HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN SOM DETTE LINK FOR MANGE ANDRE RÅD TIL IVÆRKSÆTTERE

SELVANGIVELSENS RUBRIKKER - FRADRAG I KAPITALINDKOMST -RUBRIKKERNE 41 TIL 44 SAMT 348 CHECK MED SKAT AT DER IKKE ER ÆNDRET PÅ RUBRIKKERNE SIDEN SKRIVNING MARTS 2015

ALT ER CITATER FRA SKAT SAMLET SÅ MAN SLIPPER FOR AT FOLDE UD I SKATS SIDE HVIS DET LETTER FOR NOGEN

JEG TAGER FORBEHOLD FOR EVT FEJL

Rubrik 41: Renteudgifter af gæld til realkreditinstitutter og reallånefonde samt fradragsberettigede kurstab ved omlægning af kontantlån

Rubrik 42: Renteudgifter af gæld til pengeinstitutter, pensionskasser, forsikrings- og finansieringsselskaber, kontokortordninger samt af pantebreve i depot

Rubrik 43: Renteudgifter af studielån

Rubrik 348: Renteudgifter af offentlig gæld

Venligst www.johnhannover.com        Facebook startup advise           Google+

Søg i denne blog