lørdag den 8. juli 2017

En lille opsang fra de kolde lande

Egentlig skal jeg jo ikke være dommer over hvad folk vil med deres firma MEN  - jeg er skeptisk over for de mange jeg ser på facebook og i Amino næsten KUN fokusere på HVAD KAN JEG FRADRAGE i min nye virksomhed

Helt ærligt, START MED AT FOKUSERE PÅ HVAD KAN JEG TJENE PÅ.

Tråd efter tråd handler om:
  • Kan jeg trække min uddannelse fra hvis jeg får CVR
  • Kan jeg få fri telefon uden skat af fri telefon
  • Kan jeg få min morgenmad/frokost/middag betalt af firmaet
  • Kan jeg give mig og min kone en julegave fra firmaet
  • Kan jeg holde en firmafest for mig og min nærmeste familie for firmaets penge
  • Kan jeg besøge tante Agathe i Esbjerg og skrive det som firmakørsel?
  • Kan jeg trække halvdelen af huset fra som husleje fra firmaet?
  • Kan jeg trække børnepasning fra - da jeg jo ikke kan rejse for firmaet og børnene?
  • Kan jeg trække fitness fra - jeg har hårdt arbejde og behøver træning.
  • Jeg skal nok sætte logo på, men jeg må vel trække en masse tøj fra ikke?
  • Kan jeg trække kaffemaskinen til privaten fra - der kunne jo komme en kunde?
  • Kan jeg skynde mig at købe kamera på firmaet - jeg skal jo tage billede af et produkt?
Svaret på alle spørgsmålene er nok et NEJ, Det meste er personalegoder og de gælder ikke for dig som ejer alene  og resten kræver meget god begrundelse - men der er ikke en facitliste. Det kræver lidt fornuft og viden hvis man skal trække mange af disse ting fra. 

Listen kunne fortsættes i evighed og moralen er jo slet ikke, at man ikke skal bruge de fradrag der nu engang er lovlige, for de øger da overskuddet og så skal sådanne udgifter trækkes fra  - MEN, det virker ofte, som om de spørgsmål kommer fra nogen, der lige har stiftet virksomhed og nu mener, at fradrag for alt muligt - er det som de skal bruge alle kræfterne på. "Det gør alle andre da - gør de ikke"?

Tag først og fokusér på EN ting før noget som helst andet: Indtægtsgivende aktiviteter. 
  • Hvad skal der til for at skabe indtægter? 
  • Hvordan får jeg omsætning 
  • Hvordan holder jeg udgifter i ro så jeg får overskud.
Det at have overskud er vigtigt ud fra flere parametre:

Overskud i sig selv er en måde at vise virksomhedens effektivitet og overskuddet er en stabilisator som danner en kapital, der kan bruges som tryghed hvis der kommer et dårligt år.
Samtidigt er overskuddet jo en klar finansieringskilde. Har du overskud og skaber samtidigt likviditet, så slipper du ofte får dyre lån, eller arbejdet med at "lokke" investorer ind.

Endeligt er det opbyggede overskud jo dit i meget høj grad. I personlig virksomhed et overskud du bruge direkte - og i selskabsform et overskud du får igen til lavere udbytteskat eller ved salg/lukning af selskabet.

Det er ikke en idé at fokusere på fradrag før indtægter. Er fradrag et stort spørgsmål for dig, så sæt dig ind i de ting, men hold lige dit fokus på indtægter

Venligst John H


 Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


onsdag den 5. juli 2017

Indberetning af MOMS

Momsindberetning og frister:



Moms er i virkeligheden let at indberette. Lad mig gøre det let at forstå:

  • Nye virksomheder indberetter moms kvartalsvis i stiftelsesåret, og det fulde år efter.
  • Derefter overgår man til halvårsmoms. 
  • Har man haft rod i moms flere gang, eller tilhører specielle brancher og størrelse, så kan man undtagelsesvist have moms månedligt.
  • Der er link til momsfristerne i slutningen af indlæget.

Der er nogle få ting du skal vide:

  1. Brug et godt regnskabsprogram til al din bogføring, så vil du, når det er tid til at indberette moms altid kunne se præcist hvad du skal skrive i de forskellige felter.
  2. Log på moms med nemID. Enkeltmandsvirksomhed og selskaber med kun én ejer, kan logge på med personlig nemID eller virksomheds nemID til moms, alle andre skal bruge virksomheds nemID.
  3. I skat finder du punktet moms i den øverste bjælke, og ved klik på moms, får du i venstre panel igen punktet moms, hvor du kan klikke, og komme til punktet "indberet moms"
  4. Hvis der ikke vises mulighed for at indberette moms, så er det fordi du ikke har en momsperiode du kan indberette for. Du skal kun indberette, hvis du har drevet virksomheden under den periode som momsen dækker.
  5. Du får så en række felter for salgsmoms, købsmoms, forskellig importmoms (importmoms link til forklaring nederst)
  6. Du får også et felt til frivillig forklaring af negativ moms. Her kan du skrive en lille forklaring, hvis købsmoms er større end salgsmoms.
  7. Endeligt kan du, og skal du, indberette med den funktion du ser som 0 indberetning hvis du slet ikke har moms at indberette.
  8. Tryk så "videre"  og du kommer til billede hvor du ser det samlede og skal bekræfte.
  9. Tryk igen "videre" og du kommer til kvittering som kan udskrives. HVIS du har indlagt moms til automatisk betaling via nets - er du nu færdig, og moms opkræves på datoen for sidste frist, men moms du skal have retur, normalt vil komme inden for 8-10 dage til din nemKonto
  10. Du må IKKE selv betale mere end 5 dage får momsfristen. Skat skal lovmæssigt så returnere beløbet til din konto, og opdager du det ikke, så får du ikke betalt moms.
  11. Tilmeld derfor ALTID i god til moms til automatisk betaling via Nets. Du kan så glemme alt om betaling som automatisk trækkes, og får stadigt overskydende moms tilbage hurtigt.

Tilmelding af moms til Nets automatisk betaling kan ske når som helst, blot mindst ca 7 dage inden momsen er forfalden. Du kan gøre det når du indberetter i god tid, eller du kan som nævnt gøre det, uafhængig af momsindberetningen. Du logger så blot på skat og:


  1. Vælg Profil.
  2. Vælg Profiloplysninger
  3. Vælg Tilmeldingsoplysninger.
  4. Vælg Moms.
  5. Sæt flueben i Tilmeld Nets.
  6. Udfyld dine bankoplysninger.
  7. Vælg Godkend.
  8. Log af TastSelv Erhverv.
Skats video til indberetning af moms som den ligger på nettet juli 2017 - ellers søg den. 

Skats forklaring til tilmelding af moms til Nets 

Forklaring til Importmoms i link.

For dig der selv klarer dit regnskab med et af de mange gode regnskabsprogrammer, men stadigt kan være lidt usikker på kravene, skat, moms osv, så vil jeg lige slå et slag for min bog "Introduktion til regnskab" som link her. Den forklarer dig rigtigt meget om hvad der er op og ned, netop skrevet til "begyndere" 

Venligst John Hannover

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

mandag den 3. juli 2017

Ansætte personale - eller kræve faktura - Ansættelsesregler

Lad mig starte med at slå fast, at der ikke er frit slag i valget mellem at skulle ansætte personale, eller måske få faktureret arbejdskraften i stedet fra et firma.

Mange arbejdsgivere og selvstændige vil i dag hellere bede folk sende en faktura, frem for at ansætte regulært.

En lille video om emnet har du HER

Det er langt fra altid lovligt. Kildeskatteloven mm har række regler, for hvornår en person skal anses som ansat, og hvornår en person måtte være freelance honorarmodtager, og endeligt hvornår en person ses som egentlig selvstændig.

Det er det konkrete arbejdsforhold som bestemmer om der må faktureres som selvstændig eller man er lønmodtager. Det er helt ligegyldigt hvad man aftaler i en kontrakt - det er alene det konkrete forhold der afgør forskellen. Hvad forskellene er kommer lidt længere nede.


Risiko for dig som firma: 

Jeg vil stærkt fraråde, at kræve faktura af en person, hvis ikke du som arbejdsgiver er 100% sikker på det er rent selvstændigt arbejde - og IKKE kan ses som kamufleret lønmodtagerarbejde.

  1. For det første kan du som arbejdsgiver komme til at hænge på skatten, hvis ikke den "ansatte" betaler sin skat selv. Du kan også få en bod oveni fra skat.
  2. For det andet kan den "ansatte" gå i fagforening og få dig dømt til alt fra feriepenge, opsigelse med meget mere, hvis ikke du kan påvise det var en selvstændig.

For den ansatte er risikoen mindre, så længe arbejdet udføres i personlig virksomhed med korrekt moms, og den ansatte betaler sin skat til tiden.

Risiko for den ansatte vil først og fremmest være:
  1. Hvis skat underkender at det er selvstændigt og ser det som lønmodtagerarbejde, så vil det kunne udløse triple skat = langt over 100% hvis der faktureres fra et selskab (IVS eller ApS)
  2. Hvis du underkendes som selvstændig og f.eks. har trukket kørselsgodtgørelse fra ved transport hjem til arbejde, underkendes dette og kan også give bod.
  3. Hvis du underkendes som selvstændig men som ansat har fratrukket fuld computer, moms mm, så underkendes dette 

Skatteforskelle, selvstændig, honorarmodtager og lønmodtager:
  • Selvstændige betaler skat via deres virksomhed
  • Honorarmodtager betaler AM bidragspligtig B-skat OG arbejdsgiveren har pligt til at indberette indkomsten til skat (gruppe 05 indkomst) ligesom modtageren har pligt til at forskudsregistrere og kontrollere årsopgørelsen.
  • Lønmodtagere betaler A-skat trukket ved udbetalingen
Lønmodtager - hvornår er man det?:

Du kan hoppe over dette og ned til selvstændig eller honorar, hvis du mener du IKKE er lønmodtager. Her gennemgår jeg lønmodtager og de vigtigste ansættelsesregler.

Du er formentlig helt almindelige lønmodtager, hvis du kan nikke genkende til disse punkter:
  • Din arbejdsgiver har adgang til at fastsætte generelle eller konkrete instrukser for arbejdets udførelse, herunder tilsyn og kontrol
  • Du udelukkende eller i overvejende grad har samme hvervgiver
  • Der er indgået aftale mellem om løbende arbejdsydelse
  • Arbejdstiden er fastsat af hvervgiveren
  • Indkomstmodtageren har ret til opsigelsesvarsel
  • Vederlaget er beregnet, som det er almindeligt i tjenesteforhold (timeløn, ugeløn, månedsløn, provision, akkord mv.)
  • Vederlaget udbetales periodisk
  • Hvervgiveren afholder udgifterne i forbindelse med udførelsen af arbejdet
  • Vederlaget i overvejende grad er nettoindkomst for indkomstmodtageren
  • Indkomstmodtageren anses for lønmodtager efter ferieloven, lov om arbejdsløshedsforsikring mv., funktionærloven, lov om arbejdsskadeforsikring og lov om arbejdsmiljø.
Når du ansætter, er der en række krav du skal leve op til. Du kan ofte med fordel tage hjælp af et HR selskab eller andre med viden om ansættelser, for det er et lidt farligt område at begå fejl inden for. Her er dog lidt basal viden:

Ved ansættelsessamtalen: Du må ikke lægge vægt på køn, alder, hudfarve, religion mm og du må ikke spørge ind til evt graviditet.

Arbejdsgiverregistrering: Du skal have CVR og under CVR sætte kryds i arbejdsgiverregistrering. Her kan vælges mellem spontan løn (sjældent/en gang imellem) og almindelig løn. Ved almindelig løn skal der 0 indberettes til skat for måneder uden løn.

Ansættelsesbevis: Alle ansatte har krav på et ansættelsesbevis hvis pågældende arbejder mere end 8 timer per uge. Det skal bringes på plads senest en måned efter ansættelse, og der er ganske stor bod for ikke at overholde dette. Du skal beskrive hvad arbejdet består, hvor det udføres og arbejdstiden. Den kan godt beskrives som f.eks mindst x timer max y timer af varierende karakter o.l.

Lovpligtig arbejdsskadeforsikring: Driver du personlig virksomhed er du som ejer ikke forpligtet til selv at være forsikret men, driver du firmaet som selskab, så skal der være en forsikring for dig selv som ejer, uanset løn og omsætning. Så snart du har ansatte skal disse være omfattet af arbejdsskade forsikring. Du skal angive antal og arbejdets karakter til dit forsikringsselskab.

Feriepenge: Ferieloven er ufravigelig i forhold til ansatte og du skal derfor altid have feriepenge tilknyttet ansættelser. Normalt indbetales via feriekonto. 
Feriepenge består af 12,% af bruttolønnen, svarende til 2,08 dages ferie per måned. Du skal indbetale din medarbejders feriepenge til FerieKonto. Feriepenge udgør 12,5% af din medarbejders bruttoløn. Din medarbejder optjener altid 2,08 dages ferie om måneden (5 uger per år). Afhængig af funktionærstatus mm kan der være tale om enten fuld løn under ferie, eller udbetaling feriepenge.

ATP, AER mm: Du skal være tilmeldt ATP - (arbejdsmarkedets tillægs pension) samt AER (Arbejdsmarkedets Erhvervsforsikring mm) samt AUD (uddannelsesfond) Det sker samlet via ATP og opkræves via ATP. Din virksomhed betaler 2/3 af selve ATP, din ansætte betale den sidste 1/3.
Barsel: Du skal betale til en barselsfond og det vil oftest også ske via ATP

Selvstændig - Hvornår er jeg så det?

Du er selvstændig hvis du driver en virksomhed intenst og seriøst for at skabe overskud.

Har den udsigt til at give overskud, så er det som udgangspunkt erhvervsmæssig virksomhed.

Det er mange punkter der kan bruges til at vurdere, OM man rent faktisk er selvstændig og ikke reelt løn eller honorarmodtager. Bemærk specielt det med, at den selvstændige har en egen økonomisk risiko = kan få tab - ud over det at "lønnen udebliver" 

Bemærk også, at man meget gerne skal have klart mere end en fast kunde og i det hele taget løbende arbejde for at udvide kundekredsen.

Jeg vil også nævne, at det er specielt farligt at gå fra at være lønansat et sted, til at begynde at fakturere som selvstændig = gå fra lønmodtager til selvstændig for samme arbejdsplads.


Endeligt skal det fremhæves, at det langt farligere at tage fejl, og fakturere fra et selskab som IVS eller ApS, end at gøre det samme fra personlig virksomhed. I selskabsform kan man ende med skat over 100%.

Det typiske for selvstændig virksomhed er:
  • Indkomstmodtageren tilrettelægger, leder, fordeler og fører tilsyn med arbejdet uden anden instruktion fra hvervgiveren end den, der eventuelt følger af den afgivne ordre
  • Hvervgiverens forpligtelser over for indkomstmodtageren er begrænset til det enkelte ordreforhold
  • Indkomstmodtageren er ikke på grund af ordren begrænset i sin adgang til samtidig at udføre arbejde for andre
  • Indkomstmodtageren er økonomisk ansvarlig over for hvervgiveren for arbejdets udførelse eller i øvrigt påtager sig en selvstændig økonomisk risiko
  • Indkomstmodtageren har ansat personale, og er frit stillet med hensyn til at antage medhjælp
  • Vederlaget betales efter regning, og betaling først ydes fuldt ud, når arbejdet er udført som aftalt og eventuelle mangler afhjulpet
  • Indkomsten modtages fra en ubestemt kreds af hvervgivere
  • Indkomsten afhænger af et eventuelt overskud
  • Indkomstmodtageren ejer de anvendte redskaber, maskiner og værktøj eller lignende
  • Indkomstmodtageren helt eller delvist leverer de materialer, der anvendes ved arbejdets udførelse
  • Indkomstmodtageren har etableret sig i egne lokaler, fx forretning, værksted, kontor, klinik, tegnestue mv., og arbejdet udøves helt eller delvist fra lokalerne
  • Indkomstmodtagerens erhvervsudøvelse kræver særskilt autorisation, bevilling og lignende, og om indkomstmodtageren har fået en sådan tilladelse
  • Indkomstmodtageren ved annoncering, skiltning eller lignende tilkendegiver, at vedkommende er fagkyndig og påtager sig at udføre arbejde af en nærmere bestemt art
  • Indkomstmodtageren i henhold til momsloven er momsregistreret, og ydelsen er faktureret med tillæg af moms
  • Ansvaret for en eventuel ulykke under arbejdets udførelse påhviler indkomstmodtageren.Drives virksomheden ikke intenst og seriøst OG har den ikke udsigt til overskud på sigt, så regnes den ikke som erhvervsmæssig, men kommer ind under hobbyvirksomhed - og tab kan ikke fratrækkes i anden personlig indkomst.

Honorar

  • Freelanceren som honorarmodtager har ofte meget frie arbejdsforhold, fleksible arbejdstider og hjemmearbejdsplads
  • Arbejdet kommer meget sporadisk og ikke som noget der ligner et fast arbejdsforhold. 
  • Freelanceren vil oftest arbejde for en række skiftende virksomheder
  • Honorarmodtager er du typisk når du rent faktisk ikke risikerer at tabe penge på dit arbejde, men heller ikke er ansat hos den der betaler dig - og - ja sjovt nok: Du får honorar for arbejdet.
Det vil typisk være forhold hvor der på forhånd er aftalt et fast beløb for en opgave - eller for den sags skyld per time. Der vil også oftest være tale om korterevarende opgaver, og sjældent om opgaver som gentages i mange forløb regelmæssigt for samme firma.

En honorarmodtager og en ikke CVR registreret freelancer - skal altid have sin indtægt indberettet fra arbejdsgiveren, og den indtægt vil automatisk fremgå af den låste rubrik 12 i selvangivelsen.
Den kan således kun ændres ved at man får arbejdsgiveren til at ændre indberetning, hvis noget er galt.
Udgifterne - de helt direkte, som er direkte knyttet til honoraret fratrækkes i den åbne rubrik 29 (forskud rubrik 425) Du kan dog som honorarmodtager ikke fratrække mere end din indtægt som aldrig kan gå i mindre end 0

Skulle skat vurdere, at der er tale om lønmodtager arbejde, men at virksomheden har valgt honorar for at undgå at skulle tilbageholde skatten direkte, og skulle honorarmodtageren ikke betale sin skat, så vil firmaet kunne hænge på den manglende skat.

Du kan skulle momsregistreres hvis du driver honorararbejde erhvervsmæssigt som selvstændig, hvis du ved du vil komme over 50.000 kr omsætning på en hver 12 mdr periode.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

søndag den 25. juni 2017

Udbytte i selskaber

Jeg skal her prøve at redegøre lidt for udbytte i selskaber, både det ordinære og - ekstraordinære udbytte,

UDBYTTE UDBYTTE

Udbytteregler for Iværksætterselskaber - IVS: Lad os starte med at gøre klart, at i et IVS må der først udloddes udbytte, når selskabskapitalen OG en bunden reserve under egenkapitalen udgør mindst 50.000 kr. 

Dette betyder, at denne bundne reserve udgøres af oprindelig selskabskapital OG senere overskud efter selskabsskat.

Det er IKKE et spørgsmål om hvorvidt der står 50.000 kr på en bankkonto - der er tale om bunden kapital der som udgangspunkt fremkommer ved, at selskabets overskud efter skat føres over til reserverne..

Når kapitalen er opbygget til de 50.000 kr, så kan der udbetales udbytte fra selskabets yderligere frie reserver, på samme vis som der kan i et ApS.


For Anpartsselskaber ApS og Aktieselskaber A/S gælder, at udbytte som udgangspunkt alene kan udbetales fra de frie reserver. Her holder jeg mig til anpartsselskaber.

Frie reserver betyder, at den oprindelige selskabskapital, og evt. senere bunden kapital, skal være intakt. Kun frie reserver (som jo vil være beskattede som udgangspunkt) kan udbetales som udbytte. Forskellen mellem IVS og ApS er alene, at IVS SKAL opbygge reserver på 50.000 kr - inden udbytte, hvor et ApS jo altid mindst er stiftet med disse 50.000 kr bundet.

HVORDAN VEDTAGES UDBYTTE SÅ:

Udbytter skal vedtages på selskabernes generalforsamlinger. 

ORDINÆRT UDBYTTE:

Ordinært udbytte besluttes på selskabets ordinære generalforsamling, i forbindelse med fremlæggelsen og vedtagelsen af årsrapporten og regnskabet for året inden.

På en sådan generalforsamling vedtages hvorledes årets resultat skal anvendes og eventuel fordeling af det udbytte der ønskes udloddet.

Beslutningen må kun ske på grundlag af den årsrapport som fremlægges og kun frie reserver som i årsregnskabet fremgår som overført overskud og reserver som ikke er bundet, iht lov eller vedtægter, og med fradrag af overført underskud, må udloddes.

Opskrivningshenlæggelser, nettoopskrivning efter indre værdi o.l. giver ikke adgang til udlodning.

Udbyttet kan også udbetales i form af aktiver, men her skal der, som udgangspunkt foreligge en vurderingsberetning, udført af en godkendt/registreret revisor. Tal evt med din revisor om mulighed for undtagelse efter selskabsloven.

Overordnet har selskabet centrale ledelse ansvaret for, at der efter en udlodning, er fuld dækning for de bundne reserver OG, at udlodningen er forsvarlig i forhold til selskabets økonomiske situation. Det er det som hedder, at ledelsen til en hver tid skal sikre, at selskabet har et forsvarligt kapitalberedskab,

EKSTRAORDINÆRT UDBYTTE:

Beslutning om ekstraordinært udbytte kan træffes når selskabet har aflagt første årsrapport.

Beslutningen kan træffes af generalforsamlingen eller, generalforsamlingen kan bemyndige ledelsen til at træffe en besluting.


I anpartsselskaber beslutter direktionen eller bestyrelsen, om det vil være forsvarligt at anvende seneste års balance, eller om man frivilligt vil udarbejde en ny.

Der er krav om mellembalance, hvis beslutingen træffes mere end 6 mdr efter balancedagen. De fleste vil derfor anvende udbytte ud fra seneste årsregnskab/balance og foretage beslutinigen inden 6 mdr efter regnskabsåret.

Hvis selskabet er underlagt revisionspligt, skal mellembalancer erlægges af godkendt revisor.

For ekstraordinært udbytte gælder de sædvanlige regler om pligt til at sikre kapitalberedskabet.

Beskatningstidspunktet: (taget fra SKAT)

Ordinært udbytte


Ordinært udbytte skal medtages i indkomsten i det år hvor udbyttet er deklareret på generalforsamlingen. Selve udbetalingstidspunktet er uden betydning for beskatningstidspunktet.
Dette betyder, at selv om udbytte først kan kræves udbetalt året efter at det er deklareret, skal det beskattes i det år det deklareres. 
Ekstraordinært udbytte og a conto udbytte.

Hvis udbyttet ikke er deklareret på generalforsamlingen, har aktionæren først erhvervet endelig ret til udbyttet på udbetalingstidspunktet. Udbyttet skal derfor medtages i indkomsten i udbetalingsåret

Hvordan indberettes udbytte og udbytteskat rent praktisk?:

Selskabet har pligt til at indberette det samlede udbytte og udbytteskat og skal indberette de enkelte modtagere, danske såvel som udenlandske, med det beløb den enkelte har modtaget brutto.

Som indlogget med nemID finder du i SKAT.DK tast selv et menupunkt "Udbytteskat og modtagere.

Her har du mulighederne, at:

  • Indberette udbyttemodtagere OG indeholdt udbytteskat - brug dette punkt som hovedregel.
  • Angive udloddet udbytte og indeholdt udbytteskat, hvis du ikke har indberettet udbyttemodtageren i tast selv erhverv.
Du skal under skat være tilmeldt og have tildelt dig disse punkter under administration under tilmeldingsoplysninger men har du angivet løn og andet, så vil du kende dette og normalt være forberedt.
Du kan også tildele din revisor ret til at indberette for dig. Det kan revisor så forklare dig.

Du vil møde forskellige rubrikker til udbytteskat satser.
  • Den simple og første er 27% udbytteskat. Den vil for mange læsere her, være nok at koncentrere sig om. Den omfatter personlig og andre modtagere, hvor der ikke er grundlag for lavere udbytte %. Det er nok, sammen med det sidste punkt i denne rubrik gennemgang, den rubrik de fleste her skal benytte. Vist med fed skrift.
  • 22% udbytte skatteprocent vil omfatte udbytter udloddet til andre danske selskaber, fonde, foreninger med med A/S eller ApS/IVS i det officielle navn, eller som findes på database hos skat, over 22% udbytteskat berettigede. Det er også procenten hvis datterselskab udlodder udbytte til moderselskab der ejer mindre end 10%.
  • Der er også en rubrik til udbytte omfattet af udbytte som betales, hvor du som udlodder har særligt tilladelse fra skat til at indeholde lavere % samt rubrik for en særlig 15% udbytteskat til investeringsselskaber efter skattelovens § 3.1.19
  • Egne aktier har egen rubrik. Her oplyses udbytte til aktier/anparter som selskabet selv ejer Der skal ikke indeholdes udbytteskat af dette.
  • Der er i samme forbindelse en rubrik til 0 skattetræk hvor SKAT har givet tilladelse til tilbagekøb af egne aktier eller kapitalnedsættelse, med fritagelse for beskatning af udbytte.
  • Til slut en rubrik som bruges ved udbyttebetalinger fra driftsselskab til holdingselskab. Her skal ikke indeholdes udbytteskat forudsat modtager af udbyttet er sambeskattet (som udgangspunkt ejer 10%). Her er link til skat om betingelserne

UDBYTTE ELLER LØN:

Hvis du er ejer af et selskab, så start med at tage løn op til topskattegrænsen. Dermed betaler du ca 42% i skat og AM  bidrag. Du betaler ikke selskabsskat af det beløb du tager ud som løn.

Tag så udbytte op til 27% udbytteskattegrænsen. Der betaler du først 22% selskabsskat og så - af resterende 78% af overskuddet som du tager ud som udbytte - 27% og det vil ramme ca de samme 42% som din løn op til topskat gjorde. Dermed forlænger/forhøjer du topskattegrænsen.

Herefter vil det så være ret lige meget om du tager løn til topskat med ca 56% skat eller udbytte til 42% udbytteskat - da du inden de 42% jo har været af med 22% selskabsskat - og samlet vil det så svarer ganske meget til den kendte topskat på ca 56%
Venligst John Hannover


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

lørdag den 24. juni 2017

SU og skat - selvstændige

SU OG SKAT

Dette er på ingen måde en erstatning for SU´s egne vejledninger. Jeg har blot valgt at samle noget af det vigtigste op, og besvare en række af de spørgsmål, som rigtigt mange stiller omkring SU og indtægter ved siden af SU.



Klik på billede for SU hjemmesiden

SU kan gives som SU lån og så som det mere almindelige "stipendium" som blot er penge der udbetales uden krav om tilbagebetaling.Her drejer det sig om almindelig SU og ikke om lån.

Satserne er forskellige afhængig af om det er SU til ungdomsuddannelser, voksenuddannelser, eller videregående uddannelser og om du er 18-19 år eller over 20 år på en række punkter.

Det er SU kontoret som du kan finde i linket til SU du skal henvende dig til, hvis du skal søge SU.

Her vil jeg fokusere lidt på det, at have indtægt ved siden af SU.

Der er fribeløb for hvor meget man må have i indtægt ved siden af, at man modtager SU. Dette kaldes også ofte SU loftet.

Fribeløbet dækker altid over indtægt på årsbasis fra 1. januar til 31. december. Der sker ikke noget ved, at du i enkelte måneder tjener mere end dit fribeløb, så længe du ikke overskrider set over hele året. Slutter du en uddannelse kan du være omfattet af periodisering - læs i så fald LINK

Der er 3 satser for fribeløb, laveste, mellemste og højeste og størrelsen afhænger af, om du evt. har fravalgt SU for en måned, eller ikke er under uddannelse en del af perioden.


Fravalg af SU kan være en fordel både fordi gerne vil gemme nogle SU klip til senere i uddannelsen eller, hvis du kan se du ellers vil overstige dit fribeløb ved anden indkomst.
SU har en fin regnemaskine til brug for beregning af fribeløb her I LINK 
De indkomster (din egenindkomst), som ud over din SU fremgår af din årsopgørelse fra skat, tæller med, når du skal regne ud hvor meget du har brugt af dit fribeløb.
SU oplister de indkomster som tæller med i beregning af den indtægt som bruges mod fribeløbet:
  • Løn og anden indkomst du får i forbindelse med dit arbejde. Det gælder også feriepenge, der beskattes i år
  • Erkendtligheder
  • Dagpenge (arbejdsløsheds-, syge- og barselsdagpenge)
  • Sociale ydelser du betaler skat af
  • Honorarer, legater og etablerings opsparing
  • Personlig indkomst fra din egen virksomhed (positive beløb)
  • Renter af formue og afkast af arv
Dersom du har egen virksomhed i form af personlig virksomhed, så er det dit overskud af virksomheden - som du indberetter til skat, som tæller med ved beregning af brugt fribeløb.

I personlig virksomhed, uanset enkeltmands eller I/S interessentskab, kan man benytte en skatteform som hedder VirksomhedsSkatteOrdningen - VSO.

VSO er ganske kompliceret regnskabsmæssigt, og for de fleste vil det være nødvendigt med lidt økonomihjælp at bruge VSO korrekt.

Fordel ved VSO og SU er, at uanset dit overskud i virksomheden, så påvirker kun det du hæver til dig selv, din SU. Du kan derfor hæve op til fribeløbet og derefter lade resten stå i virksomheden. 
Dersom du er selvstændig ved at være ejer/medejer af et selskab, så er det kun din egen skatteindberettede løn som påvirker i forhold til SU fribeløbet. Selskabets overskud påvirker ikke fribeløbet.,

Det er vigtigt at fremhæve, at uanset om du driver personlig virksomhed med VSO eller driver selskab som IVS eller ApS så har disse ting omkostninger. Forskelle personlig virksomhed og selskaber er gennemgået i dette link. 

Det skal også fremhæves, at det ikke altid er en god ide at lade indkomst stå, hverken i VSO eller selskab, blot for at undgå træk i SU. Ofte vil det være bedre, at melde SU fra i enkelte måneder.
Årsagerne er mindst to: 

Ofte har du netop brug for pengene medens du studerer og måske etablerer dig OG: 

Du risikerer meget nemt, at få udskudt noget skat til senere, hvor du så hæver penge eller tager løn. 

Det vil kunne være, når du er færdig med din uddannelse, og på det tidspunkt kan du jo sagtens tænkes at tjene godt, og så kommer de gemte penge nu pludseligt til at koste dig topskat.

Overstiger din egenindkomst dit fribeløb et år, hvor du har fået SU eller slutlån, skal du betale en del af din SU og dit eventuelle SU-lån tilbage.

Vælger du selskabsformen ApS f.eks. frem for personlig virksomhed, så har du her link til min letlæste bog om netop ApS, stiftelse, skat moms osv 

SU lån her til slut:

Har du ret til SU har du også mulighed for SU lån.

SU lån skal modsat almindelig SU som stipendium betales tilbage. Det skal man selvfølgeligt huske, for det kan jo godt være en del man så skal betale tilbage.
Man skal derfor som udgangspunkt ikke tage SU lån til ren og skær skæg og ballade, men har man solide grunde for at skulle bruge penge, så er renten på SU lån meget lav, og dermed kan SU lån i mange tilfælde være langt bedre, end de lån du eventuelt siden skal tage i banken eller realkreditinstitutter.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

torsdag den 15. juni 2017

For sent regnskab

Næsten alle selskaber skal aflevere generalforsamling godkendt regnskab senest 5 mdr. efter afsluttet år, og selvangivelse 6 mdr efter.

Ejere af personlig virksomhed kan hoppe af nu, for I skal ikke indsende regnskabet men blot opbevare det, så skat selv kan bede om det ved kontrol. I skal blot overholde fristen for udvidet selvangivelse som er 1/7

Derimod oplever mange med IVS og ApS at få et sådan brev.

Fristen for indsendelser af regnskabet er for alle jeres "almindelige IVS og ApS:  Inden udgangen af 5 mdr fra regnskabsåretsafslutning.

Da mange selskaber jo har kalenderår som regnskabsår, så betyder det, at regnskabet for disse skal ind inden 31/5. 

Det er virksomhedens øverste ledelse som har ansvar for, at regnskabet indsendes rettidigt, og det er alle registrerede i ledelsen der her er tale om.

Ved for sent afleveret regnskab sker så følgende:

Erhvervsstyrelsen sender et brev med krav om indsendelse af årsrapporten m.v. Brevet sendes til virksomhedens digitale postkasse. Husk altid at få besked om ny post til selskabet, så du ikke overser den type meddelelser.
Man får i brevet to frister.
En 8 dages frist fra brevets dato. Får man regnskabet ind inden denne frist, så sker der ikke yderligere, og man får ikke bod. Klarer man ikke dette, vil der nu komme en bod ud af det. 
En 4 ugers frist hvor Erhvervsstyrelsen efter udløbet af denne frist, og regnskabet stadigt ikke er modtaget, kan sende selskabet til tvangsopløsning ved skifteretten.
Afgift/bod ved for sen aflevering:
Der pålægges en bod til hvert registrerede ledelsesmedlem ved for sent regnskab. Boden beregnes ud fra indsendelsesfristen = 5 mdr efter regnskabsårets afslutning for almindelige IVS og ApS og den udgør:
- 500 kr. for 1. påbegyndte måned (efter 8 dages fristen)
- 2.000 kr. i alt for 2. påbegyndte måned, og
- 3.000 kr. i alt for 3. påbegyndte måned.
Afgiften kan højst udgøre 3.000 kr. pr. ledelsesmedlem (henholdsvis filialbestyrer).
Afgiften udløses når det forsinkede regnskaber er modtaget.
Tosset nok, bortfalder afgiften hvis man SLET ikke afleverer regnskab, men lader selskabet tvangsopløse. Den regel er medskyldig i mange IVS tvangslukninger og dermed nok også, i at selskabsformen fik ny lov.


Overskrides 4 ugers fristen i brevet, skal kan EOS sende selskabet til tvangsopløsning. Det sker ikke præcis 4 uger efter, da styrelsens systemer ikke kan udsende til så mange på en gang, så det kommer lidt drypvis, ofte klart mere end 4 uger efter den oprindelige frist. Det er dog sådan, at efter de 4 uger, så sker oversendelse til skifteretten med anmodning om tvangsopløsning, uden yderligere varsel.

Først når skifteretten har modtaget anmodning fra EOS og registrerer sagen, vil selskabets ledelse få et rent fysik brev om problemet.

Vil man så fortsætte selskabet, så er proceduren lang og koster lidt penge. Der skal nu anmodes om genoptagelse af selskabet Det har man en 3 måneders frist til.
En genoptagelse kan kun gennemføres hvis man kommer med en vurderingserklæring fra en godkendt/autoriseret revisor om, at kapitalen på genoptagelsestidspunktet er fuldt til stede.
Det betyder, at revisor skal gennemgå regnskab på genoptagelsestidspunktet (også selv om der var revideret 31/12) og revisor skal, med ansvar overfor evt kreditorer garantere, at kapitalen findes. Dette koster ofte et sted mellem 3.000 og 8.000 kr erfaringsmæssigt.
Herudover skal det manglende regnskab indsendes. Det udløser så boden til ledelsen. Brev om denne bod sendes til de enkelte medlemmer af ledelsens private e-bokse og boden er personlig og kan ikke fradrags skattemæssigt.
Vil man lukke selskabet, så kan man bare lade stå til. Det som så sker er, at man bliver tvangslukket, ens kapital er tabt, og man vil fremover altid fremgå af CVR med navn som en der har været i ledelse af tvangslukket selskab.
Derudover KAN man risikere personlig hæftelse. Det sker kun hvis man ENTEN ikke kan påvise, at den oprindelige kapital var korrekt indbetalt. (sker for en del IVS som bare har haft pengene i en kasse eller bare har hævet dem i banken efter stiftelsen) ELLER fordi man har drevet selskabet groft uforsvarligt, og har skabt gæld man kunne være helt klar over, selskabet aldrig ville kunne klare at betale. I det fald kan der dømmes "hæftelsesgennembrud" og personlig ansvar. 
Er alt i orden - så lukkes selskabet ellers bare uden yderligere omkostninger.

Ekstra komplikation for IVS der sendes til tvangsopløsning efter 15/4-2019:

IVS der sendes til tvangsopløsning kan ikke genoptages som IVS men kun genoptages hvis de omregistreres til ApS. Dette kræver, at der er en samlet kapital der kan stå som bunden egenkapital, på mindst 40.000 kr. Det vil i mange fald betyde, at der skal skydes frisk kapital ind.


SELVANGIVELSEN OG BOD FOR IKKE AT AFLEVERE TIL TIDEN:

Fristen for at indsende selskabets selvangivelse til SKAT er for selskaber med afslutning ved årsskifte -  30. juni. En overskridelse af fristen koster et skattetillæg på 200 kr. for hver dag, fristen overskrides – dog højst 5.000 kr
...........
Mit råd er klart: Få regnskabet færdigt til tiden. Det er skidt at have sit navn forbundet med et tvangslukket selskab - og vil man fortsætte, så er det dyrt at være sent ude med regnskabet.

Bruger man revisor (eller anden rådgiver - og jeg anbefaler altid en af tingene i starten) så skal man i god tid aftale, hvornår denne skal have regnskabet, for at man kan være sikker på, det kommer ind til tiden.
Er man seriøs nok til at ville drive selskab uden personlig hæftelse, så er man også seriøs nok til at aflevere et korrekt regnskab til tiden.
Venligst John Hannover
Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Søg i denne blog