fredag den 12. januar 2018

Excel er IKKE godt som regnskabsprogram


Der er stadig en del, som benytter EXCEL til deres bogføring. Årsagerne er flere. For nogle handler det om at spare penge og om at en del føler de kan EXCEL rigtigt godt, og ser det som eneste enkle regnskab.

Det ændrer intet ved, at excel absolut ikke er godt til regnskabsprogram, hverken for personlig virksomhed eller som selskab. Det kan være glimrende til budgetter, kontroller, grafer og MEGET andet, men ikke til den daglige bogføring og årsregnskab.

Bogføringsloven som skal overholdes, er lovmæssigt del af de erhvervsretslige love. Manglende overholdelse af bogføringsloven er strafbart og - i groveste fald, op til fængselsstraf.

Skat har ikke egen lov for bogføring - men i bemærkninger til loven fremgår;

ændringer af skatteansættelsen,
  • der understøttet af domstolenes og landsskatterettens praksis kan ske,
  • hvis regler for transaktionsspor og bilag efter bogføringsloven samt skatte- og afgiftslovgivningen ikke overholdes:

SKATS sanktionsmuligheder er beskrevet som:

Det viser jo, helt som det er kendt fra praksis, at brugen af et program (som excel eller andet) der ikke har fuldt transaktionsspor men kan ændres gennem alt tid bagud - understøtter SKAT`s adgang til, at ændre skatteansættelsen. Det vil i sagens natur generelt være i opadgående retning.

Jeg ved godt man kan oprette et utal af formler hvor bogføring sker som dobbelt bogføring i både drift og status, og man kan lave formler til moms MEN

Der er i dag SÅ mange gode regnskabsprogrammer, fra gratis til "ikke dyre" og disse er så langt bedre til at klare dobbeltbogføring.

Dobbeltbogføring = at indtægter og udgifter som udgangspunk t findes i DRIFTSREGNSKABET, mens den ændring i beholding der kommer, når man betaler eller modtager penge mm, sker i STATUS i en og samme bogføring og at hver enkelt bogføring balancerer med lige meget på hver side af kredit debet.

Regnskabsprogrammer er skabt til selv at protestere, hvis nogen bogføres uden er der balance.


Det betyder ikke, at jeg mener, at alle programmer i dag sikrer mod fejl, misforståelser troen på, at noget kan trækkes fra og der er også udgifter som ikke giver fradrag, men regnskabsprogrammer støtter langt bedre korrekt bogføring end EXCEL.

Jeg synes stadigt nybegyndere gør klogt i at få "afluset" regnskabet hos en "kyndig" inden det afleveres. Man kan også, på mange biblioteker, ganske gratis bestille min bog "Introduktion til regnskab"  hjem, ligesom man også for små penge selv kan anskaffe sig den. 
Hvad man vælger er ikke afgørende, men det er altid en god ide, at sætte sig lidt ind i regnskab, selv med de mange automatiske funktioner programmerne i dag har. 

Momssiden er også så langt bedre understøttet i regnskabsprogrammer som direkte selv klarer salgsmoms, købsmoms og har indbygget importmoms ved køb af både varer og ydelser, fra EU og fra uden for

Hermed får man generelt de korrekte tal for angivelse af alle typer moms og programmer angiver normalt også hvis, der skal yderligere tal ind i momsrubrikkerne A B og C.

Det gør EXCEL ikke, og meget få kan lave automatiker der sikrer alt dette.


Endelig har EXCEL ikke nogen tilknytning direkte til bankkonti, webshops, kasseapparat, bilagsscan med og uden automatisk tekst/tal-genkendelse og meget andet, men det er jo mere af ren praktisk karakter.

Transaktionssporet er meget væsentlig ved enhver kontrol. Det er et spor hvor man kan følge sammenhængen mellem alle transaktioner (at det som går i debit drift går i modkonto status kredit, og evt videre fra tilgodehavende til betalt mm)

Kontrolsporet er også langt bedre afdækket af et regnskabsprogram end man nogensinde opnår i EXCEL.

Endeligt sikrer regnskabsprogrammer normalt imod, at brugeren bare sletter posteringer eller ændrer eksisterende, uden dette kan spores i programmet. Det gælder også f.eks. Dinero, hvor der altid laves en sporbar postering, hvis man vælger at slette noget.

Bogføringslovens loven siger lidt om transaktionsspor og kontrolspor:
§ 3. Som regnskabsmateriale anses
1) registreringer, herunder transaktionssporet, jf. § 4, stk. 1,
§ 4. Ved transaktionssporet forstås den sammenhæng, der er mellem de enkelte registreringer og den bogføringspligtiges årsregnskab, skatte- eller afgiftsopgørelse, tilskudsregnskab eller tilsvarende regnskabsopstilling, der skal udarbejdes i henhold til lovgivning.
Stk. 2. Ved kontrolsporet forstås de oplysninger, der dokumenterer registreringernes rigtighed.

Er der orden i transaktions og kontrolspor, så vil man stå langt bedre ved en skattekontrol.

De sikrer, at SKAT ved kontrol kan konstatere, om alle posteringer faktisk er med i regnskabet, og hvad disse er sammensat af. 

Disse "spor" udgør således en vigtig del af den samlede dokumentation for, at udgiften er afholdt korrekt OG dermed undgår man langt lettere, at SKAT selv må ansætte resultater.

SKATS egen krav tekst er også lysende klar:

"Bogføringen skal tilrettelægges og gennemføres efter god bogføringsskik, der passer til virksomhedens art og omfang, samt sikre at bogførings- og regnskabsmateriale ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, eller at der sker fejl og misbrug.
Hvis der ændres i bogførings- og regnskabsmaterialet, skal både det oprindelige indhold og indholdet af ændringen tydeligt fremgå af bogførings- og regnskabsmaterialet."


Det fremgår så også klart af regnskabslovens krav, både før og efter evt. ny lov om digital bogføring:

§6 i Bogføringsloven:

§ 6. Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

Stk. 2. Rettes regnskabsmaterialet, skal såvel det oprindelige indhold som indholdet af ændringen tydeligt fremgå af materialet.

Excel kan ikke overholde bogføringsloven.  F.eks, kan en faktura slettes helt uden spor hvis man ikke "gider" rykke for pengene - og ens kunde har stadigt fakturaen med moms til fradrag. I et regnskabsprogram vil en sådan sletning efterlade spor.
Bilagsrækkefølgen kan ændres med copy/past. - Datering og bilagsnummer superlet ændret osv - og alt det vil kunne være mod SKAT´s regler og betyde forkastning af et Excel regnskab.

Jeg vil ikke kaste mig ud i anbefaling af det ene eller andet regnskabsprogram. Der er mange der er gode. Der er mig bekendt kun ET som kan benyttes gratis, uanset omsætning og uden tidsbegrænsning, nemlig Dinero, men fælles for alle er, at det generelt er en god ide at benytte betalt version. Den vil give adgang til flere funktioner og support mm.

Mit råd er altid, at med mindre ens bogholder eller revisor specifikt beder en benyttet et bestemt regnskabsprogram så bør man, også for selv at få viden om programmerne, som minimum tilmelde sig to eller tre programmer i den gratis prøveperiode de alle har


Her efter bogfører man i en kort periode alle transaktioner i disse programmer sideløbende. Det ekstra arbejde vil normalt let opveje det sure ved at have valgt et program ikke følte dækkede.

På den måde vil man normalt meget hurtigt vide, hvilket program der bedst dækker de behov man har, og hvilket der bedst passer ens temperament. 


Jeg ville vælge 2 eller 3 mellem:
www,dinero.dk
www.billy.dk 
www.e-conomic.dk
http://www.uniconta.com/da/  
men der adskillige andre fine programmer

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

mandag den 8. januar 2018

Selskabsloven - Ændringer på vej



Der arbejdes på ændringer i selskabsloven. Lovforslaget forventes fremsat til marts 2018 og, hvis det vedtages, forventes det i kraft 1. juli 2018. Her link til Beierholm

Der arbejdes sideløbende i flere sammenhæng på gennemgang af Iværksætterselskaber IVS forhold, herunder kapitalstørrelse ved stiftelse og evt. ændringer til imødegåelse af de alt for mange tvangslukninger af IVS m.m. Om dette kan indarbejdes i lovforslaget må vi afvente og se, det virker ikke rigtigt til det.


Lovforslaget synes i alle tilfælde at ville indeholde:

Nedsættelse af kapitalkrav til Aktieselskaber fra 500.000 kr til 400.000 kr.

Erhvervsstyrelsen mener det vil lette muligheden for ny-etablering af A/S samt til at omdanne ApS til A/S, herunder IVS ormregistreringer til ApS og videre til A/S.

Med mindre der kommer nyt til, kan IVS dog kun omregistreres til ApS, og det vil så siden være ApS der omdannes til et A/S.

Omregistrering af IVS til ApS kræver erklæring fra godkendt/autoriseret revisor i forhold til kapitalens tilstedeværelse (selskabslovens pkt 357 c stk 2)

Omdannelse af anpartsselskab til aktieselskab kræver så i sin tur stadigt erklæring fra godkendt/autoriseret revisor (selskabslovens § 319)

I lovforslaget virker det nyt, at man ved omregistrering fra IVS til ApS kan indskyde andet end kontanter (aktiver som apportindskud) - dog stadigt via erklæring/vurderingsberetning fra godkendt /autoriseret revisor.

Erhvervsstyrelsen beskriver det som en "præcisering" og det må pege på, at dette hele tiden har været gældende. 

Der kan indskydes aktiver ved vurderingsberigtigelse fra revisor som apportstiftelse i eksisterende IVS for omregistrering. Er kapitalen alene 1 krone og opskrivningsreserven er 0 kr, så kan der ved godkendt indskydelse af aktiver for 49.999 kr omregistreres til ApS
(ganske som man fra starten kunne have stiftet ApS hvis man havde disse aktiver fra start)


Det nedsatte kapitalkrav til A/S vil give disse mulighed for at nedsætte kapitalen helt efter de bestående regler. 

Endeligt indeholder ændringerne forhold omkring register for reelle ejer.

Idag skal selskaber først stiftes og registreres, og først derefter kan reelle ejere registreres.

Det er naturligvis en åben ladeport til forglemmelser, og jeg har ved flere møder med jurister i styrelsen slået kraftigt til lyd for, at ALLE registreringer, legale ejere, reelle ejere mm skal ske direkte i registreringen, ligesom jeg gerne så, at der var meget klare procedurer for at huske stiftere på lovpligtige forhold omkring momsregistrering, oprettelse af erhvervskonto som Nemkonto i bank, lovpligtig arbejdsskade forsikring samt tilmelding af en E-mail adresse der jævnligt checkes - til selskabets lovpligtige digitale postkasse..

Alt det netop for at undgå, at selskaber unødigt sendes til tvangsopløsning.

Lovforslaget indeholder så netop også mulighed for, at selskabsstyrelsen skal kunne sende selskaber til tvangsopløsning, hvis der ikke registreres reelle ejere. Det har mange ment var tilfældet allerede idag, men den mulighed foreligger faktisk ikke, før dette forslag forventligt vedtages.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.


SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

fredag den 5. januar 2018

Inkasso og rykkergebyrer




Der er mange der har problemer med inkasso, eller føler deres inkasso selskab yder dårlig service. Der er både gode og mindre gode inkasso selskaber, men ofte ligger fejlen i manglede viden hos den der sender et tilgodehavende til inkasso. 

LAD OS FØRST SE HVAD DU KAN GØRE FOR IKKE AT BRUGE TOMME KRÆFTER PÅ AT RODE MED INKASSO:
  1. Send IKKE til til inkasso hvis din kunde har protesteret imod din regning. Det er ikke sådan, at alle protester gør inkasso umuligt, for er det alene formålet, at forhindre noget sendes til inkasso, så holder en sådan protest ikke, MEN: Er der en rettidig protest, så vil inkasso generelt ikke være vejen.
  2. Lav supertydelige og korte skriftlige aftaler. Beskriv helt tydeligt hvad der skal leveres og hvornår. Jo mere klar aftale, jo lettere at afgøre, om en protest kan være helt urimelig.
  3. Lav ikke mundtlige aftaler eller aftaler via SMS, facebook osv - Lav en egentlig skriftlig aftale
  4. Få aftalen bekræftet af din kunde, via email eller tilsvarende. Kunder der ikke vil bruge tid på at bekræfte en klar kontrakt, er ofte kunder du skal holde dig fra.
  5. Vær lydhør overfor, om din kunde faktisk kan have ret i en protest og ret op på fejl
  6. Ved tvivl, overvej kompromis hvor du og kunden mødes et sted på midten.
  7. Har du udført korrekt arbejde eller leveret korrekt vare til tiden efter den indgåede aftale og kunden så ikke betaler, SÅ må du gå efter inkasso. En del kunder betaler så allerede når besked om, at sagen nu overgives til inkasso, alene for ikke at blive noteret i f.eks. RKI 
  8. Kreditvurder din kunde. Det er ikke en god ide at give større kredit til nogen, du ikke kan se regnskaber på og f.eks. ikke til nye selskaber med måske kun 1 krone i selskabskapital. Sig hellere nej til en tvivlsom ordre eller bed om forskudsbetaling eller aftal delbetalinger efterhånden som du udfører arbejdet.

Her har du i kort form de minimumkrav der skal være overholdt for at oversende til inkasso:

  • Du har sendt mindst én rykker, der opfylder lovgivningens krav om 10 dages betalingsfrist.
  • Fristen for betaling er overskredet
  • Den sidste rykker indeholder et inkassovarsel
  • Debitor (skyldneren) ikke er uenig i, at han skylder dig penge eller i gældens størrelse.

RYKKERGEBYR REGLER:


Første rykker må sendes straks efter den dato du har angivet som forfaldsdato og, du må opkræve rykkergebyr lige fra første rykker.

Herefter gælder
  • Du må opkræve op til 100 kroner (momsfrit) pr. rykker
  • Du må maksimalt opkræve gebyr for tre rykkere pr. faktura
  • Du skal give en betalingsfrist på minimum ti dage for hver rykker, hvis du opkræver gebyr

De lidt "langhårede" regler for inkasso fremgår bla.a. af inkassolovens § 10 og 11:

§ 10. Før der over for skyldneren må iværksættes andre foranstaltninger med henblik på inddrivelse af en fordring, skal der til skyldneren være sendt en påkravskrivelse, der opfylder betingelserne i stk. 2 og 3, og den i stk. 3 nævnte frist skal være udløbet, jf. dog § 11.
Stk. 2. I påkravskrivelsen skal tydeligt angives alle oplysninger, som er nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.
Stk. 3. I påkravskrivelsen skal angives en frist, inden for hvilken skyldneren kan indfri fordringen, uden at der foretages foranstaltninger, hvorved der påføres skyldneren yderligere omkostninger. Fristen skal være mindst 10 dage fra afsendelsen af påkravskrivelsen.
§ 11. Uanset § 10 kan der iværksættes retslige skridt mod skyldneren med henblik på inddrivelse, i det omfang overholdelse af denne bestemmelse vil medføre en nærliggende risiko for, at fordringen ellers ikke vil kunne inddrives.


Hele Inkassoloven kan læses i DETTE LINK 

DU BØR ALTID HENVENDE DIG TIL ET SELSKAB, DER ER AUTORISERET TIL AT GENNEMFØRE INKASSO, MEN HER ER LIDT GENERELLE REGLER.

Her er lidt om hvorledes en inkasso generelt skal gennemføres, og hvordan man  må kontakte private personer i forbindelse med inkasso, nemlig:

  • Du skal inden du overgiver noget til inkasso have forholdt dig seriøst til eventuelle indsigelser fra den der skylder dig penge, og have svaret på disse
  • De skridt du foretager dig ved inkassohandling skal foretages så "lempelige som muligt"
  • Du må kun lade faktisk forfaldne beløb inkassere.
  • Skulle skyldner komme under gældssanering, konkurs eller tilsvarende, så skal du indstille inddrivelsen via inkasso.
  • Din inkasso må ikke offentliggøres, heller ikke ved at du skriver INKASSO uden på kuverten eller på anden måde der kan hænge skyldner ud så tidligt i processen.
  • Du må ikke i en inkasso true med at nu ryger sagen til fogedretten, med mindre der f.eks. ER underskrevet et forlig, en skyldnererklæring, oprette et gældsbrev eller tilsvarende.
  • Derimod må du foretage indberetning til et debitorregister så som f.eks. RKI hvis skyldner IKKE har gjort indsigelse imod kravet, uanset indsigelse måtte være givet skriftligt eller mundtligt. Er der gjort indsigelse, er det ikke en simpel inkasso og der må ikke indberettes.
  • Personlig henvendelse til privatpersoner som skyldnere må kun ske hvis skyldner selv har anmodet om det, eller skylder træffes på offentlige steder - eller på skyldners bopæl i hverdage mellem 08:00 og 21:00 og lørdage fra 8:00 til 16:00.Juleaftensdag, nytårsdag og Grundlovsdag er undtaget og, du må ikke  henvende dig på skyldners arbejdsplads.
Der er inkasso selskaber der kører betalt inkasso, hvor man ofte har aftale om en række services og hvor man betaler inkassoselskabet penge, hvis ikke skyldner viser sig at kunne betale, og også mange der har en "no cure no pay" ordning, ofte med mindre service og normalt med regler for, hvornår en sag (f.eks ved uenighed) overgår til betalt service.

Det er vigtigt at være opmærksom på disse grænser og, hvis man bliver bekendt med en tvist omkring noget man har sendt til inkasso, at man straks gør inkasso selskabet opmærksom på det, så man kan stoppe en proces, hvis man ikke ønsker at betale for at få sagen ført ved retten.

Er der en uenighed og benytter man advokat/inkassoselskaber til en sådan, så koster det helt generelt. Her KAN man selv føre en del sager ved retten, hvis man har lidt viden om processen og, først og fremmest, har stensikre aftaler der gør, at man ser sagen som helt ligetil for retten. Det kan så, efter visse grænser, køres af en selv som småsag som i DETTE LINK. 

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

onsdag den 3. januar 2018

Fradrag for tab på aktier - unoterede og noterede


UNOTEREDE AKTIER:
Unoterede aktier er aktier der IKKE handles via børserne og andre regulerede markeder i EU/EØS, f.eks. også dine egne anparter i eget ApS eller IVS. 
Fradrag på tab af en sådan aktiekapital giver bedre fradragsmulighed end tab på noterede aktier. 
Modsat tab på børsnoterede aktier, så kan skatteværdien af af dine unoterede aktier og anparter modregnes i skat af anden indkomst, f.eks. i din løn indkomst mm. Tabet indgår ikke med det fulde beløb men med det som hedder skatteværdien af tabet.
Skatteværdien beregnes som 27 % af de første kr. 52.900 (i 2018) - dobbelt bundgrænse for ægtefæller, og 42 % af den overskydende del. Det er helt samme procenter der anvendes for positiv aktieindkomst.

Ved beregning af bundfradraget til 27% lægges al aktieindkomst sammen, både fra dine personligt ejede noterede aktier og for de unoterede.
Du er givet klar over, at du ikke bare kan hæve din anpartskapital, men alene må hæve løn med indberetning til skat, eller - når du har fri kapital fra beskattet overskud, via udbytte med indberetning til skat.
Hvis du betaler topskat, så skal du generelt altid først tage løn op til topskattegrænsen og derefter udbytte op til 27%
Det er afgørende, at du er helt klar over, at dine eventuelle tab på unoterede (f.eks. egne anparter) aktier på den måde har klart bedre fradragsværdi, end børsnoterede.
Når det drejer sig om tab på unoterede aktier, får skat IKKE automatisk besked om det, og du skal derfor endeligt selv medtage tabet i årsopgørelsens rubrik 67. Det er en forudsætning, at tabet er endeligt = konstateret ved lukning uanset hvordan eller ved salg. 
Får du ved en fejl lagt et tab ind i rubrik 66 som er til de noterede aktier fra reguleret marked, så vil du ikke kunne få ændret dette, hvis du først opdager det efter det tidspunkt hvor skatten fra tidligere år kan ændres. Generelt 1. maj det fjerde år efter.
NOTEREDE AKTIER:
Jeg forholder mig her til aktier anskaffet efter 2006 da der er lidt undtagelser for aktier erhvervet inden.
Handel med noterede aktier, f.eks. danske eller udenlandske aktier i børsnoterede selskaber er siden 1. jan 2010 blevet indberettet af bankerne til skat, således, at SKAT selv kan beregne din fortjeneste og tab. Aktier anskaffet inden, man man selv i skats system indlægge med antal og kurs.
Det er så blot din pligt at kontrollere, at tallene står korrekt i rubrik 66. Du skal opgive dit tab og SKAT på på din årsopgørelse i rubrik 66 hvis ikke den allerede er korrekt udfyldt. 
Udbytte af forskellig karakter skal ind i rubrikkerne 62, 63, 65 og 68. 
Det er en forudsætning for fratræk af tab på aktier fra reguleret / noteret marked, at skat har fået oplysninger om dine akter - fra 2010 som nævnt via banken og ellers ved at du selv indlægger dem i skats system
SKAT trækker automatisk tabet fra i aktieudbytter og gevinster ved salg - dog kun i aktieudbytter og gevinster, der er aktieindkomst og vedrører aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked.
Du kan kun fratrække tab på aktier, optaget til handel på et reguleret marked, i andre aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked. 
Hvis dit tab er større end det samlede beløb af dine aktieudbytter og gevinster (kaldet aktieindkomst), får du fradrag for det resterende tab i denne rækkefølge:
Det tab der ikke kan rummes i aktieindkomst trækkes dernæst først fra i din samlevende ægtefælles aktieudbytte efter fradrag af dennes tab og
Yderligere overskydende tab bliver overført til de efterfølgende år til automatisk modregning i gevinst, først hos dig selv og dernæst hos evt. ægtefælle.
Kan tabet rummes i udbytte/gevinst, kan der ikke overføres til senere år.
I aktieskatten for udbytter og gevinster udgør 27 procent i af de første 52.900 for 2018 i aktieindkomst og 42 procent af aktieindkomst derudover. Der er som nævnt dobbelt fradrag for ægtefæller (105.800 for 2018)
Private beskattes som udgangspunkt kun af udbytter og fortjeneste ved handel modsat selskaber.
Investeres gennem et selskab, beskattes dette som lagerskat = årets gevinster/tab uanset aktien beholdes, og dermed beskattes dette med 22% OG jo derefter med de 27% / 42% før pengene kan komme i egen lomme. Det er derfor oftest ikke smart at investere aktier via selskaber.



SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" - Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

fredag den 15. december 2017

Julefrokost


Der er fuldt fradrag for selve udgiften til Julefrokost for personale og deres ægtefælle/ledsager - hvis der er tradition for disse deltager i den type arrangementer. Momsens fradrag ser du længere nede.

Der er ikke fradrag for en Julefrokost for ejer uden ansatte - og dermed heller ikke anledning til at invitere ægtefællen på fradragsberettiget bespisning til Jul

Ejer må dermed gerne være med i fradraget, hvis en Julefrokost omfatter alle ansatte.

Deltager der samarbejdspartnere = ikke ansatte, skal dette behandles som repræsentation. 

Der deles forholdsmæssigt i forhold til antallet.

Dersom der er behov for overnatning i forbindelse med arrangementet, er der fradrag for denne efter reglerne om hotelfradrag - husk at det enten skal være tydeligt at morgenmad ikke er med i betalingen, eller at denne fremgår separat, da momsen ellers ikke giver fradrag.

Er der brug for mere end en overnatning - kan det være klogt at få bindende svar fra skat inden.


Momsmæssigt afhænger fradrag af hvorvidt det er personale eller forretningsforbindelser og, af om arrangementet afholdes i egne lokaler eller ude i byen.



Lejes der borde, stole mm - er der momsfradrag for dette.

SKAT giver et par eksempler på hvornår der beskattes, og hvornår ikke i I LINK HER


God fest.
---------------------

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

Gode Julegaver kan være Iværksætterbøger - Nederst mine egne 8 bøger hvor du kan se indholdsfortegnelse

HUSK AT CHECKE DEN GRATIS: INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S



mandag den 11. december 2017

Kan Cryptovaluta som Bittcoins - BTC -erstatte bankkonto

Det helt korte og klare svar er et stort NEJ

Dette er ikke for og imod kryptovaluta eller bitcoins om I vil, men alene, om de på kortere sigt kan erstatte almindelige bankkonti.

Som almindelig, farlig - men i høj grad også "potent" investering, er de helt anderledes spændende, for de som vover det i dag - men vær, også som privat investor opmærksom på faldgrupperne og SKAT er meget aktive med regninger til over 300 personer for BTC transaktioner udløsende mere end 58 mio i krav fra 2019 til 2021 LINK

Fra 2024 skal alle crypto udbydere dele indeståender og transaktioner for alle kunder med landenes skattevæsener. I kraft i DK formentlig fra 1/1-25

Der mange årsager til at de ikke afløser banker og transaktioner i helt almindelige handel i større omfang. i alle fald slet ikke på kort = nogle få års sigt.

  • Man må ikke bogføre og føre regnskab i andet end officiel valuta
  • Modtager man betalinger enkeltvis i kryptovaluta BTC vil det generelt ses som en privat hævning, så man må bogføre salget i f.eks. DKK og så lave privat hævning så man privat tager BTC og giver firmaet DKK i stedet. Det kan gøres i personlig virksomhed vil normalt være farligt med privat hævning i selskabsform med mindre BTC handel er en del af selve firmaets egentlige formål.
  • Ingen BTC børser eller wallets kan i dag fungere som NEMkonto som jo er lovkrav for alle CVR registrerede, så erstatte banken på det område kan de slet ikke. Moms f.eks. kan ikke modtages retur i en BTC wallet eller konto
  • Der er generelt meget høje gebyrer ved at tage imod og veksle BTC - og i mange fald sågar opbevare disse. Der er høje gebyrer, ligesom kursskæring = den platform du handler på giver dig en dårligere kurs end den officielle, koster penge.
  • Det tager generelt lang tid at overføre. Fra DK kan banker overføre dag til dag, inden for EU dag til dag eller næste dag og BTC tager overordnet meget længere tid, specielt hvis man ikke vil ind i yderligere gebyrer. Det bliver derfor næppe aktuelt til almindelige mindre handler. Virkeligheden viser også, at mellem virksomheder bruges crypto meget lidt til handel, og fra virksomhed til private, i hovedsagen via andre aktører som www.coinfy.dk eller tilsvarende.
  • Det samlede strømforbrug ved at producere BTC og anden kryptovaluta ekstremt højt om kan være fremtidig hindring.
  • Volatiliteten trækker meget ned, da de kæmpestore svingninger, ofte 10-20% inden for timer, gør det meget risikabelt for almindelig handel at modtage f.eks. BTC. Det går ikke at sælge en T-shirt for 80 kroner og så kun få 60 kroner ind. Det kan helt almindelig forretningsdrift sjældent basere sig på, uanset der jo også bestemt ER stigninger, blot alt for ustabilt.

På plussiden tæller, at mange kan have vanskeligt ved bankkonti, og dermed kan tiltrækkes af cryptovaluta, ligesom de store stigninger der i alle fald frem til december 2017 har kunne konstateres - fulgt af meget store fald, og så med visse stigninger igen her i 2019, kunne udligne vekselgebyrer, hvis man ikke veksler (dog generelt ikke kontogebyrer og kursskæring)

En anden plus side er, at cryptovaluta i større og større omfang indgår i regulerede former, hvor f.eks. bitcoin børser fuldt deltager i hvidvask arbejdet og overholder hvidvasklov, samt at man en del steder, uden problem og med kort frist, kan overføre fra f.eks. bitcoinbørs til almindeligt kreditkort.
Der opstår også hele tiden nye former for Crypto, dog er en del af de nyere nok så meget baseret på underliggende aktieindeks.

Kina og SydKorea har allerede sat skarpe restriktioner ind over for handel med cryptovaluta, og det er en del af forklaringen på kursfaldet i starten af 2018. Samtidigt kommer EU nu med lovkrav der fører BTC og anden cryptovaluta ind under hvidvask-krav, hvilket betyder at EU landes formidlere skal kontrollere og kende alle der handler. Mere om det - godt forklaret her i link fra Horten Advokatpartnerskab


Netop den manglende regulering er en hæmsko i myndigheders godkendelse, men kommer der egentligt regulerede forhold i branchen inden for flere kryptovalutaer, så vil der også blive åbnet for langt lettere anvendelse.
---------------
Dette er ikke et indlæg mod kryptovaluta - som investering og til lidt handler her og der, hos de relativt få der modtager BTC direkte i varehandler, eller modtager BTC via f.eks. "Coinify" er det spændende og at Kryptovaluta og hele teknikken vil kunne være del af fremtiden er givet korrekt. Det bliver dog næppe de her tidlige version af dem, som ender med at slå igennem, og mining/skabelse af BTC skal også gøres langt mindre strømkrævende, da selve det udgør et både økonomisk og miljømæssigt alvorligt problem.

Husk også, at hvis du mister din kode til din wallet - så er der ikke skattefradrag for tabet (som i princip ikke er endeligt konstateret). SKM2018.104 SR Ved evt hacking og snyd, skal der også mange sikre beviser til, og generelt bindende svar fra SKAT, hvis du skal have fradrag.

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook

 

 

Søg i denne blog