mandag den 8. januar 2018

Selskabsloven - Ændringer på vej



Der arbejdes på ændringer i selskabsloven. Lovforslaget forventes fremsat til marts 2018 og, hvis det vedtages, forventes det i kraft 1. juli 2018. Her link til Beierholm

Der arbejdes sideløbende i flere sammenhæng på gennemgang af Iværksætterselskaber IVS forhold, herunder kapitalstørrelse ved stiftelse og evt. ændringer til imødegåelse af de alt for mange tvangslukninger af IVS m.m. Om dette kan indarbejdes i lovforslaget må vi afvente og se, det virker ikke rigtigt til det.


Lovforslaget synes i alle tilfælde at ville indeholde:

Nedsættelse af kapitalkrav til Aktieselskaber fra 500.000 kr til 400.000 kr.

Erhvervsstyrelsen mener det vil lette muligheden for ny-etablering af A/S samt til at omdanne ApS til A/S, herunder IVS ormregistreringer til ApS og videre til A/S.

Med mindre der kommer nyt til, kan IVS dog kun omregistreres til ApS, og det vil så siden være ApS der omdannes til et A/S.

Omregistrering af IVS til ApS kræver erklæring fra godkendt/autoriseret revisor i forhold til kapitalens tilstedeværelse (selskabslovens pkt 357 c stk 2)

Omdannelse af anpartsselskab til aktieselskab kræver så i sin tur stadigt erklæring fra godkendt/autoriseret revisor (selskabslovens § 319)

I lovforslaget virker det nyt, at man ved omregistrering fra IVS til ApS kan indskyde andet end kontanter (aktiver som apportindskud) - dog stadigt via erklæring/vurderingsberetning fra godkendt /autoriseret revisor.

Erhvervsstyrelsen beskriver det som en "præcisering" og det må pege på, at dette hele tiden har været gældende. 

Der kan indskydes aktiver ved vurderingsberigtigelse fra revisor som apportstiftelse i eksisterende IVS for omregistrering. Er kapitalen alene 1 krone og opskrivningsreserven er 0 kr, så kan der ved godkendt indskydelse af aktiver for 49.999 kr omregistreres til ApS
(ganske som man fra starten kunne have stiftet ApS hvis man havde disse aktiver fra start)


Det nedsatte kapitalkrav til A/S vil give disse mulighed for at nedsætte kapitalen helt efter de bestående regler. 

Endeligt indeholder ændringerne forhold omkring register for reelle ejer.

Idag skal selskaber først stiftes og registreres, og først derefter kan reelle ejere registreres.

Det er naturligvis en åben ladeport til forglemmelser, og jeg har ved flere møder med jurister i styrelsen slået kraftigt til lyd for, at ALLE registreringer, legale ejere, reelle ejere mm skal ske direkte i registreringen, ligesom jeg gerne så, at der var meget klare procedurer for at huske stiftere på lovpligtige forhold omkring momsregistrering, oprettelse af erhvervskonto som Nemkonto i bank, lovpligtig arbejdsskade forsikring samt tilmelding af en E-mail adresse der jævnligt checkes - til selskabets lovpligtige digitale postkasse..

Alt det netop for at undgå, at selskaber unødigt sendes til tvangsopløsning.

Lovforslaget indeholder så netop også mulighed for, at selskabsstyrelsen skal kunne sende selskaber til tvangsopløsning, hvis der ikke registreres reelle ejere. Det har mange ment var tilfældet allerede idag, men den mulighed foreligger faktisk ikke, før dette forslag forventligt vedtages.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

fredag den 5. januar 2018

Inkasso og rykkergebyrer




Der er mange der har problemer med inkasso, eller føler deres inkasso selskab yder dårlig service. Der er både gode og mindre gode inkasso selskaber, men ofte ligger fejlen i manglede viden hos den der sender et tilgodehavende til inkasso. 

LAD OS FØRST SE HVAD DU KAN GØRE FOR IKKE AT BRUGE TOMME KRÆFTER PÅ AT RODE MED INKASSO:
  1. Send IKKE til til inkasso hvis din kunde har protesteret imod din regning. Det er ikke sådan, at alle protester gør inkasso umuligt, for er det alene formålet, at forhindre noget sendes til inkasso, så holder en sådan protest ikke, MEN: Er der en rettidig protest, så vil inkasso generelt ikke være vejen.
  2. Lav supertydelige og korte skriftlige aftaler. Beskriv helt tydeligt hvad der skal leveres og hvornår. Jo mere klar aftale, jo lettere at afgøre, om en protest kan være helt urimelig.
  3. Lav ikke mundtlige aftaler eller aftaler via SMS, facebook osv - Lav en egentlig skriftlig aftale
  4. Få aftalen bekræftet af din kunde, via email eller tilsvarende. Kunder der ikke vil bruge tid på at bekræfte en klar kontrakt, er ofte kunder du skal holde dig fra.
  5. Vær lydhør overfor, om din kunde faktisk kan have ret i en protest og ret op på fejl
  6. Ved tvivl, overvej kompromis hvor du og kunden mødes et sted på midten.
  7. Har du udført korrekt arbejde eller leveret korrekt vare til tiden efter den indgåede aftale og kunden så ikke betaler, SÅ må du gå efter inkasso. En del kunder betaler så allerede når besked om, at sagen nu overgives til inkasso, alene for ikke at blive noteret i f.eks. RKI 
  8. Kreditvurder din kunde. Det er ikke en god ide at give større kredit til nogen, du ikke kan se regnskaber på og f.eks. ikke til nye selskaber med måske kun 1 krone i selskabskapital. Sig hellere nej til en tvivlsom ordre eller bed om forskudsbetaling eller aftal delbetalinger efterhånden som du udfører arbejdet.

Her har du i kort form de minimumkrav der skal være overholdt for at oversende til inkasso:

  • Du har sendt mindst én rykker, der opfylder lovgivningens krav om 10 dages betalingsfrist.
  • Fristen for betaling er overskredet
  • Den sidste rykker indeholder et inkassovarsel
  • Debitor (skyldneren) ikke er uenig i, at han skylder dig penge eller i gældens størrelse.

RYKKERGEBYR REGLER:


Første rykker må sendes straks efter den dato du har angivet som forfaldsdato og, du må opkræve rykkergebyr lige fra første rykker.

Herefter gælder
  • Du må opkræve op til 100 kroner (momsfrit) pr. rykker
  • Du må maksimalt opkræve gebyr for tre rykkere pr. faktura
  • Du skal give en betalingsfrist på minimum ti dage for hver rykker, hvis du opkræver gebyr

De lidt "langhårede" regler for inkasso fremgår bla.a. af inkassolovens § 10 og 11:

§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en påkravskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3 nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.
Stk. 2. I påkravskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.
Stk. 3. I påkravskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger, hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravskrivelsen.
§ 11. Uanset § 10 kan der iværksættes retslige skridt mod skyldneren med henblik på inddrivelse, i det omfang overholdelse af denne bestemmelse vil medføre en nærliggende risiko for, at fordringen ellers ikke vil kunne inddrives.


Hele Inkassoloven kan læses i DETTE LINK 

DU BØR ALTID HENVENDE DIG TIL ET SELSKAB, DER ER AUTORISERET TIL AT GENNEMFØRE INKASSO, MEN HER ER LIDT GENERELLE REGLER.

Her er lidt om hvorledes en inkasso generelt skal gennemføres, og hvordan man  må kontakte private personer i forbindelse med inkasso, nemlig:

  • Du skal inden du overgiver noget til inkasso have forholdt dig seriøst til eventuelle indsigelser fra den der skylder dig penge, og have svaret på disse
  • De skridt du foretager dig ved inkassohandling skal foretages så "lempelige som muligt"
  • Du må kun lade faktisk forfaldne beløb inkassere.
  • Skulle skyldner komme under gældssanering, konkurs eller tilsvarende, så skal du indstille inddrivelsen via inkasso.
  • Din inkasso må ikke offentliggøres, heller ikke ved at du skriver INKASSO uden på kuverten eller på anden måde der kan hænge skyldner ud så tidligt i processen.
  • Du må ikke i en inkasso true med at nu ryger sagen til fogedretten, med mindre der f.eks. ER underskrevet et forlig, en skyldnererklæring, oprette et gældsbrev eller tilsvarende.
  • Derimod må du foretage indberetning til et debitorregister så som f.eks. RKI hvis skyldner IKKE har gjort indsigelse imod kravet, uanset indsigelse måtte være givet skriftligt eller mundtligt. Er der gjort indsigelse, er det ikke en simpel inkasso og der må ikke indberettes.
  • Personlig henvendelse til privatpersoner som skyldnere må kun ske hvis skyldner selv har anmodet om det, eller skylder træffes på offentlige steder - eller på skyldners bopæl i hverdage mellem 08:00 og 21:00 og lørdage fra 8:00 til 16:00.Juleaftensdag, nytårsdag og Grundlovsdag er undtaget og, du må ikke  henvende dig på skyldners arbejdsplads.
Der er inkasso selskaber der kører betalt inkasso, hvor man ofte har aftale om en række services og hvor man betaler inkassoselskabet penge, hvis ikke skyldner viser sig at kunne betale, og også mange der har en "no cure no pay" ordning, ofte med mindre service og normalt med regler for, hvornår en sag (f.eks ved uenighed) overgår til betalt service.

Det er vigtigt at være opmærksom på disse grænser og, hvis man bliver bekendt med en tvist omkring noget man har sendt til inkasso, at man straks gør inkasso selskabet opmærksom på det, så man kan stoppe en proces, hvis man ikke ønsker at betale for at få sagen ført ved retten.

Er der en uenighed og benytter man advokat/inkassoselskaber til en sådan, så koster det helt generelt. Her KAN man selv føre en del sager ved retten, hvis man har lidt viden om processen og, først og fremmest, har stensikre aftaler der gør, at man ser sagen som helt ligetil for retten. Det kan så, efter visse grænser, køres af en selv som småsag som i DETTE LINK. 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

onsdag den 3. januar 2018

Fradrag for tab på aktier - unoterede og noterede


UNOTEREDE AKTIER:
Unoterede aktier er aktier der IKKE handles via børserne og andre regulerede markeder i EU/EØS, f.eks. også dine egne anparter i eget ApS eller IVS. 
Fradrag på tab af en sådan aktiekapital giver bedre fradragsmulighed end tab på noterede aktier. 
Modsat tab på børsnoterede aktier, så kan skatteværdien af af dine unoterede aktier og anparter modregnes i skat af anden indkomst, f.eks. i din løn indkomst mm. Tabet indgår ikke med det fulde beløb men med det som hedder skatteværdien af tabet.
Skatteværdien beregnes som 27 % af de første kr. 52.900 (i 2018) - dobbelt bundgrænse for ægtefæller, og 42 % af den overskydende del. Det er helt samme procenter der anvendes for positiv aktieindkomst.

Ved beregning af bundfradraget til 27% lægges al aktieindkomst sammen, både fra dine personligt ejede noterede aktier og for de unoterede.
Du er givet klar over, at du ikke bare kan hæve din anpartskapital, men alene må hæve løn med indberetning til skat, eller - når du har fri kapital fra beskattet overskud, via udbytte med indberetning til skat.
Hvis du betaler topskat, så skal du generelt altid først tage løn op til topskattegrænsen og derefter udbytte op til 27%
Det er afgørende, at du er helt klar over, at dine eventuelle tab på unoterede (f.eks. egne anparter) aktier på den måde har klart bedre fradragsværdi, end børsnoterede.
Når det drejer sig om tab på unoterede aktier, får skat IKKE automatisk besked om det, og du skal derfor endeligt selv medtage tabet i årsopgørelsens rubrik 67. Det er en forudsætning, at tabet er endeligt = konstateret ved lukning uanset hvordan eller ved salg. 
Får du ved en fejl lagt et tab ind i rubrik 66 som er til de noterede aktier fra reguleret marked, så vil du ikke kunne få ændret dette, hvis du først opdager det efter det tidspunkt hvor skatten fra tidligere år kan ændres. Generelt 1. maj det fjerde år efter.
NOTEREDE AKTIER:
Jeg forholder mig her til aktier anskaffet efter 2006 da der er lidt undtagelser for aktier erhvervet inden.
Handel med noterede aktier, f.eks. danske eller udenlandske aktier i børsnoterede selskaber er siden 1. jan 2010 blevet indberettet af bankerne til skat, således, at SKAT selv kan beregne din fortjeneste og tab. Aktier anskaffet inden, man man selv i skats system indlægge med antal og kurs.
Det er så blot din pligt at kontrollere, at tallene står korrekt i rubrik 66. Du skal opgive dit tab og SKAT på på din årsopgørelse i rubrik 66 hvis ikke den allerede er korrekt udfyldt. 
Udbytte af forskellig karakter skal ind i rubrikkerne 62, 63, 65 og 68. 
Det er en forudsætning for fratræk af tab på aktier fra reguleret / noteret marked, at skat har fået oplysninger om dine akter - fra 2010 som nævnt via banken og ellers ved at du selv indlægger dem i skats system
SKAT trækker automatisk tabet fra i aktieudbytter og gevinster ved salg - dog kun i aktieudbytter og gevinster, der er aktieindkomst og vedrører aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked.
Du kan kun fratrække tab på aktier, optaget til handel på et reguleret marked, i andre aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked. 
Hvis dit tab er større end det samlede beløb af dine aktieudbytter og gevinster (kaldet aktieindkomst), får du fradrag for det resterende tab i denne rækkefølge:
Det tab der ikke kan rummes i aktieindkomst trækkes dernæst først fra i din samlevende ægtefælles aktieudbytte efter fradrag af dennes tab og
Yderligere overskydende tab bliver overført til de efterfølgende år til automatisk modregning i gevinst, først hos dig selv og dernæst hos evt. ægtefælle.
Kan tabet rummes i udbytte/gevinst, kan der ikke overføres til senere år.
I aktieskatten for udbytter og gevinster udgør 27 procent i af de første 52.900 for 2018 i aktieindkomst og 42 procent af aktieindkomst derudover. Der er som nævnt dobbelt fradrag for ægtefæller (105.800 for 2018)
Private beskattes som udgangspunkt kun af udbytter og fortjeneste ved handel modsat selskaber.
Investeres gennem et selskab, beskattes dette som lagerskat = årets gevinster/tab uanset aktien beholdes, og dermed beskattes dette med 22% OG jo derefter med de 27% / 42% før pengene kan komme i egen lomme. Det er derfor oftest ikke smart at investere aktier via selskaber.



SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

fredag den 15. december 2017

Julefrokost


Der er fuldt fradrag for selve udgiften til Julefrokost for personale og deres ægtefælle/ledsager - hvis der er tradition for disse deltager i den type arrangementer. Momsens fradrag ser du længere nede.

Der er ikke fradrag for en Julefrokost for ejer uden ansatte - og dermed heller ikke anledning til at invitere ægtefællen på fradragsberettiget bespisning til Jul

Ejer må dermed gerne være med i fradraget, hvis en Julefrokost omfatter alle ansatte.

Deltager der samarbejdspartnere = ikke ansatte, skal dette behandles som repræsentation. 

Der deles forholdsmæssigt i forhold til antallet.

Dersom der er behov for overnatning i forbindelse med arrangementet, er der fradrag for denne efter reglerne om hotelfradrag - husk at det enten skal være tydeligt at morgenmad ikke er med i betalingen, eller at denne fremgår separat, da momsen ellers ikke giver fradrag.

Er der brug for mere end en overnatning - kan det være klogt at få bindende svar fra skat inden.


Momsmæssigt afhænger fradrag af hvorvidt det er personale eller forretningsforbindelser og, af om arrangementet afholdes i egne lokaler eller ude i byen.



Lejes der borde, stole mm - er der momsfradrag for dette.

SKAT giver et par eksempler på hvornår der beskattes, og hvornår ikke i I LINK HER


God fest.
---------------------

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

Gode Julegaver kan være Iværksætterbøger - Nederst mine egne 8 bøger hvor du kan se indholdsfortegnelse

HUSK AT CHECKE DEN GRATIS: INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S



mandag den 11. december 2017

Kan Cryptovaluta som Bittcoins - BTC -erstatte bankkonto

Det helt korte og klare svar er et stort NEJ

Dette er ikke for og imod kryptovaluta eller bitcoins om I vil, men alene, om de på kortere sigt kan erstatte almindelige bankkonti.

Som almindelig, farlig - men i høj grad også "potent" investering, er de helt anderledes spændende, for de som vover det i dag - men vær, også som privat investor opmærksom på faldgrupperne og SKAT er meget aktive med regninger til over 300 personer for BTC transaktioner udløsende mere end 58 mio i krav fra 2019 til 2021 LINK

Fra 2024 skal alle crypto udbydere dele indeståender og transaktioner for alle kunder med landenes skattevæsener. I kraft i DK formentlig fra 1/1-25

Der mange årsager til at de ikke afløser banker og transaktioner i helt almindelige handel i større omfang. i alle fald slet ikke på kort = nogle få års sigt.

  • Man må ikke bogføre og føre regnskab i andet end officiel valuta
  • Modtager man betalinger enkeltvis i kryptovaluta BTC vil det generelt ses som en privat hævning, så man må bogføre salget i f.eks. DKK og så lave privat hævning så man privat tager BTC og giver firmaet DKK i stedet. Det kan gøres i personlig virksomhed vil normalt være farligt med privat hævning i selskabsform med mindre BTC handel er en del af selve firmaets egentlige formål.
  • Ingen BTC børser eller wallets kan i dag fungere som NEMkonto som jo er lovkrav for alle CVR registrerede, så erstatte banken på det område kan de slet ikke. Moms f.eks. kan ikke modtages retur i en BTC wallet eller konto
  • Der er generelt meget høje gebyrer ved at tage imod og veksle BTC - og i mange fald sågar opbevare disse. Der er høje gebyrer, ligesom kursskæring = den platform du handler på giver dig en dårligere kurs end den officielle, koster penge.
  • Det tager generelt lang tid at overføre. Fra DK kan banker overføre dag til dag, inden for EU dag til dag eller næste dag og BTC tager overordnet meget længere tid, specielt hvis man ikke vil ind i yderligere gebyrer. Det bliver derfor næppe aktuelt til almindelige mindre handler. Virkeligheden viser også, at mellem virksomheder bruges crypto meget lidt til handel, og fra virksomhed til private, i hovedsagen via andre aktører som www.coinfy.dk eller tilsvarende.
  • Det samlede strømforbrug ved at producere BTC og anden kryptovaluta ekstremt højt om kan være fremtidig hindring.
  • Volatiliteten trækker meget ned, da de kæmpestore svingninger, ofte 10-20% inden for timer, gør det meget risikabelt for almindelig handel at modtage f.eks. BTC. Det går ikke at sælge en T-shirt for 80 kroner og så kun få 60 kroner ind. Det kan helt almindelig forretningsdrift sjældent basere sig på, uanset der jo også bestemt ER stigninger, blot alt for ustabilt.

På plussiden tæller, at mange kan have vanskeligt ved bankkonti, og dermed kan tiltrækkes af cryptovaluta, ligesom de store stigninger der i alle fald frem til december 2017 har kunne konstateres - fulgt af meget store fald, og så med visse stigninger igen her i 2019, kunne udligne vekselgebyrer, hvis man ikke veksler (dog generelt ikke kontogebyrer og kursskæring)

En anden plus side er, at cryptovaluta i større og større omfang indgår i regulerede former, hvor f.eks. bitcoin børser fuldt deltager i hvidvask arbejdet og overholder hvidvasklov, samt at man en del steder, uden problem og med kort frist, kan overføre fra f.eks. bitcoinbørs til almindeligt kreditkort.
Der opstår også hele tiden nye former for Crypto, dog er en del af de nyere nok så meget baseret på underliggende aktieindeks.

Kina og SydKorea har allerede sat skarpe restriktioner ind over for handel med cryptovaluta, og det er en del af forklaringen på kursfaldet i starten af 2018. Samtidigt kommer EU nu med lovkrav der fører BTC og anden cryptovaluta ind under hvidvask-krav, hvilket betyder at EU landes formidlere skal kontrollere og kende alle der handler. Mere om det - godt forklaret her i link fra Horten Advokatpartnerskab


Netop den manglende regulering er en hæmsko i myndigheders godkendelse, men kommer der egentligt regulerede forhold i branchen inden for flere kryptovalutaer, så vil der også blive åbnet for langt lettere anvendelse.
---------------
Dette er ikke et indlæg mod kryptovaluta - som investering og til lidt handler her og der, hos de relativt få der modtager BTC direkte i varehandler, eller modtager BTC via f.eks. "Coinify" er det spændende og at Kryptovaluta og hele teknikken vil kunne være del af fremtiden er givet korrekt. Det bliver dog næppe de her tidlige version af dem, som ender med at slå igennem, og mining/skabelse af BTC skal også gøres langt mindre strømkrævende, da selve det udgør et både økonomisk og miljømæssigt alvorligt problem.

Husk også, at hvis du mister din kode til din wallet - så er der ikke skattefradrag for tabet (som i princip ikke er endeligt konstateret). SKM2018.104 SR Ved evt hacking og snyd, skal der også mange sikre beviser til, og generelt bindende svar fra SKAT, hvis du skal have fradrag.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

 

søndag den 10. december 2017

Nye 2018 priser for dankort

Nets ændrer online priserne for brug af dankortet fra 1/2-2018

Der er tale om en prissænkning på de små transaktioner under 450 kr men priserne for transaktioner derover vil opleve en forhøjelse - op til dog maksimum 2,50 krone ialt.

Hvor det tidligere var en trappe er det nu enklere, nemlig 0,54 kr og så 0,19% af værdien af transaktionen, med et loft på 2,50 kr.

Formålet er en tilpasning, hvor nye betalings-former ellers kunne være billigere for de små transaktioner under 450 kr og er dermed en besparelse for butikker og shops med de mindre transaktioner.

Antalmæssigt ligger rigtigt mange transaktioner i 0 - 450 kr intervallet, så deres beregninger viser, at det antal mæssigt er ca 80% af alle transaktionerne der falder i gebyr, mens de større transaktioner så skal dække det ind.

Her er Nets egen grafik over tidligere og fremtidigt gebyr efter 1/2-2018. 

kilde Nets

Det er vigtigt at huske, at fra 2018 må butikker og online shops ikke vælte gebyret over på kunden ved betaling i checkout. Dette er gennemgået mere HER I LINK.

Webshops må dog gerne søge at styre kunden mod lavest gebyr, og her f.eks. for de mindre transaktioner, tilbyde en rabat på selve varen, hvis kunden vil anvende dankort.


Hvis man indfører "Dankort Secured By Nets" - bortfalder indsigelsesgebyret, som tidligere var på 200 kr.


Her LINK til DANKORT PRISER FOR FYSISKE BUTIKKER

Og her er LINK til DANKORT PRISER FOR ØVRIGE HANDEL FRA 1/2-2018

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:
Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB  - En begynderbog om regnskab og bogføring - givet god for mange andre end begyndere også.

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 ”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+


torsdag den 30. november 2017

Webshop + butik slut med at lade kunderne betale kortgebyret


Det nye betalings service direktiv - "Payment Service Directive 2" PSD2 vedtaget i EU bliver nu del af dansk lov fra 1. januar 2018.

Samme lovgivning gælder i øvrige EU lande som udgangspunkt.

Det har hidtil været ret almindeligt, at forretninger og webshops lagde det kortgebyr som kortudbyderen pålagde ved betaling med betalingskort, over på den kunde der købte ved hjælp af det pågældende kort.

De nye PSD2 regler betyder, at fra 1/1-2018, må butikker og webshops IKKE længere lægge kortgebyret over på privatkunder. Anvendes et firmakort, må gebyret fortsat "væltes" over.

Det kunne umiddelbart se ud som om, det nu for en butik bliver helt ligemeget om kunden vælger at benytte et dyrere kort eller et gebyrbilligt dankort. Det er dog ikke rigtigt tilfældet.

Du må godt nok ikke opkræve kortgebyr, men du må gerne opkræve et administrationsgebyr eller tilsvarende, for at dække dine omkostninger ved en ordre eller mere specifikt, en betaling.

Denne opkrævning skal du bare selv have med i DIN pris, modsat tidligere, hvor kortgebyr som udgangspunkt blev opkrævet via betalingen, når kortholderen indtastede sine data, efter at have valgt kort type.

Der hvor du så kan opmuntre til brug af et billigt kort, som f.eks. Dankort er, ved at du gerne må give en rabat på den betalingsform du helst dine kunder benytte.

Det betyder formentlig, at du i ordreprocessen skal give din kunde valget mellem betalingsformer (f.eks. Dankort, Visa, Master osv) og ud fra hver angive hvilket rabat du vil give kunden i f.eks. %/kroner, ved valg af de forskellige kortformer.

Derved kan du stadigt give kunden en rabat ved f.eks. Dankort, der netop dækker det som du sparer i kortgebyr ved, at kunden vælger dankortet som betaling frem for et dyrere Visa/Master mm.

Rabatten kommer således på varen - inden du sender kunden videre til betailing med den valgte form.

Den egentlige forskel er, at gebyret ikke længere først må komme som del af betalingen, men at du altid skal betale kortgebyret men, at du må vælge at give en rabat på varen, i forhold til det kort kunden inden overgang til betalingsmodulet angivet at ville betale med.

Har du kun "dyre" betalingsmuligheder så vil du fra 1/1-2018 altid selv bare skulle tage disse gebyrer på din "butik".

Forbuddet findes i Lov om Betalinger i § 121 stk 2 (fuldt lovlink her) med teksten

Hvis kortet derimod er udstedt uden for EU/EØS må både private betalingskort og firmakort surcharges. Såkaldte trepartssystemer som American Express er undtaget forbuddet mod surcharging, så de kan fortsat surcharges.
Jeg har talt med en gateway som vil sikre at der kan skelnes og lægges gebyr på for de udenlandske, men også med en anden der ikke vil skelne men skære alle den type kort over én kam og "æde" gebyret.

Stk. 3. Betalingsmodtageren må ikke opkræve gebyrer for anvendelse af betalingsinstrumenter, for hvilke interbankgebyrerne er reguleret i kapitel II, i interbankgebyrforordningen, og for de betalingstjenester, på hvilke Europa-Parlamentets og Rådets forordning af 14. marts 2012 (EU) nr. 260/2012 om tekniske og forretningsmæssig krav til kreditoverførsler og direkte debiteringer i euro og om ændring af forordningen (EF) nr. 929/2009 finder anvendelse.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB  - En begynderbog om regnskab og bogføring - givet god for mange andre end begyndere også.

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

 ”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

mandag den 30. oktober 2017

Ny konto i banken


Jeg søgt at samle mine bedste råd, om hvordan du skaffer dig en ny bankforbindelse i kort form:

1: Først kan vi konstatere:
  • Selskaber SKAL have erhvervskonto
  • Personlig virksomhed KAN bruge personlig konto, men CVR nummer SKAL tilknyttes som Nemkonto senest inden første udbetaling fra f.eks det offentlige. Dette kan ikke gøres uden bankens godkendelse, da banken ellers kan nægte en at benytte kontoen
  • Banker må nægte at udstede erhvervskonti og nægte at tilknytte CVR til personlige konti. Der er kun krav om bankkonto til personligt brug.
  • 1/10 2017 kom henstilling fra erhvervsministerium og finans Danmark til, at banker stiller konti til rådighed for nye CVR. Der er dog ikke forbud mod, at banker takker nej hvis de anser projektet for alt for risikofyldt og heller ikke andet om pris, end bankerne skal søge at prissætte rimeligt og endeligt, de må gerne stille en konto til rådighed med kun et hævekort (visa elektron f.eks.) og forbyde, at webshop tilknytning til betalingsløsninger kan ske og forbyde til knytning til automatisk PBS betaling. Med andre ord, en konto der er meget lidt anvendelig, men dog en konto til f.eks. selskabskapitalen og almindelige bankoverførsler. 
  • Der er her primo 2022 tale om lovforslag der skal forpligte banker i højere grad til at give ja til alle erhvervskonto. Det er dog med det forbehold, at de stadigt skal takke nej, hvis ikke de anser det for muligt at garantere de kan overholde deres forpligtelser i forhold til hvidvaskloven. Der bliver så nok en ankemulighed og prisen vil givet også svare til det banker kan sandsynliggøre, i forhandlinger ellen FinansDanmark og ministeriet, er rimeligt for den service. Evt, nok en ret begrænset konto fra start.

2: Set ned bankens øjne:

Banker er forretninger som alle andre og skal tjene penge til aktionærerne OG det offentlige kræver generelt de skal polstre sig yderligere = have flere penge på kistebunden.

Banken tjener ikke på at du har penge stående hos dem. Tværtimod skal de betale nationalbanken for at have dine penge stående. 

Det koster derimod banken penge for hver konto de skal drive. Til IT, lokaler, personale mm, og erhverv, der ofte har langt flere transaktioner end personlige konti, giver mere arbejde end personlige konti.

Banker skal også indberette til skat både for person og så ved erhverv tilsvarende. 

Dertil kommer, at bankerne har meget store krav på sig til at lave en fuld hvidvask gennemgang af hele dit projekt, baggrunden for det, din økonomi og den fremtidige økonomi i firmaet. Det er oplysninger de skal gemme i store databaser og regelmæssigt checke op på. Bankerne har store personaleomkostninger på den konto.

Banker har også en vis naturlig skepsis overfor personer der vil drive virksomhed, uden selv at have hånden på bagepladen.

Banker takker generelt nej til alle der står i kreditorregister RKI, da disse personer allerede har beviste at de kan tabe en masse penge for andre og - deres økonomi  er langt mere uforudsigelig.

Banker har frygt for visse brancher, mere end andre, og stiller derfor ofte større sikkerhedskrav. Det kunne være alt fra ny Café til pornobutik, kiosk, import af varer der er kendt for mange kopivarer o.l.

Banker taber penge på erhvervskunder, selv uden at have bevilget lån. Ved cash-back (når en webshop kunde f.eks. returner varer og skal have pengene tilbage) så er det banken der skal betale kunden pengene, hvis ejeren har tømt sin konto løbende.

Tilmelder et firma moms til automatisk momsbetaling, så sker denne uden banken ser det først og trækker derfor let konto i minus.

Med et hvert almindeligt kreditkort kan enhver konto let trækkes over.

3 Hvad gør man så for at få en konto?

Først og fremmest skal man gøre op med sig selv, om man mener at kunne skabe forståelse med økonomer og bankfolk, eller om man rent ud sagt, måske kører sur, når man synes der er for mange spørgsmål.

Er man i tvivl, så bør man enten se sig om i netværket efter nogen, som har gode bankkontakter og virker til at kunne klare en god kommunikation, eller - betale en bogholder/revisor for at gå med i banken.

Tag personlig kontakt - ikke bare en e-mail

Udarbejd en lille forretningsplan og et budget  der kan vise hvad det er, du har for planer og, som banken kan blive del af. Du kan læse mere om forretningsplan og budget her I LINK - de vil være nyttige i alle fald

Forklar tydeligt hvad du selv byder ind med, enten i form af penge, eller hvis du kan arbejde for dit projekt uden at skulle bruge løn i en periode. Banken gennemskuer let, hvis du siger du ikke behøver løn, for de vil forvente at komme til at kende din privatøkonomi,

Regn med, at du derfor skal starte i din egen personlige bank. Der får du langt lettest en ny erhvervskonto og får du nej, så skal du regne med, at du nok skal flytte det private med over til en anden bank.

Det  koster idag næsten altid penge at oprette en egentlig erhvervskonto eller få CVR nummer tilknyttet en personlig konto. 

Prisen svinger fra bank til bank, og der kan være studierabat eller rabat for "storkunder" osv, men regn med fra 1.500 kr til 5.000 kr for stiftelse og ofte mellem 250 kr og 300 kr per kvartal for drift af netbank/kreditkort. Tag en rolig forhandling om prisen.

4: Dette skal du regne med at have forbedret og have med til banken:

Kort beskrevet har vi hvidvaskloven som sætter minimum for det banken SKAL indhente oplysning om:

  • Sikker identifikation (ofte både kørekort og sygesikring) for samtlige ejere
  • Hvor kommer pengene fra? (ofte krav om personlig årsopgørelse fra skat mm)
  • Forstå formålet med kontoen (ofte forretningsplan)
  • Forstår omfanget med det forventede forbrug (oftest budget)
Bankerne kan ofte i dag, hvis de får din tilladelse, indhente oplysninger om din privatøkonomi, løn oplysninger o.l. fra et system der hedder E-skat-data.

Jo mere forberedt du selv er og jo bedre materiale du kan give banken på forhånd, jo lettere er det at skabe det tillidsforhold som I skal leve godt med fremover.

5: Personlig hæftelse:

I personlig virksomhed der hæfter du jo automatisk personligt overfor banker og alle andre, men i selskabsform skal du som udgangspunkt forvente, at der vil være krav til at du (og evt. andre ejere) skal stille op som personlig sikkerhed. Det sker ved at underskrive en "selvskyldnerkaution"

Her går en del i baglås, idet de mener at de jo netop stifter selskab for at undgå personlig hæftelse, men så må man nok forstå at så vil banken jo heller ikke hæfte for noget.

Udgangspunktet må være, at siger man nej til selv at ville tage det ansvar, så får man et nej fra banken.

Banken vil mene, at når du står og siger, du IKKE kommer til at trække over og banken IKKE skal låne dig penge og banken IKKE har nogen risiko, ja så ville der jo heller aldrig være en risiko ejerne, ved at påtage sig den personlige risiko over for banken.

Eneste plausible forklaring på et nej set med bankens øjne vil jo være, at du jo faktisk godt ved der kan komme tab på det du nu beder banken stille op for.

KONKLUSION:

Langt de fleste der stifter firma får uden større problem en bankkonto. Det er relativt få, som af forskellige årsager løber ind i problemer, og ofte er en medvirkende årsag, at de går i baglås overfor banken på alt for tidligt et tidspunkt.

Lad være med fra start at se banken som en fjende. Du vil aldrig kunne forhandle godt med en fjende, og forholdet vil hurtigt fattes på samme måde på den anden side af skrivebordet.

Bankerne skal og bør stille erhvervskonti til rådighed - mod en rimelig pris, og desværre jo uden kreditkort og lukket af for betalingsløsninger, så konto alene kan indeholde firmaets penge og betalig alene kan ske ved bankoverførsler når konto er i plus.

Det flest får dog, mod det personlige ansvar i selvskyldnerkation eller personlig virksomhed, ret problemfrit en fuld erhvervskonto. Regn dog med, at år 1 let koster 3 - 5.000 kr, og herefter 1 - 2.000 kr per år.

venlig hilsen John Hannover

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

Søg i denne blog