tirsdag den 23. januar 2018

Lidt om bankers priser

Aller først kan det slås fast, at det idag ofte koster noget at få en erhvervskonto og at personlig virksomhed MÅ bruge en personlig konto hvis banken accepterer og tilknytter CVR som Nemkonto og selskaber skal have en egentlig erhvervskonto med deres CVR tilknyttet.

Dernæst den sørgelige kendsgerning, at der IKKE ER FRADRAG I SKAT FOR BANKERS ÅRS/MÅNEDSGEBYRER. Det anses af skat for del af formuesfæren. Her er LINK DER giver lovgrundlag og skattesvar.

Banker tjener ikke på indlån, de betaler for at have penge stående og det koster at drive bank. Både til IT, personale, indberetninger til skat, + hvidvask kontrol OG der er langt flere overtræk og chargeback for erhverv en private konti. Det er derfor i bund og grund ikke mystisk, at de vil have penge for en sådan konto.

Hvidvasklov betyder, at banker skal undersøge omfang (budget normalt) formål (forretningsplan ofte) samt have billedlegitimation og overblik over pengenes herkomst. Hav derfor disse ting klar, for dermed får du hurtigere tilsagn.

Er du i tvivl om hvilket materiale banken skal bruge for at kunne hvidvask kontrollere dig, så læs dette link, for det kan være stor fordel hvis du selv forbereder alt

Så lidt om priserne for nogle af de helt store - og nogle små spillere - fra de som vil give faste priser - men regn med, at banker jo kan ændre pris fra dag til dag, og - prøv altid at forhandle, så se dette som vejledende og intet mere:

Nordea har konto til nye virksomheder, uden fast krav om, at man skal have privat engagement samme sted. I mange fald opleves dog, at de vil kræve det private engagement med. Nordea virker godt på plads i forhold til en rimelig gennemsigtighed i priserne.

Man skal naturligvis kreditgodkendes, hvilket givet betyder, at man ikke skal være kendt som en der misligeholder gæld.

Oprettelse 4800 kr for ikke Nordea kunder og 2.400 kr hvis du er Nordea kunde med privat med boliglån inkl eller private banking aftale eller premium kunde 

Prisen for mindste pakke er 95 kr per måned (1.140 kr p.a.) eller - for fordel + kunder privat, en rabat -  så prisen per måned falder til 35 kr. hvis du har bolig med eller private banking eller er premium kunde (420 kr p.a.)

Næste pakke koster 195 kr per måned ( 2.340 kr p.a.) eller 75 kr per måned for eksisterende fordel + kunder

Nordea priser i link her 

Danske bank har følgende løsninger:

Oprettelse - efter kreditvurdering:

Eksisterende kunder 2.000 kr
Nye kunder                5.000 kr

Den lille business one koster derudover 0 - 99 kr per måned (jeg kan ikke finde fast pris) 0- 1.188 kr p.a.)
Den lidt større Business plus koster 99 - 199 kr per måned. (1.188 til 2.388 kr p,a)

Det er sandsynligt, at månedsprisen kan afhænge af om man er privatkunde hos Danske bank eller ikke.

DB priser i link her 

Jyske Bank:
Mindste løsning hedder Jyske netbank erhverv

Jyske Bank kræver helt konsekvent brug af revisor for at optage kunder OG for eksisterende, og de som ikke retter ind, opsiges generelt

Banken tager 5000 kr for oprettelse og 250 kr i kvartalet (1.000 kr p.a.) + ofte gebyr 250 kr for netbank adgang via fuldmagt til privat
Du slipper for grundbeløbet hvis mindst EN  ejer (skal eje 50%) er helkunde (privat også) med "tilstrækkeligt forretningsomfang mm

Næste løsning er Jyske netbank erhverv plus.
Den koster 2.500 kr i oprettelse og 750 kr i kvartalet (3.000 kr p.a)

Jyske Bank pris link her MEN - jeg oplever i praksis også folk der mødes med prisen 5000 kr for erhvervskonto opstart.

Nykredit:

Banken kører som jeg ser det, ikke helt faste priser men:

De meddeler at man ikke kræver det personlig engagement skal være med, men at man får fordele ved det. De fordele afspejler sig i, at de lave priser i de følgende er mulige ved netop kombination privat/erhverv for små firmaer

Oprettelse mellem 300 kr og 5.000 kr afhængigt af størrelse og privat er med eller ikke


Kvartals gebyrer Netbank 230 - 300 kr (ca 1.000 kr p.a.) og Kortgebyr 100-150 kr per kvartal ( ca 500 kr p.a.)

Sydbank

Uigennemsigtige priser men basis er

Oprettelse 1895 kr og 95 kr per kvartal (380 kr p.a.) for løsning med debetkort (Hævekort men ikke visadankort som koster ekstra.


Handelsbanken:

Handelsbanken har et krav om et helkundeforhold, så de har ikke mulighed for blot at tage erhvervsdelen ind.

Priserne er som følger

Oprettelse                                               3.000 kr.
Gebyr pr. måned for konto tilhørende webbank - 300 kr. (3.600 kr p.a.)



For så lige at tage nogle få af de mindre banker:

Arbejdernes Landsbank:

Ses i dag også som ofte krævende revisor for nye kunderforhold

Jeg ved der KAN være fordel for de som også har privatkonto i banken, men ellers:

Giver ikke længere priser åbent - lukket prispolitik - man må forhandle individuelt med hver filial iflg. svar fra deres erhvervsafdeling.

Nærmeste jer er kommet er besked om oprettelse 4.000 kr og så 750 kr i kvartalet


Spar Nord:
På spørgsmålet om krav om det personlige, svarede banken - marts 2022: 

Vi opretter erhvervskonti på følgende vilkår. :

Etableringsgebyr pt. kr. 5.000,00

Årligt netbank gebyr pt. kr. 1.000,00

Kvartårligt kontogebyr pt.  kr. 500,00

Årligt kortgebyr pt. kr. 200,00

Når det er oplyst vil jeg gøre opmærksom på at vi som udgangspunkt ikke opretter erhvervskunder med en enkelt driftskonto, men vi ser gerne på det ved helkundeforhold (både privat og erhverv


Merkur bank:

Banken kræver, at man har det private engagement hos dem også.
Kræver at man har virksomheden inden for området miljø/bæredygtighed

Oprettelsesgebyr erhverv 3.500 kr
Netbank Oprettelse, pr. bruger 125 kr. Oprettelse/ændring/sletning af fuldmagt, pr. bruger 125 kr. Kvartalsvis, basis, pr. bruger 125 kr. ( 500 kr p.a.) Bank Connect, oprettelse 250 kr. Bank Connect, kvartalsvis, tillægsabonnement 200 kr (800 kr p.a.)  Link se side 13 bla.,a 


Sparekassen Kronjylland

Også en af de banker, der nu ofte kræver revisor for nye kundeforhold 

For mindre virksomheder, enkeltmands og IVS med en eller helt få ejere, ser sparekassen gerne, at man holder både det private og firmaets konto i samme bank. Det skyldes, forklarer banken, at det er ret afgørende at se, at det private kan blive forsørget af det lille firma.

Kunder der har det private i Kronjylland kan forhandle pris for både stiftelse og månedsgebyr men har til mig skriftligt - oplyst følgende om kunder der ikke har det private med hos dem:

Kunder der ikke har det private med skal forvente at betale bankens standardgebyr som de har svaret mig er - 4.000 kr for oprettelse og månedligt gebyr 125 kr. (1.500 pa.a.)

Senere har Kronjylland svaret, at alle erhvervskonti - uanset det private er med, skal koste 3000 kr
Jeg oplever dog en del skrive, at de har fået konto gratis, så der er nok stadigt en forhandlingsmulighed.

Denne liste er, som det tydeligt fremgår meget langt fra komplet, og mange banker vil i øvrigt ikke give faste priser for erhvervskonti. Den kan dog give et indtryk af 3 store og et par mindre banker.

Der er også en række muligheder hos IKKE BANKER:

Der er ikke tale om, så nogen tror - disruption - af banksektoren - Det vil mange af dem foregive men der er blot tale om smarte apps - ofte kun hævekort og gode overførsel og valuta muligheder, så interessante men ikke disruption

Lunar lunar.dk:
Prisen fremadrettet vil være 2988 kr per år 

Indholder
Visakort tilknyttet direkte til konto, mulighed for tilmelding til Nets betalingsservice og leverandør service
Tilmelding til overførselsservice, så du kan overføre løn, APT, A-skat og pension til medarbejdere automatisk via lønsystemer.
Overførsel til udland er her feb 2021 stadigt ikke muligt og ingen horisont for hvornår. Man kan modtage penge fra udlandet

Fra ult 2020 har Lunar også accepteret ApS ejet af holding - blot de samlede selskabskonstruktion ikke er for kompliceret og udenlandske statsborgere, blot disse har dansk folkeregister adresse og NemID som udgangspunkt - men helt billigt er det jo ikke med flere ejere og 4.250 kr fast per år

N26

Nu også med mulighed for tilknytning til nemKonto og priser fra 25 til 100 pund per måned. Nemkonto skal tilknyttes via fysik blanket som beskrevet her I LINK . Ikke mulighed for visadankort direkte eller f.eks tilknytning af MobilPay
Ikke kendt for hurtig svarservice mm

Revolut.com: mulighed for hævekort med CVR - Ikke alm bankkonto - hævekort og valuta mm

Priser for business fra gratis men med mange restriktion og så 25 £ per måned for en  lille konto til 100 £ for de større så fra ca 200 kr til 850 kr per måned
Priser her i link pt - men ellers google det hvis det skifter.

Nu også med mulighed for tilknytning til nemKonto. Nemkonto skal tilknyttes via fysik blanket som beskrevet her I LINK . Ikke mulighed for visadankort direkte men master debet og ikke tilknytning af MobilPay

Ikke kendt for hurtig svarservice mm.

Revolut har november 2020 flyttet alle konti til deres Litaun licens, for at undgå Brexit problemer

Transferwise.com: I mange tilfælde billigere valutaoverførsler end bankerne men kan ikke bruges som bank med nemkonto. Her svar fra transferwise til mig
Hello John,
As mentioned earlier, unfortunately, TransferWise cannot be connected to nemkonto since we are not a bank.
Also, TransferWise doesn’t allow any direct debits and we do not deal with taxes.
Should you have any additional questions, please do not hesitate to ask.
Kind regards,
Karmel


3Smoney bank

Nyeste ult nov 2023 - de kan ikke længere have dansk konto og være Nemkonto og har rundsendt:

Effective 60 days from today, we will no longer be supporting local DKK Local and DKK NemKonto accounts. As a result, your local DKK account numbers will no longer be operational from 02 January 2024


Digitaliseringsstyrelsen har også svaret en bekendt her i feb 2023 at 3SMoney alene er e-pengeinstitut og ikke kan tilknyttes som NemKonto heller.

Prisen er i danske kroner ca 8.400 kr per år, så ikke en helt billig løsning med de begrænsninger

ONEMONEYWAY virker til samme betingelser som 3S Money:

Her er deres svar på mine spørgsmål 2 nov 2023 på Amino

Hej John,

Ja, I vores priser får man en dansk konto med tilhørende dansk registrerings og kontonummer.

Mobilepay kan vi ikke pt. understøtte (som vi kunne tidligere på året), men der arbejdes på en løsning hertil. Vi melder ud i det nye år hvordan det går med opsætning hertil. (Og vi krydser fingre for at kunne tilbyde det i Q1 2024, igen)

PBS/Leverandørservice understøttes ikke.

Vores billigste løsning er 49 GBP i måneden (419DKK dagskurs) - pris for anden år er det samme.

NemKonto kan tilkobles, og bliver tilkoblet på alle kunder, der ønsker det. Opsætningen er lidt teknisk, men det fungerer.


Så dansk konto og nemkonto skriver de - men meget underligt nok, ikke MP og Nets leverandør/PBS som ellers er total standard ved dansk konto


Paypal.com kan kun fungere som ekstra betalingsmetode, hvis du er momsregistreret. 
Hvis du  ikke er momsregistreret kan godt have paypal som pengekonto, blot du naturligvis oplyser Paypal om, at det er erhvervsmæssigt (de skal som alle andre overholde hvidvaskloven og kende formål og omfang med deres konti) og - naturligvis fører regnskab og oplyser overskud til skat, men det her ikke som sådan med valg af bankkonto at gøre og giver ikke tilknytning til NemKonto.

Udenlandske banker:
De udenlandske banker kan som udgangspunkt godt til knytte en konto til det danske NemKonto system - og du kan selv tilknytte dem https://www.nemkonto.dk/da/Borger/NemKonto-for-borgere/NemKonto-i-udlandet

Det forudsætter, at banken har en egentlig banklicens (det er der problemet ligger for N26 - Revolut osv) og - du skal orientere banken, da de jo skal hvidvask kontrollere dig og dit erhverv, så de vil ofte lukke din konto, hvis ikke de føler sig trygge, så snart de ser konto tilknyttet nemKonto uden de kender det fulde formål.
Det er generelt svært at få en udenlandsk bank, hvis ikke du bor i det pågældende land.


--------------
Her er LINK til en artikel med rigtigt gode råd til hvad du i øvrigt skal overveje i forhold til hvad banken forventer af materiale 


Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

fredag den 19. januar 2018

AUB - Skal du af med penge hvis du ikke har elever?

Ny lovgivning omkring Arbejdernes UdannelsesBidrag.


Mange modtager i disse dag brev om, at hvis de ikke har elever, så risikerer det at skulle betale store beløb (ca 27.000 kr for hver elev de mangler) til AUB.

Jeg kan også se, at mange tror de bliver hårdt ramt i deres ganske lille, ofte enmandsvirksomhed. Det er IKKE tilfældet.

Ordningen er vedtaget af et stort flertal fra regering, opposition, fargbevælgelse/LO og arbejdsgiverforening/DA som del af treparts forhandlinger.

Formålet er at sikre, at der uddannelse nok elever til faguddannede fag. I Juli 2017 manglede 12.440 elever en praktikplads, og resultatet vil blive mangel på faglærte, hvilket igen vil betyder store vanskeligheder for de virksomheder, der skal bruge faglærte.

Koldt vand i blodet. Hvis du er en ganske lille virksomhed, måske kun dig selv eller med  nogle få ansatte, rammes du slet ikke 

Der er en målratio, som er forskellig fra branche til branche, men som typisk ligger omkring 0,05 elev per ansat faglært. Det betyder ret overordnet, at man skal op over 20 - 30 faglærte før man komme i betragtning, og i mange brancher vil f.eks 100 faglærte ansatte føre til, at man skal have 3 elever. Har man 25 time faglærte fuldtidsansatte, så har man nok en løn til disse på små 9 mio, og så har man nok en rimeligt mulighed for at klare en betaling på 27.000 kr for evt ikke at tage elever

Hele formålet er faktisk, at beskytte de mange små mestre, som tager en praktikelev ind, selv med forholdsvis få faglærte ansatte og selv står med en række udgifter, og så ofte mister eleven til en eller anden stor arbejdsplads efter elevtiden.

Kan man som større arbejdsplads IKKE få praktikelever ind, så kan man søge om nedsat betaling, når man kan vise pladsen har været opslået i 90 dage uden success.

Samtidigt nedsættes den alm. betaling til AUB via ATP systemet, så de små virksomheder faktisk får en besparelse.

Har man flere elever end ens målratio, så får man til gengæld en præmie udbetalt.


Der er med andre ord tale om en solidarisk ordning, som skal sikre, at store arbejdspladser betaler ind, hvis de ikke tager elever mens små slipper eller kan se en mindre besparelse. 

Hele formålet er, at få uddannet faglærte nok, ved at der skabes praktikpladser til eleverne.

Du kan i DETTE LINK selv beregne om DU skal tage elever, både ud fra almindelig branche norm og ud fra dine helt egne tal



Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

SE MEGET GERNE MINE 8 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB. MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S


torsdag den 18. januar 2018

25% opsparingsreserve ved årsafslutning i IVS


Lad mig lige starte med, at der tilsyneladende er flertal for ny lov om IVS fra 2019. forslaget er ikke fremsat endnu (skriver 15(10-2018)

Det går ud på stop for stiftelse af nye IVS samt at, alle eksisterende, inden udgangen af 2020 skal have opsparet en bunden reserve på samme beløb som ApS selskaber skal stiftes med.
Der er samtidigt forslag om, at ApS kravet skal sættes ned fra 50.000 kr til 40.000 kr.

Det betyder, hvis loven vedtages, at alle eksisterende IVS skal opspare 40.000 kr samlet reserve inden udgangen af 2020.

Det kan gøres ved at tilføre kapital (så kunne man lige så godt have stiftet ApS) eller ved at årets overskud efter skat føres over til bunden reserve. For at føre 40.000 kr over, kræves i runde tal 50.000 kr overskud før skat.


Indtil loven vedtages, kan du her læse hvad kravet er til IVS selskaber:

Et IVS har, i modsætning til ApS, et tilknyttet krav - om opsparing af minimum 25% af årets overskud. Opsparingen skal fortsætte, indtil selskabkapitalen og den bundne opsparede reserve rammer 50.000 kr, hvorefter Iværksætterselskabet kan omregistreres til et ApS.

Bemærk at det er KAN omregistreres til ApS. Det er ikke et krav. Det er fuldt lovligt blot at fortsætte som IVS med denne kapital på nu mindste 50.000 kr.

En omregistrering kræver en autoriseret / godkendt revisor erklæring og vil ofte koste omkring 4-8.000 kr. Fordelen vil kunne være, at mange ser venligere på ApS end på IVS. 

Eventuel løn til dig selv, andre ejere eller ansatte går naturligvis fra resultatet og er fuldt lovligt, selvom der endnu ikke er afsat noget til bundet opsparings-reserve. Kravet om opsparing af 25% af overskuddet påvirker derfor på ingen måde retten til almindelig løn til ansatte og ejere.

Det er frivilligt om der afsættes mere end 25%

Den bundne reserve kan ikke anvendes til andet end at forhøje selskabskapitalen. 

Reserven kan således ikke anvendes til udbytte, og det er heller ikke muligt at modregne eventuelle underskud i denne reserve.

Der må dermed IKKE udbetales udbytte til ejerne (inkl. et evt holdingselskab) før reserven er opbygget til disse mindst 50.000 kr.

Det medfører, at selv om, at der skulle være frie reserver i selskabet, i form af overført overskud, må disse frie reserver ikke udloddes som udbytte, før den bundne reserve sammen med selskabskapitalen udgør mindst 50.000 kr

Overførslen til denne reserve foretages først efter en årsafslutning, da den naturligvis ikke må påvirke resultatet til skat.

Først afslutter du regnskabsåret og finder resultat før skat.


Så afsætter du skatten, med 22% som går fra overskud til resultat efter skat. 

Har du underskud, øger skatten alt andet lige resultat efter skat, men det har ikke med dette indlæg at gøre, da der jo kun er krav om henlæggelse ved overskud.

Dette nævner jeg alene fordi, jeg ser alt for mange IVS som har underskud, og derfor slet ikke beregner skatten men blot skriver samme resultat før og efter skat ved underskud. Man bør beregne skatten, også ved underskud. Skatten kan modregnes fremtidige år og bør ikke blive glemt, lige som den jo har indflydelse på egenkapitalen, uanset hvad.

Du får så i alle fald selskabets resultat efter skat. Det er det, du bruger til de 25% af overskuddet som skal henlægges til en opsparings-reserve i et IVS, indtil den samlede bundne kapital udgør 50.000 kr

Den såkaldte "opsparings-reserve" er en bunden reserve. Den skal fremgå af både bogføring og årsregnskab. Tidl i gamle § 56 i årsregnskabsloven skulle det ske under egenkapitalen eller som minimum under en note.

I den nye årsregnskabslov § 31 skal Resultatdisponeringen skal fremover placeres i umiddelbar tilknytning til resultatopgørelsen. Overførsel til bunden reserve for Iværksætterselskaber (25% mindst men frivilligt også mere muligt) skal fremgå i TILKNYTNING til resultatopgørelsen.

Fordelingen af årets resultat må ikke indgå i selve resultatopgørelsen, da fordelingen ikke er en omkostning. Fordelingen skal blot vises i direkte tilknytning til resultatopgørelsen.

Det er der hvor ledelsens forslag til beslutning om anvendelse af virksomhedens overskud eller dækning af underskud skal placeres i tilknytning til resultatopgørelsen - samme sted hvor ledelsens forslag til udbytte skal fremgå.

Det skal altid fremgå hvor stort et beløb der bliver henlagt til den "bundne reserve" for Iværksætterselskabet og årets bevægelse i denne forbindelse, også for mikrovirksomheder er henlægger til bunde opskrivningsreserve.

Der må være en stramning, da virksomheder i regnskabsklasse B således ikke fremover blot kan vise resultatdisponeringen i egenkapitalopgørelsen eller i en note. Se også Beierholms fine gennemgang  side 104 og 105 i LINK

Resultatdisponeringen skal således fremover placeres i umiddelbar tilknytning til resultatopgørelsen

Lav som minimum altid en egen konto i kontoplanen lige under selskabskapitalen i egenkapitalen, så den viser den bundne opsparings-reserve i dit IVS og vise denne post i årsrapporten så du både har oprindelig selskabskapital, overført til opskrivningsreserve og samlet hvad der så ellers er overført af resultat til egenkapital.

Så vil det være klart, at det er denne reserve  f.eks kan overføres til selskabskapitalen ved en evt. omdannelse til ApS, ligesom det så klart vil fremgå, at man har hensat de lovpligtige 25% (eller mere hvis man vil) til bunden reserve. 


Når du afslutter året i dit regnskabsprogram, flyttes årets resterende overskud i øvrigt så af programmet ind i egenkapitalen i status - og vil være fri reserve.

DA DISSE REGLER OG ÆNDRING AF ÅRSREGNSKABSLOVEN PÅ NETOP RESULTATDISPONERINGEN ER SÅ NY, VIL JEG ALTID TILRÅDE NYE IVS AT LADE EN REVISOR CHECKE PLACERINGEN


Vil du læse mere om IVS så kunne du overveje E-bogen IVS eller paperback versionen
KLIK PÅ BILLEDET FOR LINK TIL KØB AF E-BOG ELLER PAPERBACK HOS SAXO

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

venlig hilsen John Hannover

SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

mandag den 15. januar 2018

Beløbsgrænser 2018


Takster og satser 2018  
   
Am bidrag 8 pct
Bundskat 11,15%
Topskat 15%
Sundhedsbidrag 1%
Gennemsnitlig kommuneskat 24,9%
Kirkeskat 0,7%
Bundgrænse topskat efter at AM-bidrag er trukket kr. 498.900
Bundgrænse topskat før AM bidrag er trukket kr. 542.283
Skatteloft, personlig indkomst 52,02%
Skatteloft  positiv nettokapitalindkomst 42,00%
Personfradrag personer over 18 kr. 46.000,00
Personfradrag personer under 18 kr. 34.500,00
Skat af aktieindkomst 27 - 42%
Progressionsgrænse aktieindkomst for 27/42% beskatning kr. 52.900,00
Bundgrænse øvrige lønmodtager udgifter ligningsmæssigt fradrag kr. 6.100,00
Pension  
Indbetaling til alderspension op til 5 år før pensionsalder kr. 5.100,00
Indbetaling til alderspension 5 sidste år før pensionsalder kr. 46.000,00
Indbetaling på ratepension kr. 54.500,00
Opfyldningsfradrag pensioner tegnet for mindst 10 år kr. 50.400,00
Link til skat om de forskellige pensionsformer http://skat.dk/skat.aspx?oId=2234742
Meget mere om pension til selvstændige http://finansiel.blogspot.dk/2017/12/selvstndiges-pension.html
Personalegoder    
Personalegoder - med konkret sammenhæng med arbejdet (bagatelgrænse) 6.100 kr.
Personalegoder - uden konkret sammenhæng til arbejdet (bagatelgrænse) 1.100 kr.
Værdi af fri bil (beregnes af mindst) 160.000 kr.
Værdi af fri bil (bilens værdi indtil 300.000 kr.) 25%
Værdi af fri bil (bilens værdi over 300.000 kr.) 20%
Værdi af fri telefon 2.800 kr.
Diverse  
Gaver til velgørende formål kr. 15.900
Straksafskrivning småaktiver kr. 13.500
Diæter & rejsegodtgørelse  
Kostgodtgørelse for andre lønmodtagere pr. døgn kr. 498
Tillæg, særlige lande kr. 156
Logigodtgørelse kr. 214
Befordringsfradrag  
Befordring mellem hjem og arbejde (over 24 km og op til 120 km frem og tilbage) kr. 1,04
Befordring mellem hjem og arbejde (over 120 km) kr. 0,97
Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster
.
SE MEGET GERNE MINE 7 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE MED LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB:

Dette er links til alle bøgerne – og du kan se indholdsfortegnelse inden du beslutter dig.

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

”Jeg vil være SELVSTÆNDIG" Alt om at stifte og drive Enkeltmandsvirksomhed, PMV og I/S, samt selskaber som IVS og ApS

Introduktion Til REGNSKAB – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”IVS” – Om at stifte og drive Iværksætterselskab - IVS

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

Venligst John Hannover     Facebook råd og  Google+

fredag den 12. januar 2018

Excel er IKKE godt som regnskabsprogram


Der er stadig en del, som benytter EXCEL til deres bogføring. Årsagerne er flere. For nogle handler det om at spare penge og om at en del føler de kan EXCEL rigtigt godt, og ser det som eneste enkle regnskab.

Det ændrer intet ved, at excel absolut ikke er godt til regnskabsprogram, hverken for personlig virksomhed eller som selskab. Det kan være glimrende til budgetter, kontroller, grafer og MEGET andet, men ikke til den daglige bogføring og årsregnskab.

Bogføringsloven som skal overholdes, er lovmæssigt del af de erhvervsretslige love. Manglende overholdelse af bogføringsloven er strafbart og - i groveste fald, op til fængselsstraf.

Skat har ikke egen lov for bogføring - men i bemærkninger til loven fremgår;

ændringer af skatteansættelsen,
  • der understøttet af domstolenes og landsskatterettens praksis kan ske,
  • hvis regler for transaktionsspor og bilag efter bogføringsloven samt skatte- og afgiftslovgivningen ikke overholdes:

SKATS sanktionsmuligheder er beskrevet som:

Det viser jo, helt som det er kendt fra praksis, at brugen af et program (som excel eller andet) der ikke har fuldt transaktionsspor men kan ændres gennem alt tid bagud - understøtter SKAT`s adgang til, at ændre skatteansættelsen. Det vil i sagens natur generelt være i opadgående retning.

Jeg ved godt man kan oprette et utal af formler hvor bogføring sker som dobbelt bogføring i både drift og status, og man kan lave formler til moms MEN

Der er i dag SÅ mange gode regnskabsprogrammer, fra gratis til "ikke dyre" og disse er så langt bedre til at klare dobbeltbogføring.

Dobbeltbogføring = at indtægter og udgifter som udgangspunk t findes i DRIFTSREGNSKABET, mens den ændring i beholding der kommer, når man betaler eller modtager penge mm, sker i STATUS i en og samme bogføring og at hver enkelt bogføring balancerer med lige meget på hver side af kredit debet.

Regnskabsprogrammer er skabt til selv at protestere, hvis nogen bogføres uden er der balance.


Det betyder ikke, at jeg mener, at alle programmer i dag sikrer mod fejl, misforståelser troen på, at noget kan trækkes fra og der er også udgifter som ikke giver fradrag, men regnskabsprogrammer støtter langt bedre korrekt bogføring end EXCEL.

Jeg synes stadigt nybegyndere gør klogt i at få "afluset" regnskabet hos en "kyndig" inden det afleveres. Man kan også, på mange biblioteker, ganske gratis bestille min bog "Introduktion til regnskab"  hjem, ligesom man også for små penge selv kan anskaffe sig den. 
Hvad man vælger er ikke afgørende, men det er altid en god ide, at sætte sig lidt ind i regnskab, selv med de mange automatiske funktioner programmerne i dag har. 

Momssiden er også så langt bedre understøttet i regnskabsprogrammer som direkte selv klarer salgsmoms, købsmoms og har indbygget importmoms ved køb af både varer og ydelser, fra EU og fra uden for

Hermed får man generelt de korrekte tal for angivelse af alle typer moms og programmer angiver normalt også hvis, der skal yderligere tal ind i momsrubrikkerne A B og C.

Det gør EXCEL ikke, og meget få kan lave automatiker der sikrer alt dette.


Endelig har EXCEL ikke nogen tilknytning direkte til bankkonti, webshops, kasseapparat, bilagsscan med og uden automatisk tekst/tal-genkendelse og meget andet, men det er jo mere af ren praktisk karakter.

Transaktionssporet er meget væsentlig ved enhver kontrol. Det er et spor hvor man kan følge sammenhængen mellem alle transaktioner (at det som går i debit drift går i modkonto status kredit, og evt videre fra tilgodehavende til betalt mm)

Kontrolsporet er også langt bedre afdækket af et regnskabsprogram end man nogensinde opnår i EXCEL.

Endeligt sikrer regnskabsprogrammer normalt imod, at brugeren bare sletter posteringer eller ændrer eksisterende, uden dette kan spores i programmet. Det gælder også f.eks. Dinero, hvor der altid laves en sporbar postering, hvis man vælger at slette noget.

Bogføringslovens loven siger lidt om transaktionsspor og kontrolspor:
§ 3. Som regnskabsmateriale anses
1) registreringer, herunder transaktionssporet, jf. § 4, stk. 1,
§ 4. Ved transaktionssporet forstås den sammenhæng, der er mellem de enkelte registreringer og den bogføringspligtiges årsregnskab, skatte- eller afgiftsopgørelse, tilskudsregnskab eller tilsvarende regnskabsopstilling, der skal udarbejdes i henhold til lovgivning.
Stk. 2. Ved kontrolsporet forstås de oplysninger, der dokumenterer registreringernes rigtighed.

Er der orden i transaktions og kontrolspor, så vil man stå langt bedre ved en skattekontrol.

De sikrer, at SKAT ved kontrol kan konstatere, om alle posteringer faktisk er med i regnskabet, og hvad disse er sammensat af. 

Disse "spor" udgør således en vigtig del af den samlede dokumentation for, at udgiften er afholdt korrekt OG dermed undgår man langt lettere, at SKAT selv må ansætte resultater.

SKATS egen krav tekst er også lysende klar:

"Bogføringen skal tilrettelægges og gennemføres efter god bogføringsskik, der passer til virksomhedens art og omfang, samt sikre at bogførings- og regnskabsmateriale ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, eller at der sker fejl og misbrug.
Hvis der ændres i bogførings- og regnskabsmaterialet, skal både det oprindelige indhold og indholdet af ændringen tydeligt fremgå af bogførings- og regnskabsmaterialet."


Det fremgår så også klart af regnskabslovens krav, både før og efter evt. ny lov om digital bogføring:

§6 i Bogføringsloven:

§ 6. Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til virksomhedens art og omfang. Desuden skal bogføringen tilrettelægges og udføres således, at regnskabsmaterialet ikke ødelægges, bortskaffes eller forvanskes, ligesom det skal sikres mod fejl og misbrug.

Stk. 2. Rettes regnskabsmaterialet, skal såvel det oprindelige indhold som indholdet af ændringen tydeligt fremgå af materialet.

Excel kan ikke overholde bogføringsloven.  F.eks, kan en faktura slettes helt uden spor hvis man ikke "gider" rykke for pengene - og ens kunde har stadigt fakturaen med moms til fradrag. I et regnskabsprogram vil en sådan sletning efterlade spor.
Bilagsrækkefølgen kan ændres med copy/past. - Datering og bilagsnummer superlet ændret osv - og alt det vil kunne være mod SKAT´s regler og betyde forkastning af et Excel regnskab.

Jeg vil ikke kaste mig ud i anbefaling af det ene eller andet regnskabsprogram. Der er mange der er gode. Der er mig bekendt kun ET som kan benyttes gratis, uanset omsætning og uden tidsbegrænsning, nemlig Dinero, men fælles for alle er, at det generelt er en god ide at benytte betalt version. Den vil give adgang til flere funktioner og support mm.

Mit råd er altid, at med mindre ens bogholder eller revisor specifikt beder en benyttet et bestemt regnskabsprogram så bør man, også for selv at få viden om programmerne, som minimum tilmelde sig to eller tre programmer i den gratis prøveperiode de alle har


Her efter bogfører man i en kort periode alle transaktioner i disse programmer sideløbende. Det ekstra arbejde vil normalt let opveje det sure ved at have valgt et program ikke følte dækkede.

På den måde vil man normalt meget hurtigt vide, hvilket program der bedst dækker de behov man har, og hvilket der bedst passer ens temperament. 


Jeg ville vælge 2 eller 3 mellem:
www,dinero.dk
www.billy.dk 
www.e-conomic.dk
http://www.uniconta.com/da/  
men der adskillige andre fine programmer

Jeg blogger her bare efter min bedste viden, og kan ikke holdes ansvarlig for evt. fejl eller misfortolkninger i mine tekster.

 

HUSK AT CHECKE INDHOLDSFORTEGNELSEN I MIN BLOG SOM DETTE LINK 

 

SE MEGET GERNE MINE 6 E-BØGER OG PAPERBACKS SOM ER GULD VÆRD FOR MANGE.
DER ER LINK TIL INDHOLDSFORTEGNELSE OG KØB SIDEN HOS SAXO

MANGE AF DEM KAN SPARE DIG PENGE I DET DAGLIGE I FIRMAET:

 

”START-UP" Komplet iværksætter ”bibel” – Lækker inspirerende hardcover bog med alle former for virksomhed, IVS + ApS og masser af inspirerende materiale at kaste sig over, og siden som uundværligt opslagsværk

"Grundbog til dig der vil være selvstændig". E-pub bog med ALT det grundliggende skrevet let fatteligt for dig der vil være selvstændig - for alle virksomhedsformer - stiftelse og hele driften

”Introduktion Til REGNSKAB” – en begynderbog om regnskab og bogføring

”Fradrag” Generelt om regler og praksis i fradrag + alfabetisk ordnede fradrag

"ApS" Alt om anpartsselskaber

”Personlig virksomhed” Om at stifte og drive enkeltmandsvirksomhed, PMV eller I/S

 

Facebook 

Søg i denne blog