mandag den 11. september 2017

Momsrefusion fra udlandet

Momsregistrerede danske virksomheder kan søge om refusion af moms betalt i udlandet, som udgangspunkt under rejse, forudsat virksomheden ikke selv, grundet momspligtige aktiviteter, er momsregistreret i det pågældende land.

Du kan ikke få refusion for moms du har betalt ved køb af varer i udlandet, hvis du selv bringer dem hjem. Det vil kræve, at du får sælger til at indvilge i at kreditere momsen til dig - når du fremsender bevis for, at varen har forladt sælgers land, ofte fra told eller grænsested i Danmark.

Ellers vil der altid være moms det land du har købt i, og uden bevis for, at varen har forladt landet, kan man ikke søge noget som helst, så kunne man jo let snyde med tysk moms og varer i Tyskland f.eks. Det er også årsagen til, at vi aldrig må sælge uden dansk moms til et EU firma, hvis ikke vi både kontrollerer køber ER momsregistret OG har bevis for, at vi sendte varen ud af Danmark til EU:

Har du købt en vare med moms i EU, så er EU landets moms blot en udgift.
Hvis man ved fejl har købt med moms fra et EU land, og fået det sendt hjem hertil, måske fordi man ikke har angivet sit danske momsnummer, eller EU leverandøren ikke VIL sælge uden sit lands moms, så kan der ikke søges refusion og man har i princip ikke engang fradrag for momsudgiften, da den anses for en man frivilligt har påtaget sig, ved ikke at sikre man fik leveret korrekt - uden moms.

Det er således i princip alene udgifter man har taget i landet under en rejse, som giver refusionsmulighed.

Det kunne være hotel og restaurant, måske diesel til gulpladebilen og lignende.

For EU søger man tilbagebetaling af f.eks rejseudgifter via Tast Selv Erhverv SKAT som indlogget under momsrefusion.


For lande uden for EU findes der blanketter for de pågældende lande, hvor denne mulighed foreligger.

Man kan ansøge kvartalsvis eller, som de fleste nok gør, på årsbasis. For f.eks. 2016 udløber fristen 30. september 2017. Momsbeløbet der søges tilbagebetalt skal så udgøre mindst 400 kr per land. Hvis momstilgodehavendet overstiger 3.000 kr per 3 mdr. periode, kan søge per kvartal.

Den moms der kan refunderes er først og fremmest (og generelt - alene)  moms betalt under rejse og ophold i de pågældende lande. Det forudsættes, at der er moms på bilaget fra det pågældende land. F.eks. vil persontransport, i lighed med i Danmark, være momsfrit i mange lande, og så er der naturligvis ikke en moms at søge retur.

Så længe momsen fremgår klart af bilaget man har modtaget under rejsen, så kan den søges refunderet, hvis den er over de 400 kr per land.

Landet man søger refusion hos har som udgangspunkt 4 mdr. til at behandle ansøgningen.


En lille krølle er, at hvis man ikke søger momsrefunderet, og momsbeløbet overstiger de 400 kr som man betyder man kan søge refusion, så er der ikke fradrag for den betalt moms som udgift, da SKAT så konkluderer, at man selv frivilligt har besluttet sig for at tage udgiften på sig. Moms under den grænse kan man bare trække fra som en almindelig udgift i regnskabet.

Kravene for tilbagesøgning kan sammenfattes i:


  • Ansøgningen skal omhandle et kalenderår 
  • Momstilgodehavende skal være på over 3.000 kroner som skal  omfatte en periode på mindst 3 måneder
  • Momsrefusion, skal mindst udgøre 400 kr. Er beløbet under det, kan du tage momsen med som almindelig udgift - er den over, så må du ikke tage fradrag for den, hvis ikke du har ansøgt om at få den retur, da det så er noget du frivilligt påtager dig.
  • Sidste frist for tilbagebetaling er den 30. september i det efterfølgende år. Er det 2016 betalt moms, så er det inden 30. september 2017 der skal ansøges.
  • Landet som skal sende dig pengene, er ofte ca. 3 måneder om behandlingen, i enkelte lande går der 14 dage før de udbetaler momsbeløbet.
  • Du kan benytte skats momsrefusion til EU samt til Norge og Schweiz direkte
Det er lidt forskelligt hvad de forskellige lande kræver af dokumentation, men ofte vil der være krav om upload af de bilag som omfattes af refusionen, til dokumentation.

Du skal også kunne dele udgifterne i en række grupper. Det skyldes bla.a at der kan være forskelle i hvad der giver momsfradrag i de forskellige lande. Grupperne er:

1 = Brændstof
2 = Udlejning af transportmidler
3 = Udgifter vedrørende transportmidler
4 = Vejafgift og bompenge
5 = Rejseomkostninger (taxi, bus, tog m.v.)
6 = Udgifter til logi
7 = Fødevarer, drikkevarer og restaurantydelser
8 = Udgifter til entre til messer og lignende
9 = Udgifter til underholdning, repræsentation m.v.
10 = Andre udgifter 

Venlig hilsen John H

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

mandag den 4. september 2017

Salg af samlet aktivitet med eller uden moms


Her lidt om de momsmæssige overvejelser man skal gøre sig, hvis man skal sælge sin virksomhed:

Der er en væsentlig forskel på moms ved salg af en aktivitet, afhængig af om man sælger HELE aktiviteten, eller bare dele af den. Det er meget afgørende at vælge rigtigt her, for hvis man f.eks vælger at sælge med moms, hvor det skulle have være uden, så kan køber komme til at hænge på hele den moms køber faktisk har betalt, hvis ikke sælger får indbetalt den.

Dette indlæg handler alene om salg af aktiviteter, varer, goodwill og andet til ren tredie person. Sælger man til sig selv gælder kort beskrevet dette:

1: Alle varer skal man købe ud til indkøbspris og med moms på.

2: Alle aktiver, uanset de er straksafskrevne eller ikke, skal købes ud som følger:
Indkøbsåret vil man normalt skulle tage fuld indkøbspris plus moms, da skat ellers vil mene man blot købte for at skabe et fradrag ved afskrivning inden man selv overtog.
Følgende år, anvender man en markedspris, og den bør man omhyggeligt sandsynliggøre via print screen fra DBA, Lauritz eller andre steder, for at sikre man kan vise, man IKKE har taget den for billigt ud.
Momsen er speciel. Den er i anskaffelsesåret altid fuld moms, og derefter går moms ned med 20% om året, indtil den år 6 er 0. Den følger altså ikke markedsprisen man selv giver, men baserer sig på den helt oprindelige moms.

Nu over til salg til ren tredie person (en man ikke er i nær familie med mm)

Lad os starte med det forhold, hvor man IKKE sælger en samlet aktivet, men sælger f.eks ens varelager uden at hele den del af ens forretning som handler om at sælge disse varer sælges med.


Et salg af varer eller andet, hvor det ikke er del af salg af hele aktiviteten, sker helt enkelt som et ganske almindeligt salg med moms. Når det er til ren 3. mand og ikke familie eller en selv, så må man sælge til den pris man nu en gang kan få ind ved salget, og prisen og momsen indgår så blot som et hvert andet salg man har.


Salg til trediepart af helt samlet aktivitet til momsregistrerede skal ske UDEN moms:


Samlet aktivitet vil sige, at man sælger både alle varer, goodwill, kundelister, webshop eller fysisk butik. Kort sagt alt det som hænger sammen som en forretning sælges bort.


Det forhold, at modtageren træder i overdragerens sted, indebærer en form for momsmæssig succession, hvor den nye indehaver indtræder i overdragerens momsmæssige status.

Der foreligger kun en "overdragelse af virksomheden eller en del af denne", når de aktiver, som basalt set er nødvendige for virksomhedens drift, indgår i overdragelsen.

Det vil normalt være en forudsætning, at sælger så helt ophører med alle aktiviteter inden for det solgte driftsområde.

Husk du har pligt til at kontrollere at køber ER en momsregistret virksomhed eller bliver det i forbindelse med overdragelsen.  Det er også krav, at køber forsætter driften videre som momspligtig Her link til skat


Momsloven:
§4 Stk. 5. Til levering mod vederlag kan dog ikke henregnes overdragelse af en samlet formuemasse som led i en overdragelse af virksomheden eller af en del af denne. Når virksomheden er registreret efter §§ 47, 49, 51 eller 51 a for den aktivitet, der udøves i forbindelse med den overdragne formuemasse, er det dog en betingelse, at køberen ligeledes bliver registreret for den pågældende aktivitet. Virksomheden skal inden 8 dage efter overdragelsen give told- og skatteforvaltningen meddelelse om køberens navn og adresse og om salgsprisen for det overdragne


Vælger man at sælge til en tredjepart som ikke er momsregistreret, skal det altid ske med moms

Sælges aktiver samlet - eller i samlede grupper, til momsregistrerede der vil videreføre ens "firma", så skal aktiver som beskrevet sælges UDEN moms, så man ikke selv får moms at indberette, og køber til gengæld heller ikke købsmoms.

Når jeg skriver "samlede grupper" så er det for at vise, at hvis vi forestiller os en virksomhed der har to helt forskellige aktiviteter, f.eks vindues pudsning og en anden som er salg af gadgets til telefoner, så vil et salg af alle varer og aktiviteter, kundelister mm af telefon gadget siden, være salg af samlet aktivitet, selv om vinduespudsningsdelen kører videre

Der er meget vigtigt det sker ude moms da køber ellers kan komme til at skulle betale hele momsen en ekstra gang, hvis sælger ikke får betalt sin modtagne moms ind.

Sælger skal inden 8 dage efter overdragelse informere told og skatte forvaltningen om den nye ejers navn og adresse, samt om salgsprisen for de købte aktiver. (ML § 8 stk 1 pkt. 4) - Jeg kan ikke se anden løsning end dette meddeles SKAT ved at du logger ind som virksomhed og skriver det til skat under kommunikation.
Jeg er ikke bekendt med anden vis for angivelsen, end skriftlig kontakt til SKAT.)
Det er en betingelse for momsfriheden, at den nye ejer er eller bliver momsregistreret efter ML §§ 47, 49, 51 eller 51a.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

onsdag den 30. august 2017

Regeringens erhvervsinitiativer 30 aug 2017

Helt kort om regeringens erhvervs initiativer:

Pakken, hvis finansiering først forklares i finansloven som fremlægges 1/9 har en "værdi" på 12 mia. kroner


  1. Der oprettes en aktiesparekonto hvor vi i stedet for at betale aktieindkomstskat af gevinst, skal betale 1,25% af hele kontoens indstående, uanset der er gevinst eller ikke. For at dette skal matche den nuværende aktiebeskatning, har beregninger vist, at aktiemarkedet skal holde sin nuværende ca øgning på ca 7% årligt. (ved nuværende gennemsnitlige stignings niveau på aktiemarkedet svarer det til en 17% skat på gevinst mod i direkte aktier 27/42%.                                                                     Investeringen sker med kontanter i helt almindelig kontoform, så den enkelte ikke skal tage stilling til aktiebeholdningen. Skulle der komme tab på aktiemarkedet, vil det naturligvis udgøre en risiko for skat uden gevinst.
  2. Lempelse af beskatning på aktieindkomst. Loftet for 27% aktieindkomstskat øges fra 52.900 idag til 100.000 kr fra 2018 til 100.000 kr. Kan være fordel også for ejere af virksomheder der kan udskyde topskatten med denne forhøjelse, fra de 52.900 til de nye 100.000 kr
  3. Lempelse af skat for investering i mindre virksomheder. Fradrag for halvdelen af investeringen i mindre virksomheder. Investeringer i virksomheder sættes op til 200.000 kr fra 2019-2023 med skattefradragsværdi 30% og fra 2023 op til 400.000 kr. I princip betyder det en besparelse på 15 kr for hver 100 kr der investeres.
  4. Øgning af den mængde aktier der må uddeles som medarbejderaktier så 20% af lønnen kan tildeles mod 10% idag. For mindre virksomheder skal hele lønnen kunne tildeles som medarbejderaktier. Selskaber har ikke fradrag for udgiften til aktierne.Modtageren beskattes først af værdien ved salg.
  5. Øget aftalefrihed for tildeling af medarbejder warrents
  6. Mulig ændring af skat på udenlandske investeringsforeninger. Kan nedsætte skatten fra kapitalindkomstniveau 33/37% til 27% aktieindkomstskat.
  7. Lempelse af udlændinges investering i danske pengeinstitutter.
  8. Lempelse af kravene til placering af unoterede aktier i private pensiondepoter.
  9. Øget gennemsigtighed i pensionselskabernes aktieinvesteringer.
  10. Fremlæggelse af ny strategi for Danmarks digitale vækst. Styrket digitalt vækstniveau.
  11. Ny strategi for deleøkonomi - fokus på skat efter helt normale regler.
  12. Strategi for cirkulær økonomi, understøtte grøn vækst.
Dette er blot taget ud fra pressekonferencen og regeringens fremlæggelse og må tage med et stort gran salt. Det er også punkter der jo alle skal finde mandater nok i folketinget, så ændringer vil let kunne tilkomme.
Der er også tale om, at mange af punkterne langsomt indfases.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+




torsdag den 17. august 2017

Betaling af MOMS tilmelding automatisk

Når du angiver moms, så er det vigtigt, at du husker IKKE at betale for tidligt. Loven er klar, SKAT må ikke beholde penge der ikke tilhører dem, så betaler du mere end 5 dage inden fristen, så kommer pengene retur. 

En del opdager det ikke, checker ikke deres bank, og så risikerer de, at få en 800 kr bod, for at betale momsen for sent.

Der er ingen grund til at rode med at huske betalingen maksimum 5 dage inden momstid.

Det lette svar er at tilmelde sig automatisk betaling via PBS/Nets. Ganske gratis og man kan nu indberette momsen så snar man er klar, og bare læne sig tilbage. 

Skal man have moms retur, så kommer den af sig selv til ens firma NemKonto og den kommer normalt inden for 8-10 dage efter indberetning. Skal man af med moms, ja så trækkes den først præcist på dagen for fristen.

Tilmelding til automatisk betalinger let - og kan gøres via dette link direkte - eller:

Du logger på skatTastSelv Erhverv

Du vælger punktet Profil oppe i topmenulinjen

Du går ind under profiloplysninger

Vælger punktet Tilmeldingsoplysninger

Vælger det område du vil tilmelde, i dette tilfælde naturligvis Moms

Sæt flueben i det felt som hedder Tilmeld Nets

Udfyld dine bankoplysninger, registreringsnummer og konto

Tryk på Godkend

Det er så helt slut med at skulle huske at betale på en bestemt dato.

Du skal gøre det lidt i god tid, for der går normalt 5-7 dage fra du tilmelder dig, til du kan betale via Nets.


Når du så næste gang indberetter, så går du automatisk videre fra kvitteringen til godkendelse af beløbet til automatisk betaling via Nets.

Uanset hvordan du betaler din moms, selv betaler via bank eller automatisk betaling, så er det klogt at checke skattekontoen som du ser som punkt i øverste bjælke når du er logget ind på SKAT.DK. Hvis der f.eks er noget lidt ældre told eller skat der skyldes, så bliver en indbetaling altid brugt først til den gamle gæld, og så er der måske slet ikke betalt fuld moms.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

Salg til udlandet UDEN moms RISIKO!

Når du sælger til udlandet er der lidt momsregler at tænke på:



Først lige reglerne for salg af varer:
  • Salg til momsregistrerede i EU: Ingen moms men tekst Reverse charge på fakturaen. Indberetning for hvert udenlandsk kundes momsnummer samt i rubrik B
  • Salg til ikke momsregistrerede i EU: Dansk moms på fakturaen. Almindelig momsindberetning.
  • Salg til alle uden for EU: Ingen moms på fakturaen. Indberetning i momsrubrik C.
For ydelser gælder som udgangspunkt samme, dog for salg af elektroniske/data leverede ydelser til private i EU er der krav om momsregistrering i hvert EU land (sker via SKAT i Danmark)

Her er så lidt om din risiko ved at sælge uden moms til EU landes momsregistrerede firmaer.

I Danmark er det let. Her har vi samme registrerings nummer som momsnummer. Vort momsnummer er blot vort CVR nummer med DK sat foran.

Sådan er det langt fra i alle lande

Rigtigt mange lande har forskellige numre for registrering og for moms/VAT.


Du er forpligtet til ALTID at checke din EU kundes momsnummer. Du skal også gemme dokumentation for, at du har gjort det, f.eks. i form af print screen.

Du checker kundens momsnummer HER I LINK.

I f.eks store EU lande som England, Tyskland og Frankrig er registreringsnummer IKKE det samme som moms/VAT nummer.

I England har firmaer et registreringsnummer i "Companies House, men et andet nummer til deres moms/VAT. I Tyskland har de også et registreringsnummer og et andet "Steuer" nummer til momsen, og i Frankrig samme sag, et registreringsnummer som firma, og et til moms/VAT som i Frankrig hedder TVA nummer.


Du vil derfor let kunne få et registreringsnummer opgivet, UDEN det betyder, at firmaet er momsregistreret. 

I England f.eks. bliver man som firma først momspligtig ved en omsætning på 70.000 £ eller op imod 1 mio danske kroner. Det betyder at mange firmaer har et registreringsnummer, men trods det, ikke er momsregistrerede.

Hvis du ikke checker din kundes momsnummer i det link jeg gav dig, men bare fakturerer uden moms, så vil du ved en kontrol få lov til at betale hele momsen ind til SKAT. (og risiko for bod)

Husk derfor altid at checke din EU kundes momsnummer (link gentaget) og gem dokumentation.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+



søndag den 13. august 2017

nemID Medarbejder signatur

Alle danskere har tilbud om NemID som er en sikker måde at identificere sig på over internettet

Er man personlig enkeltmandsvirksomhed - eller eneste ejer i et ApS, så kan man idag til næsten alt, bruge sin personlige NemID

Alle andre, virksomheder og selskaber SKAL have en virksomheds NemID

NemID kommer i tre former - du kan springe Nøglekort over, hvis du har besluttet dig for Nøglefil:

Nøglekort, hvor der ikke installeres noget på computeren, så man kan logge på fra alle maskiner. Når man logger ind med nøglekort, så vil man fra NemID (DanID) have fået en bruger ID - ens CVR (eller CPR som person). 

Dette navn kan man ændre - og man vil have fået en kode der passer til navnet, igen en kode som man kan ændre hos nemID.

Når man logger på med nøglekort, og indtaster sin brugerID og adgangskode og trykker "næste" så kommer man frem til der hvor man skal indtaste tal fra ens nøglekort.
Systemet angiver et nummer fra kortet, og man skal taste den tilhørende talkombination






                        

Man skal i sagens natur IKKE opbevare sin ID og kode sammen med nøglekortet, som er strengt personligt.

Nøglefil:

Du skaffer en nøglefil som følger:

Den der ejer firmaet vil som udgangspunkt skulle være administrator og du skal så gå ind på  DETTE LINK og indtaste dit CVR nummer og blot følge vejledningen.

En NemID medarbejdersignatur skal underskrives af den tegningsberettigede i virksomheden (dig som ejer oftest). Den aftale vil du blive præsenteret for, og kan udskrive.

Er det en personlig virksomhed, så kan du underskrive aftalen direkte med din personlige NemID.

Er det et selskab, så skal aftalen istedet underskrives og indsendes til Nets DanID via enten indscannet e-mail, brev, eller telefax.

Behandlingstiden er normalt 3 hverdage.

Aftalen sendes per post eller fax 70 20 66 29 eller indscannet som e-mail, hvad de fleste givet gør i dag, til bestilling@danid.dk

Når aftalen er godkendt, så sender Nets DanID en midlertidig adgangskode til dig med almindelig post og en velkomst e-mail. Den skal du bruge når du skal aktivere din NemID, og der er fuld vejledning med.


Du skal have din midlertidige adgangskode klar sammenmed mailen om aktivering. Her har du DanID´s vejledninger til Windows - til IE og Firefox samt til Mac og Linus systemerne



Din computer skal også have installeret CSP software og linket til det er med i din e-mail eller du før det HER I LINK.

Hvis du har valgt nøglekort, så vil det nøgle blive fremsendt separat med post.

Nøglefil går som udgangspunkt hurtigere end nøglekort.

Du bliver så NemID administrator når du får virksomhedens første medarbejdersignatur og, du kan så som administrator logge ind og oprette efterfølgende medarbejdersignaturer hvis du har behov for det.

Alt sker via NemID selvbetening til erhverv på medarbejdersignatur.dk 


Du kan vælge, om de efterfølgende medarbejdere skal have nøglekort eller nøglefil eller begge dele.

Skal du overdrage din administrator rolle til en anden person, så er der her Link til overdragelse af administrator NemID

NemID på hardware:

Lidt min favorit. Du køber en USB dongle til formålet. Her er anvist hvordan LINK USB
Så kan du logge på som person, uden nøglekort. Er til private

Tag sikkerhedskopi

Når du har installeret nøglefil, så gå ind og tag en sikkerhedskopi. CSP softwaren vil have lagt et program hos dig der hedder NemID og her kan du skifte adgangskode, slette og tage sikkerhedskopi. Gør det, og opbevar den et sikker sted, ikke på samme computer da den jo så forsvinder hvis computeren bryder ned.

Rettigheder i skat og hos virk.dk:

Du skal så logge på www.skat.dk og sikre dig du har alle de rettigheder du skal bruge, indberetning af moms mm. Du ser i øverste bjælke punktet PROFIL som du trykker på, og så ser du i højre siden RETTIGHEDER du kan klikke på:


 

Du ser så hvilke rettigheder du kan tildele dig - eller dine medarbejdere.

Ligeledes skal du logge på med signaturen på www.virk.dk og så ser du dit firmanavn og under det, punktet BRUGERADMINISTRATION. Også her kan der være ting at udfylde, kontakt personer og igen - rettigheder.

Det lyder som en slem omgang, men det er som ikke så slemt når først du kommer igang.


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+


mandag den 31. juli 2017

Fravalg af revison

Lad os starte med reglerne for, hvornår man som selskab kan fravælge revision:

Betingelser for fravalg af revision:

Virksomheder og selskaber kan fravælge revision, hvis de to regnskabsår i træk ikke overskrider to af følgende tre størrelser på balancedagen:

  • en balancesum på 4 mio. kr.
  • en nettoomsætning på 8 mio. kr. og
  • et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede på 12 i løbet af regnskabsåret
Fravalg af revision i holdingvirksomheder:

Holdingvirksomheder defineres som virksomheder, der besidder kapitalandele i andre virksomheder og udøver betydelig indflydelse over en eller flere af disse virksomheders driftsmæssige eller finansielle ledelse. 
Betydende indflydelse indtræffer som udgangspunkt, hvis et holdingselskab besidder over 20 % af stemmerettighederne i en anden virksomhed.
Reglerne for holdingselskabers fravalg følge helt samme grænser som angivet for alle andre selskaber.  MEN 
Balancesum, nettoomsætning og antal ansatte beregnes som summen af balancesummerne, nettoomsætningerne og antal ansatte i holdingselskabet, OG i alle de virksomheder, den besidder kapitalandele i og udøver betydelig indflydelse over.
Der kan anvendes to opgørelsesmetoder til bestemmelse af, om holdingselskaber kan fravælge revision (årsregnskabsloven § 110, stk 2 og 3) Fra vejledningen:
§ 110, stk. 2, beregningsmetode: Balancesum, omsætning m.v. fra associerede virksomheder indregnes 100 pct. uanset ejerandel, men interne transaktioner m.v. elimineres. Der foretages fuld eliminering ved transaktioner med associerede virksomheder.
Det betyder kort sagt, at alle interne handler mellem selskaberne IKKE regnes med når man ser på balancesum og omsætning.
§ 110, stk. 3, beregningsmetode: Beregningsmetode ligesom § 110, stk. 2, dog uden eliminering af interne transaktioner. Ved anvendelse af denne mulighed forhøjes beløbsgrænserne for balancesum og omsætning med 20 pct.
Det betyder, at vælger man ikke at se bort fra interne handler men tager disse med i balancesum og omsætning, så forhøjes beløbsgrænserne for disse to punkter med 20% 
Fravalg ved stiftelsen:

Ved stiftelse kan du fravælge revision lige fra start. Gør du ikke det, kan du først fravælge efter første regnskabsår. Det skal fremgå af stiftelsesdokumentet, at virksomhedens årsrapport ikke skal revideres og virksomhedens vedtægter må ikke indeholde bestemmelser om revisionspligt, herunder valg af revisor.

Fravalget af revisionen registreres så automatisk ved anmeldelse om stiftelse af virksomheden hos Erhvervsstyrelsen.
Hvis du fravælger revision ved stiftelsen skal du dog være opmærksom på, at den første årsrapport vil blive underlagt revisionspligt, hvis virksomheden overskrider to af de tre ovennævnte størrelser ved udløbet af det første regnskabsår.
Fravalg efter det første og efterfølgende regnskabsår

Fravalg af revision kræver, at
  1. Fravalg af revision er vedtaget på virksomhedens ordinære generalforsamling,
  2. Virksomhedens vedtægter ændres, så de ikke indeholder bestemmelser om revisionspligt, herunder valg af revisor,
  3. Det oplyses i ledelsespåtegningen til årsrapporten i dét år, hvor der træffes beslutning om at fravælge revision for de kommende år, at det er besluttet at fravælge revision
  4. Ledelsen erklærer i ledelsespåtegningen til årsrapporten for indeværende regnskabsår, at betingelserne for at kunne fravælge revision, er opfyldt.
Indeholder virksomhedens årsrapport ikke en ledelsespåtegning, skal oplysningerne, jf. punkt 3 og 4, gives i ledelsesberetningen.
Virksomheden skal anmelde fravalget af revisor og indsende de tilrettede vedtægter til Erhvervsstyrelsen. Generalforsamlingsprotokollatet skal vedlægges sammen med de ændrede vedtægter.
Fortsættelse af fravalg af revision
Virksomhedens ledelse skal hvert år i ledelsespåtegningen eller ledelsesberetningen erklære, hvorvidt betingelserne for at kunne fravælge revision er opfyldt.
Selve fravalget af revision af årsregnskabet for de kommende år, skal kun gives i det årsregnskab, som fremlægges og godkendes på dén ordinære generalforsamling, hvor der træffes beslutning om fravalg af revision af kommende årsregnskaber. 
Uanset man har fravalgt revision skal der revideres hvis størrelsesgrænserne alligevel overskrides.
Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

Søg i denne blog